خبر های جدید

توهین شارلی ابدو به قربانیان هواپیمای روسی

 توهین شارلی ابدو به قربانیان هواپیمای روسی

مردم و مقامات روسیه به کاریکاتورهای جدید نشریه فرانسوی شارلی ابدو که سقوط هواپیمای روس را به سخره گرفته، به شدت واکنش نشان داده و آن را توهین به خود دانسته‌اند. اقدام نشریه هتاک شارلی ابدو در کشیدن کاریکاتور از قربانیان واقعه سقوط هواپیمای ایرباس ۳۲۱ روسی در شمال جزیره سینا در مصر که شنبه گذشته رخ داد و ۲۲۴ قربانی بر جای گذاشت، در روسیه بازتاب منفی داشته است.

شارلی ابدو در توضیح کاریکاتور اول که اجساد در حال پرواز و قطعات هواپیما روی سر یک تروریست دیده می شود، نوشته است: نیروی هوایی روسیه به بمباران های خود شدت بخشیده است.

در کاریکاتور دوم نیز یک “جمجمه” بین قطعات هواپیما و اجساد به تصویر کشیده شده که درباره خطر پرواز با شرکت های هوایی ارزان قیمت روسیه صحبت و تاکید می کند که بهتر بود با «Air cocaine» پرواز می کردید؛ که اشاره به جنجال مربوط به اتهام مربوط به «نیکولا سارکوزی» رییس جمهوری سابق فرانسه در باره قاچاق کوکائین است.

در مطلب توهین آمیز شارلی ابدو با زبان طنز هم نوشته شده است: داعشی ها هواپیمای روسی را سرنگون کردند، زیرا این تنها روش به دست آوردن ۲۲۴ غذای رایگان بود.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه پنجشنبه در این باره نوشت: تصاویر و مطالب شارلی ابدو در حالی که روس ها سوگوار قربانیان سقوط هواپیما هستند، وقیحانه است.

«ایگور موروزوف» عضو کمیته امور بین المللی شورای فدراسیون مجلس علیای پارلمان روسیه هم کاریکاتورهای منتشره در مجله فکاهی فرانسوی شارلی ابدو را کفرآمیز و توهین به یادبود قربانیان سقوط هواپیمای ایرباس روسی نامید.

موروزوف گفت: مسخره کردن فاجعه رخ داده در صحرای سینا قابل قبول نیست و اقدام شارلی ابدو حیرت آور است.

وی با اشاره به واقعه ژانویه سال ۲۰۱۵ در دفتر این مجله که مورد حمله دو مرد مسلح قرار گرفت و چند نفر کشته شدند گفت: برخی روزنامه نگاران خود چنین اقدامات خشونت باری را تحریک می کنند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در واکنش به انتشار این کاریکاتورها گفته است: «در کشور ما، ما این کار را در یک کلام خلاصه می‌کنیم؛ توهین به مقدسات. این هیچ ربطی به دموکراسی یا آزادی بیان ندارد.»

وی اقدام شارلی ابدو را «غیرقابل قبول» خواند، اما گفت که روسیه قصد ندارد علیه این نشریه دست به اقدام قانونی بزند.

در حالی که سال گذشته به نشانه همدردی با این نشریه هتاک که مورد حمله قرار گرفت، شعار «من شارلی هستم» در اروپا و آمریکا به راه افتاده بود، امروز شعار «من شارلی نیستم» از سوی کاربران روس‌زبان شبکه‌های اجتماعی داغ شده بود.

«ایوان ملنیکوف» نایب رئیس مجلس روسیه هم گفت: «این طنز نیست، یک لودگی کثیف است».

مقامات فرانسوی که سال گذشته به شدت از کاریکاتورهای شارلی ابدو علیه مسلمانان حمایت کرده بودند، تاکنون واکنشی به کاریکاتورهای جدید این نشریه نشان نداده‌اند.

http://fa.alalam.ir/news/1756833#sthash.P6WS7xWX.dpuf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا