خبر های جدید

اختلاف لندن و قاهره بر سر اخوان المسلمین

در دیدار سیسی با کامرون نمایان شد
اختلاف لندن و قاهره بر سر اخوان المسلمین

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا وعده داد تا پایان سال جاری گزارش در دست تهیه درباره فعالیت های اخوان المسلمین در انگلیس را منتشر کند. وی تاکید کرد که کشورش بیش از هر کشوری برخوردی قاطع با تمامی اشکال افراط گرایی خواهد داشت که تلویحا اشاره به فعالیت های اخوان المسلمین در انگلیس در صورت اثبات فعالیت های افراط گرایی از سوی آنها می کرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، او این اظهارات را بعد از دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر که اخیرا از انگلیس دیدن کرده است، بیان کرد. وی که به همراه سیسی در کنفرانس مشترک مطبوعاتی شرکت کرده بود، همچنین گفت: «درباره نگرش ما به فعالیت های اخوان المسلمین امروز به طور مفصل صحبت کردیم. ما تا پایان امسال گزارش خود درباره اخوان المسلمین را منتشر خواهیم کرد. و بر این اعتقادم که شما خواهید دید که بریتانیا برخوردی قاطع تر در رویارویی با هر شکل از افراط گرایی خواهد داشت.»

این در حالی است که جان جنکینز، سفیر سابق انگلیس در عربستان که دولت انگلیس او را مامور انجام تحقیقات درباره فعالیت های سازمان جهانی اخوان المسلمین کرده، می گوید هنوز به مرحله ای نرسیده است که بخواهد توصیه ای به تعلیق فعالیت های این سازمان در انگلیس کند. در حالی که او می گوید تحقیقات لازم در تمامی شبکه ها و سازمان های وابسته به اخوان المسلمین انجام شده است.

علی رغم این که کامرون و سیسی چیزی را در برابر خبرنگاران بروز ندادند و نگفتند که چه پرونده هایی در دیدار با یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است اما روزنامه نگاران و خبرنگاران متوجه شدند که عالی ترین مقام های دو کشور اختلاف نظرهایی با یکدیگر دارند. به ویژه که دو طرف در حالی نزد خبرنگاران آمدند که مقام های انگلیسی خبر از احتمال وجود بمب در هواپیمای روسی مسافربری سرنگون شده در شبه جزیره سینا که روز شنبه ۲۳ دقیقه بعد از پرواز از شهر شرم الشیخ سقوط کرد، دادند. السیسی و دولت او وجود هر گونه حادثه تروریستی در هواپیما را رد کرده و آن را تلاشی برای ناامن جلوه دادن مصر برای جلوگیری از ورود گردشگران از سوی طرف های مغرض علیه دولت مصر دانسته بودند.

رئیس جمهوری مصر در کنفرانس مشترک مطبوعاتی خود با نخست وزیر بریتانیا اعلام آمادگی کرد که کشورش همه تدابیر لازم برای اطمینان دادن به کشورهایی که گردشگر به مصر می فرستند، اتخاذ کند.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در گفت وگو با العرب گفت که کامرون قاطعانه وعده داده است که به زودی گزارش جنکینز را منتشر کند و به موجب آن برخی شبکه های تروریستی را مجازات خواهد کرد.

وی همچنین گفت: «ما به حساسیت های دولت انگلیس احترام می گذاریم و درک می کنیم که نسبت به جان اتباع خود حساس باشد اما در عین حال باید حساسیت مواضعی که اتخاذ می کند را نیز مراعات کند برای این که تا اندازه بسیاری اقتصاد ما به گردشگران خارجی وابسته است.»

شکری اظهارات مقامات انگلیس درباره وجود بمب در هواپیمای روسی مسافربری سرنگون شده در صحرای سینا را در آمدن گردشگران به شرم الشیخ بسیار موثر دانست.

در لندن سیسی از اظهارات جرمی کوربن، رهبر حزب کارگر نیز که خواستار فشار بیشتر به دولت مصر برای رعایت حقوق بشر شده بود، انتقاد کرد و گفت که قاهره تمایل دارد گفت وگوهای جدی بیشتری در زمینه مبارزه با تروریسم انجام دهد در حالی که طرف های دیگر می خواهند ما را منحصر به موضوع حقوق بشر کنند.

کریس بلانت، رئیس کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس گفت: «برای ما ثبات مصر جزئی از مصالح عالی بریتانیا است.»

دانیل کافشنسکی، عضو کمیته روابط خارجی در مجلس عوام انگلیس نیز ابراز امیدواری کرد که همکاری های لندن و قاهره در مبارزه با داعش و بازگرداندن ثبات بر منطقه خاورمیانه تقویت شود.

پیش از این کامرون وعده داده بود که نتیجه گزارش پرونده بررسی اخوان المسلمین را تا پایان ماه گذشته میلادی اعلام کند اما تیریزا مای، وزیر کشور انگلیس موفق شد موعد اعلام نتایج این گزارش را به تعویق بیندازد و تاکید کند که اولویت با مجموعه های جهادی است و پرونده اخوان باید بعد از آنها بررسی شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

یک دیدگاه

  1. این نوچه غرب حالا به دنبال مشروعیت از دست رفته می گردد وعده هایی که داده بود رؤیاهایی که در سر داشت همه بر باد رفت فریبش دادند او لایق اداره کشور بزرگی چون مصر نبود… دیدیم که مردم در انتخابات مجلس چگونه یک “نه” بزرگ به او گفتند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا