سياسي اجتماعيمطالب جدید

واکنش راشد غنوشی، رهبر حرکت النهضه تونس به پیروزی حزب عدالت و توسعه ترکیه

واکنش راشد غنوشی، رهبر حرکت النهضه تونس به پیروزی حزب عدالت و توسعه ترکیه

ترک پرس ترجمه :محمود خالدی زاده از مهاباد

راشد الغنوشی: پیروزی عدالت وتوسعه پیروزی اسلام است.
ترک پرس به نقل از استاد راشدالغنوشی رهبرحرکت نهضت در تونس که درجشن پیروزی عدالت وتوسعه وهمایش بزرگ مردم سخنرانی می کرد،اظهارات ایشان را در مورد پیروزی حزب عدالت وتوسعه در ترکیه اینچنین بازتاب داد.
غنوشی در این سخنرانی اینگونه ایراد سخن کرد:اسلام ودموکراسی ارتباط تنگاتنگ و محکمی با هم دارند،وبدین اشاره داشت کسانی که ادعا میکنند داعش اسلام را نمایندگی می کند به خطا رفته اند،وافزود: داعش به اصل شوری توجهی ندارد وفرهنگ شوری ومشورت به کلی ازین جماعت به دور است وتوضیح داد که یک نفردرتشکیلات داعش بدون توجه به شوری ،همه اعضاء وافراد را رهبری می کند که این عملکرد هیچگونه ارتباطی با اسلام ندارد.

سپس استاد غنوشی پیروزی حزب عدالت وتوسعه در انتخابات پارلمانی را گوشزد کرده وخوشحالی خود را از این پیروزی اظهار می دارد واشاره می کند که جهان عرب واسلام سرمست وخوشحال ازین پیروزی است ودر حالتی ازجشن وشادمانی به سر می برد وگفت:روز یکشنبه تنها روز پیروزی ترکیه و ملت آن نبود بلکه روز نصر وپیروزی کل امت اسلامی بود.
غنوشی همزیستی اسلام در زیر سایه قانون اساسی سکولار و علمانی در ترکیه را ستود و اظهار داشت که این الگویی مناسب برای دول ونظامهای حاکم برممالک عربی می باشد وافزود:علی رغم علمانی وسکولار بودن قانون اساسی،اسلام به راحتی در انجا رشد ونمو دارد،به نظر شما این آزادی نیست؟امیدوارم پیروزی دموکراسی در ترکیه درخشش امید به نسبت بقیه دول اسلامی نیزباشد.
شیخ راشدالغنوشی رهبرحرکت نهضت درتونس گفت:تمام مظلومان درجهان اسلام وعرب به ترکیه چشم دوخته اند وآرزوهای بزرگ خود را به حکومت حزب عدالت وتوسعه در ترکیه گره زده اند،پیروزی این حزب تنها پیروزی ملت ترکیه نیست بلکه همزمان پیروزی مظلومان درچهارگوشه جهان ومخصوصا مبارزین ومجاهدان راه آزادی ملتها می باشد.

راشدالغنوشی این کلمات را جمعه گذشته در تجمع بزرگ هواداران عدالت و توسعه دراستان آدیامان که به مناسبت جشن پیروزی برگزار شده بود وایشان میهمان مخصوص رئیس حزب عدالت وتوسعه آقای داود اوغلوبودند ایراد کردند.
قبل از پا گذاشتن آقای راشد الغنوشی به جایگاه برای ایراد سخنانش با نخست وزیرداود اوغلو دیدارداشتند وسپس راشدالغنوشی توسط خیل عظیم مردم با تکبیر وتهلیل مورد استقبال قرار گرفتند وبا این تکبیرها وتهلیل ها در جایگاه قرار گرفته وگفتند:لقد جاء الحق وزهق الباطل ان الباطل کان زهوقا(براستی حق آمد وباطل رفت وباطل رفتنی است).
ایشان در ادامه افزود:از تونس پایتخت بهارعربی تا ادیامان به همه شما سلام ودرود می فرستم ،ازتونس آمده ام وحامل سلامهایی برای نوادگان سلطان محمد فاتح و شاگردان نجم الدین اربکان هستم واین درودها را به رئیس جمهوراردوغان ونخست وزیرداود اوغلو پیشکش می کنم،وبدانید که ما تونسی ها حزب عدالت وتوسعه را دوست داریم.
راشد الغنوشی از تمام حاضران این تجمع بزرگ ،خواست تا به حزبشان عدالت و توسعه افتخار کنند، و اضافه کرد این تنها ترکها نیستند که از عدالت و توسعه توقعات و انتظاراتی دارند بلکه همه امت اسلامی آرزوهای بزرگ خود را به عدالت وتوسعه گره داده اند،و ما تمام تلاشهایی انجام گرفته حکومت ترکیه در راه خدمت به آوارگان سوری که تعدادشان به بیش ازدو میلیون رسیده، را ارج می نهیم ومهمان نوازی شما ودولت وحکومتتان را در راه خدمت به این مردم ستمدیده به دیده بزرگ منشی ملتی بزرگ ومسلمان می نگریم.

ایشان یادآور شد که تونس در قرن شانزدهم توسط اسپانیایها به اشغال در آمده بود، مسیحیان از این فرصت سود بردند تا با استیلا بر دانشگاه زیتونه مردم مسلمان تونس را به نصرانیت بکشانند ولی دولت عثمانی در آن زمان ناوگانی از کشتیهای جنگی به فرماندهی سنان پاشا به تونس اعزام کرد و تونس را از لوث اسپانیایهای نصرانی پاک کرد و در تونس به فریاد اسلام و مسلمانان شتافت و از آن زمان تونس همچنان مسلمان باقی مانده است برای همین، من راشد الغنوشی اصرار داشتم تا بر سر مزار و قبر آن بزرگ مرد اسلام ،سنان پاشا حاضر شوم و سر قبر ایشان بروم و با کمال افتخار به محض ورودم به استانبول ،خدمت این اسطوره اسلامی رسیدم و مزار ایشان را در نزدیکی مسجد سلطان احمد استانبول یافتم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا