خبر های جدید

تقاضای عجیب سیسی از کنگرۀ امریکا

تقاضای عجیب سیسی از کنگرۀ امریکا

رئیس جمهور مصر، خواستار حضور و نظارت مستقیم کنگره امریکا بر انتخابات پارلمانی مصر شد. این انتخابات قرار است در ۱۷ اکتبر برگزار شود.  عبدالفتاح سیسی این درخواست را در دیدار با هیئتی از مجلس نمایندگان امریکا به ریاست “استیو اسکالز”، نماینده جمهوری خواه کنگره مطرح کرد.

علاء یوسف، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر با صدور بیانیه ای گفت: “سیسی در این دیدار آخرین تحولات داخلی مصر به ویژه روند آماده سازی مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی را به اطلاع این هیئت رسانده و خواستار نظارت کنگره امریکا بر روند انتخابات به منظور تأمین سلامت و شفافیت آن شد.”

به نوشته خبرگزاری آناتولی، در این بیانیه آمده است: “سیسی در این دیدار با اشاره به آنچه که جایگاه سیاسی، اقتصادی و نظامی امریکا نامید، بر اهمیت نقش این کشور در کمک به مصر برای تقویت فرصتهای ثبات در منطقه و مقابله با چالش تروریسم در منطقه تأکید کرد.”

رقابت بر سر انتخابات پارلمانی در مصر با آغاز معرفی کاندیدها در ۱۲ سپتامبر، آغاز شد. قرار است رأی گیری طی دو مرحله در اکتبر و نوامبر (مهر و آبان) آینده انجام شود. رئیس جمهور مصر و کمیسیون قضایی ناظر بر انتخابات تأکید کرده اند که پارلمان باید تا اوخر سال ۲۰۱۵ تشکیل شود.

یادآور می شود؛ این انتخابات سومین گام تعریف شده در “نقشه راهی” است که در ۸ ژوئیه ۲۰۱۳ پس از برکناری محمد مرسی، اولین رئیس جمهور غیر نظامی منتخب مصر، توسط ارتش اعلام شد. دو گام دیگر، تدوین قانون اساسی جدید کشور در ژانویه ۲۰۱۴ و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ژوئن ۲۰۱۴ بود.

در قانون اساسی جدید مصر که در ژانویه گذشته به تصویب رسید، نظام مبتنی بر یک مجلس موسوم به “اتاق پارلمانی واحد” تصویب؛ و عنوان “مجلس نمایندگان” بر آن اطلاق گردید و مجلس دوم که در قانون اساسی سابق به عنوان “مجلس شورا” آمده بود، منحل شد.

قرار بود انتخابات پارلمانی مصر در مارس گذشته برگزار شود، اما با صدور حکم دیوان عالی قانون اساسی مبنی بر مغایرت قانون انتخابات با قانون اساسی، به تعویق افتاد.

http://fa.alalam.ir/news/1740577#sthash.5lo0VnFJ.dpuf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا