مقالات

دروازه گناهان چیست؟

دروازه گناهان چیست؟

غفلت از یاد خداوند دروازه گناهان است و هر گاه جوان از ذکر الهی غافل باشد از اصلاح خود نیز غافل خواهد بود آن گونه که خداوند متعال فرموده است:

«‏ وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ‏» (حشر۱۹)

« و همسان کسانی نباشید که خدا را از یاد بردند ، و خدا هم خودشان را از یاد خودشان برد ! آنان بیرون روندگان ( از حدود شرائع الهی ) و خارج شوندگان ( از دائره ایمان ) هستند» .

هر گاه انسان از اصلاح خود غافل شود زنگ گناه قلبش را فرا می گیرد تا اینکه مهر غفلت بر دلش می خورد و همچون کوزه ای وارونه هر خیر و شر را بیرون می اندازد و حق را باطل و باطل را حق می بیند پس اینطور غفلت راه مستقیمی به سوی گناهان است و دروازه ای باز برای شیطان های انسی و جنی خواهد بود و از این دروازه شیطان بر فرد غافل وارد می شود و او را بازیچه خود قرار داده و فلبش را در اختیار خود گرفته تا اینکه او را در دنیا و آخرت هلاک می کند.

به عنوان مثال فردی اتومبیلی را در اختیار دارد و همیشه از آن استفاده می کند،غافل از اینکه اتومبیل نیاز به تعمیر،تعویض روغن و مراقبت دارد نتیجه چه می شود؟بزودی اتومبیل از کار می افتد و غیر قابل استفاده می شود پس وقتی یک اتومبیل که پیکر آن از آن مشتی آهن تشکیل شده است نیاز به پیگیری،مراقبت و اصلاح دارد،چگونه قلب انسان که از قطعه ای گوشت و خون ترکیب یافته است چطور نیاز به اصلاح وپیگیری ندارد؟بدون تردید قلب نیاز به اصلاح دایم و مراقبت پیوسته دارد و اصلاح قبل با ذکز ویاد الهی میسر می شود و بزرگترین ذکر تلاوت قرآن است که باعث روشنی و شفای قلب می گردد .خداوند متعال فرموده است:

« یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْکُم مَّوْعِظَهٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُواْ هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ»(یونس۵۷-۵۸)

«ای مردمان ! از سوی پروردگارتان برای شما اندرزی ( جهت رهنمود زندگی ) و درمانی برای چیزهائی که در سینه‌ها است ( همچون کفر و نفاق و کینه و ستم و دشمنی با حق و حقیقت ) آمده است ( که قرآن نام دارد ) و هدایت و رحمت برای مؤمنان است گو : به فضل و رحمت خدا – به همین ( نه چیز دیگری ) – باید مردمان شادمان شوند . این بهتر از چیزهائی است که ( از حطام دنیا ) گرد می‌آورند ( و روی همدیگر می‌گذارند» ) .

متأسفانه بسیاری از جوانان چنین اند که روزهای زیادی بر آنان می گذرد که قرآن را نمی گشاید و تلاوت نمی کنند و یا چند دقیقه ای در مجلس ذکر خدا نمی نشینند تا به کلام خدا و گفته های پیامبر(ص)گوش فرا دهند!!!ولی نمی توانند حتی یک روز ترانه گوش نکنند یا داستانهای عشقی و مجلات ورزشی و هنری و…را مطالعه ننمایند

جوانان عزیز!

اصلاح نفس با غفلت و اشتغال به دنیا و لذت هایش امکان پذیر نیست بلکه با ذکر خدا و حفاظت نفس از شیطان می توان خود را اصلاح کرد.اینهمه ناراحتی،اندوه و بی خوابی به علت غفلت از

 ذکر خداست.چنانکه خداوند می فرماید:

«‏ وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکاً وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَعْمَى ‏ قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَى وَقَدْ کُنتُ بَصِیراً ‏ قَالَ کَذَلِکَ أَتَتْکَ آیَاتُنَا فَنَسِیتَهَا وَکَذَلِکَ الْیَوْمَ تُنسَى ‏»(طه۱۲۴-۱۲۶)‏‏

« و هرکه از یاد من روی بگرداند ( و از احکام کتابهای آسمانی دوری گزیند ) ، زندگی تنگ ( و سخت و گرفته‌ای ) خواهد داشخواهد گفت : پروردگارا ! چرا مرا نابینا ( برانگیخته‌ای و به عرصه قیامت گسیل داشته و در آنجا ) جمع آورده‌ای‌ ؟ من که قبلاً ( در دنیا ) بینا بوده‌ام .ت‌ ؛  ( چون نه به قسمت و نصیب خدادادی قانع خواهد شد ، و نه تسلیم قضا و قدر الهی خواهد گشت ) و روز رستاخیز او را نابینا ( به عرصه قیامت گسیل و با دیگران در آنجا ) گرد می‌آوریم‏ ( خدا ) می‌گوید : همین است ( که هست و بچش نتیجه نافرمانی را ) . آیات ( کتابهای آسمانی ، و دلائل هدایتِ جهانیِ ) من به تو رسید و تو آنها را نادیده گرفتی‌ ؛ همان گونه هم تو امروز نادیده گرفته می‌شوی ( و بی‌نام و نشان در آتش رها می‌گردی ) . ‏

جوانان عزیز!

یقینا"حسرت روزهای از دست رفته را خواهید خورد،و پشیمان خواهید شد.همچنین برای مجالسی که با غیبت و تماشای فیلم های مبتذل گذرانده اید حسرت خواهید خورد.رسول اکرم (ص)فرمودند:

«ما اجتمع قوم فتفرقوا عن غیر ذکر الله الا کانما تفرقوا عن جیفه حمار و کان ذلک المجلس علیهم حسره»

«گروهی از مردم که در جایی جمع شوند و در آنجا به غیر از ذکر خدا مشغول شوند وقتی از مجلس خود برخیزند گویا از لاشه خری برخاسته اند و این مجلس در روز قیامت برای آنها باعث حسرت خواهد بود.»

یا غافلا عن صروف الدهر فی سنه             و الدهر یوقظ فی الایات و العبر

ای کسیکه که از حوادث زمانه غافل هستی  در حالی که حوادث زمانه بیانگر نشانه ها و باعث عبرتهای فراوانی اند.

ار غب بنفسک عما سوف تترکه               فعل البیب اخی التحقیق و النظر

به آنچه که آن را رها خواهی کرد بی علاقه باش زیرا برادرم!عاقل جز تحقیق و اندیشه کاری ندارد.

ماذا من دار الفنا و من                          عمر یمر کمر الریح بالبصر

چه سود از این دنیا که دار فنا است و از عمری که همچون باد سپری می شود

فا مهد لنفسک فالساعات فانیه             و العمر منتقص و الموت فی الاثر

خودت را آماده کن لحظه ها سپری می شوند و عمر کم می شود و مرگ در جستجو است.

از رسول اکرم (ص)روایت شده است که:

مثل الذی یذکر ربه و الذی لا یذکر ربه مثل الحی و المیت

(مثال کسی که پروردگارش را یاد می کندو کسی که پروردگارش را یاد نمی کندمانند مرده و زنده است)

یعنی کسانی که خدا را ذکر می کنند زنده اند و کسانی که از ذکر خداوند غافل اند،گر چه ظاهرا"زنده به نظر می رسند ولی در واقع مرده ای بیش نیستند با خدایا!ایمان را برای ما محبوب قرار ده و آن را در قلبهایمان زینت ده و کفر،فساد و گناه را در انظار ما ناپسند و منفور بگردان و ما را از هدایت یافتگان قرار ده.

————————————————————–

منبع:درد دلی با جوانان

تألیف:خالد الدایل

ترجمه:محمد گل گمشادزهی

ناشر: انتشارات حرمین

سال و نوبت چاپ:اول تابستان ۱۳۸۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا