خبر های جدید

مهار روسیه، هدف ترکیه از ورود به عراق

مهار روسیه، هدف ترکیه از ورود به عراق

ترکیه برای حل بحران با عراق تلاش می کند. بحرانی که بعد از گسترش نیروهای ترکی در شمال شرق موصل بدون هماهنگی با دولت مرکزی در بغداد به وجود آمده است. این اقدام ترکیه نه تنها باعث تیرگی روابط آنکارا – بغداد شده بلکه تیرگی آنکارا را با کشورهای متحد بغداد نیز به دنبال داشته است. روابط ترکیه با روسیه بر سر حمله جنگنده های این کشور به جنگنده روسی تیره شده بود و اکنون که روسیه قصد دارد قطعنامه ای در رابطه با ورود غیرمجاز ترکیه به خاک عراق به شورای امنیت سازمان ملل ببرد، تیره تر هم شده است. در این میان روابط ترکیه با ایران نیز رو به تیرگی گذاشته است. حالا ترکیه مدعی شده است که ایران تلاش دارد روابط عراق و ترکیه را به سود منافع خود تیره تر کند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، آنکارا تاکید دارد که «هدف معنوی از ارسال این نیروها تحقق خواهد یافت.» اظهاراتی که در حقیقت می خواهد پیمانش با غرب و برخی کشورهای منطقه به همراه کردها در مبارزه با داعش را یادآوری کند. نقشی که بخشی از عراقی ها نیز روی آن حساب کرده اند و گمان می کنند می توانند روی ترکیه برای پاکسازی موصل از لوث داعش حساب کنند. برخی از عراقی ها همچنین گمان می کنند می توانند با حمایت ترکیه حمیات ترکمن های اطراف لاذقیه در سوریه را برای کنترل بر تلعفر به دست آورند. منطقه ای که در نزدیکی بعشیقه، همان مقری که ترک ها در آن مستقر شده اند، واقع شده است و اغلب ساکنان آن شیعه هستند و داعش در آن جا کشتار گسترده ای به راه انداخت. این شهر اخیرا توسط نیروهای داوطلب مردمی از کنترل داعش خارج شده است ولی سنی ها و کردها مدعی اند که باید این شهر به کنترل آنها در آید.

در همین رابطه و در واکنش به ضرب الاجل ۴۸ ساعته حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به ترکیه برای بیرون راندن نیروهای نظامی این کشور از عراق، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که عبادی بارها از ترکیه برای فعالیت بیشتر علیه داعش یاری خواسته است، و فکر می کنم کشورهای دیگر در واکنش عراق به گسترش نیروهای ترکی نقش داشته اند. چاووش اوغلو تاکید کرد که دولت ترکیه وظیفه خود می داند امنیت سربازان خود را که در آموزش افراد در عراق هستند، تامین کند.

وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه کانال ۲۴ تلویزیون ترکیه ادعا کرد، سیاست های طایفه ای ایران برای منطقه خطرناک است. او سپس گفت: «ترکیه همیشه از ایران حمایت کرده و می خواهد روابط خود را با آن حفظ کند. اما تهران بی محابا به ما اتهام و افترا می زند بدون این که روشن کند چه منظوری دارد.»

این مقام ارشد ترک تاکید کرد، کشورش قصد ندارد نیروهای خود را از اطراف شهر موصل در شمال عراق خارج کند، علی رغم این که از مهلتی که دولت عراق داده است، خبر دارد. وی در این باره گفت: «این مساله بحث و مناقشه را متوقف می کند. اما روشن است که به هر حال ما از طریق افسرهایمان از تحولات میدانی خبر داریم و می دانیم که گروه های مختلف از ما مطالباتی دارند و با توجه به مذاکراتمان با دولت مرکزی در بغداد و اقلیم کردستان این نیروها در عراق می مانند.»

آنکارا مدعی است که نیروهای خود را در پایگاه بعشیقه با نیروهای تازه نفس تعویض کرده و حضور آنها در این پایگاه برای آموزش نیروهای مسلح کُرد و مبارزان سنی دشمن داعش است.

چاووش اوغلو همچنین با متهم کردن تهران گفت: «کشورهای همسایه می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و بحران را تشدید کنند.»

در همین رابطه خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق به ترکیه سفر کرده است تا شاید بتواند از بحران جاری میان کشورش با ترکیه بکاهد.

در همین رابطه گفته می شود ترکیه زمانی تصمیم به ورود نظامی در شمال عراق گرفت که اطلاعاتی به دست آورد که نشان می داد همکاری ای میان روسیه با حزب کارگران کردستان بعد از سقوط جنگنده روسی به وجود آمده است. به ادعای ترک ها روسیه و نیروهای حزب کارگران کردستان درصدد طرحی «انتقامی» علیه پایگاه بعشیقه در عراق علیه نیروهای ترک مستقر در این پایگاه بوده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا