خبر های جدید

بحران حقوق بشر در مصر به روایت دیده بان حقوق بشر

بحران حقوق بشر در مصر به روایت دیده بان حقوق بشر

تازه ترین گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر درباره مصر از وضع بحرانی حقوق بشر در این کشور دو سال بعد از برکناری مرسی و پنج سال بعد از سرنگونی مبارک حکایت دارد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه در گزارش سالانه خود نوشت که وضع حقوق بشر در دوره عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر با گذشت دو سال از برکناری محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق این کشور توسط ارتش همچنان بحرانی است.

اعدام بدون محاکمه شهروندان

بر اساس این گزارش، دولت مصر در واکنش به افزایش تهدیدات از سوی گروههای افراطی و مسلح در شبه جزیره سینا و گروههای دیگر معارض بسیاری از شهروندان را شکنجه و آنها را به زور ربوده و  چه بسا مرتکب اعدام بدون محاکمه آنها شده باشد.

تقسیم بندی های بیشتر در مصر

«ندیم حوری» نایب رئیس اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت مصر با تهدید امنیتی حقیقی مواجه است، اما نحوه تعامل دولت این کشور با این تهدید نتیجه ای جز تقسیم‌بندی های بیشتر نداشته است، لذا دولت مصر باید از تجارب خود در طول دهه ها بیاموزد که سرکوب شدید می‌تواند بذر انقلاب آینده را در کشور بپاشد.

تخلیه ۳ هزار خانوار از سینا

در گزارش دیده بان حقوق بشر همچنین آمده است که دولت مصر برای مقابله با خطر داعش بیش از ۳ هزار خانوار را از مرزهای مشترک این کشور با نوار غزه تخلیه کرده است که این امر نقض قوانین بین المللی است.

از زمان برکناری محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر در سال ۲۰۱۳ و انتخاب پارلمان جدید مصر در دسامبر سال ۲۰۱۵ السیسی و پیش از وی عدلی منصور به موجب فرامین ریاست جمهوری بدون هیچ مخالفتی بر مصر حکومت کردند و این در حالی است که محمد مرسی رئیس جمهور سابق این کشور به اعدام محکوم شد و همچنان این حکم در مرحله تجدید نظر است.

قانون مبهم مبارزه با تروریسم در مصر

سازمان  دیده بان حقوق بشر افزود: بعد از کشته شدن «هشام برکات» دادستان سابق مصر در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده، السیسی قانون مبارزه با تروریسم را که دربرگیرنده تعریفی مبهم از تروریسم بود و شامل تحصن صلح آمیز نیز می شد تصویب کرد. دولت مصر تاکنون این قانون جدید را اجرا نکرده است، اما وزارت کشور و مشخصا دستگاه امنیت ملی این کشور همان رفتارهایی را که قبل از انقلاب ۲۰۱۱ شایع بود انجام می دهند به طوری که کار آنها خارج از چارچوب قوانین مصر است. افسران امنیت ملی مصر مسئول دهها آدم ربایی در این کشور هستند و دائما فعالان سیاسی را هدف قرار می‌دهند و در بازجویی های خود به شکنجه متوسل می شوند.

کشته شدن ۲۵۰ زندانی در مصر

وزارت کشور مصر در اکتبر گذشته اعلام کرد که در سال ۲۰۱۵، ۱۲ هزار نفر در این کشور به اتهام تروریسم  و سازمانهای داخلی دستگیر شده و بیش از ۲۵۰ نیز در خلال بازداشت کشته شده اند که اغلب آنها به دلیل سهل انگاری پزشکی جان خود را از دست داده اند.

نیروهای امنیتی مصر همچنین از سفر تعدادی از شهروندان مصری از جمله فعالان، سیاستمداران و دانشگاهیان به خارج جلوگیری و گذرنامه های آنها را مصادره کرده اند که این امر نقض آشکار حقوق بین الملل است.

نایب رئیس اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده‌بان حقوق بشر  اظهار داشت که دولت السیسی برای از  بین بردن هر نظر مخالفی چه از طریق تهدید یا توسل به زور تلاش می کند و پارلمان جدید مصر باید باری ضبط این تجاوزها تلاش کند.
از زمان عزل مرسی از قدرت، نیروهای پلیس و ارتش این کشور دست‌کم ۱۴۰۰ تظاهرات کننده طرفدار مرسی را کشته و بیش از ۱۵ هزار اسلامگرا را سرکوب و زندانی کرده‌اند.تاکنون صدها تن از هواداران مرسی در پرونده‌های گروهی به اعدام محکوم شده‌اند و سازمان ملل متحد نیز این احکام را «بی‌سابقه در تاریخ معاصر» توصیف کرده است.

سازمان‌‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر هم دولت السیسی را سرکوبگر‌تر از رژیم مبارک دانسته‌اند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا