زندگی نامهمطالب جدید

استاد مصطفی مشهور ، پنجمین رهبر اخوان المسلمین مصر

استاد مصطفی مشهور ، پنجمین رهبر اخوان المسلمین مصر

مصطفی مشهور در ۱۵ سپتامبر ۱۹۲۰م در یکی از روستاهای استان «الشرقیه» به دنیا آمد. پس از طی دروس مقدماتی در استان خود، تحصیلات دانشگاهی را در دانشکده علوم قاهره گذراند و مهندسی رشتۀ هواشناسی را به دست آورد.

 او مانند دیگر نخبگان مصری همزمان به تحصیلات اسلامی روی آورد. او در قاهره با اندیشۀ اخوان آشنا شد و در ۱۵ سالگی، در سال ۱۹۳۶م به سازمان جوانان اخوان پیوست و پس از طی مراحل لازم به سازمان ویژه – النظام الخاص – که توسط حسن البناء برای جنگ با صهیونیست‌ها تأسیس شده بود، پیوست و سپس عضو کمیته رهبری این بخش شد.

مصطفی مشهور مانند بقیه اعضای رهبری اخوان در ژوئیه۱۹۵۴م دستگیر و به حبس ابد محکوم گردید اما پس از ده سال، آزاد شد. ولی چندی نگذشت که به علت فعالیت‌های اجتماعی، در سال ۱۹۶۵ از نو دستگیر و به زندان افتاد.

در اوایل دهه هفتاد از زندان رهایی پیدا کرد و سفری به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اروپا نمود و در این مرحله، مقدمات تشکیل سازمان بین‌المللی اخوان المسلمین را آماده ساخت و سپس آن را فعال نمود.

مصطفی مشهور پس از مرگ سادات به قاهره بازگشت و در سال ۱۹۹۶م و به دنبال درگذشت مرشد چهارم، به مقام مرشدی برگزیده شد…

او دارای اندیشه معتدلی بود و آثار و تألیفاتی، به شکل دهها رساله کوچک درباره مسائل مورد نیاز جامعه اسلامی در مدت اقامت در خارج تألیف نمود که هم اکنون تحت عنوان «رسائل شیخ مصطفی مشهور» در قاهره تجدید چاپ و توزیع می‌شود.

شیخ مصطفی مشهور در ۱۴نوامبر ۲۰۰۲م پس از مراجعت از نماز صبح – که در مسجد محله اقامت می‌کرد- دچار سکته مغزی شد و پس از چند روز، به رحمت خدا رفت. بیش از یک میلیون نفر حضور داشتند و جنازه او را ده کیلومتر، پیاده از مسجد «رابعه العدویه» تا قبرستان رسمی، بدرقه کردند… جراید مصری این تشییع را نوعی قدرت نمایی اخوان نامیدند…

شیخ مصطفی، انسانی پاک، وارسته، مؤمن بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا