سياسي اجتماعيمطالب جدید

آن سوی اعدام رهبران اپوزسیون اسلامگرا در بنگلادش !

آن سوی اعدام رهبران اپوزسیون اسلامگرا در بنگلادش !

ترجمه : رسول رسولی کیا – مهاباد

این روزها شاهد اعدام مطیع الرحمن نظامی رهبر جنبش جماعت اسلامی یکی از احزاب اپوزسیون و اسلام گرا و وزیر سابق بنگلادشی بودیم ؛ آن هم به اتهام ارتکاب « جنایت جنگی» در اثنای جنگ با پاکستان در سال ۱۹۷۱ و جدا شدن از این کشور؛ تا استاد مطیع الرحمن پنجمین رهبر اسلام گرا و مخالفی باشد که پای جوخه اعدام می رود ؛ چرا که قبلا نیز سه تن از رهبران جماعت اسلامی و یکی از رهبران حزب میهنی مخالف به رهبری خالده ضیاء اعدام شده اند.!

عبدالغفار عزیز نویسنده و روزنامه نگار،  در برنامه « آن سوی خبرها» ی شبکه الجزیره ، مقامات حاکم در بنگلادش که هفت سال است بر اریکه ی قدرت تکیه زده اند را متهم نمود که از روزی که به قدرت رسیده اند در صدد حذف فیزیکی مخالفانشان و کلیه کسانی که با برنامه هایشان مخالفت می ورزند بوده و می باشند.

او در ادامه در باره جایگاه و پایگاه جماعت اسلامی بنگلادش توضیح داد و افزود: به نظر من این جنبش بزرگ ترین تهدیدکننده برای خودکامگی حاکمان سلطه جو در بنگلادش و همچنین اساسی ترین مانع برای نفوذ هندوستان در این کشور به حساب می آید.

او در سخنانش همچنین اضافه کرد: یکی از قاضیان بنگلادشی در گفتگو از طریق سکایب با یکی از دوستانش اعتراف نموده که : آنچه در این کشور اتفاق می افتد چیزی نیست جز دادگاهی های سیاسی که بویی از قانونی بودن نبرده است و دولت قاضیان را بر صدور احکام خصمانه و انتقام جویانه علیه رهبران اپوزسیون مجبور می کند و او همچنین گفت: از قضا این قاضی پس از آنکه سخنانش در برخی روزنامه ها از جمله ایکونومیست منتشر شد از کار برکنار شد!

این روزنامه نگار همچنین مدعی شد که احکام صادره علیه رهبران اپوزسیون بنگلادش به دستور مستقیم هندوستان که به تقویت رژیم حاکم می پردازد صورت می گیرد.

او در تحلیل وضعیت موجود و مقایسه آن با دیگر کشورهای منطقه افزود : آنچه دولت حسینه واجد در بنگلادش مرتکب می شود تفاوت چندانی با جنایت های رژیم کودتا در مصر و … ندارد.

نامبرده جهان اسلام را بخاطر سکوت بر آنچه در بنگلادش رُخ می دهد سرزنش نمود و در باره عدم آگاهی پاکستان از حجم آنچه در بنگلادش اتفاق می افتد افزود: کشور پاکستان از حجم جنایت ها و اعدام هایی که در کشورش اتفاق می افتد واقعاً اطلاع کافی ندارد  ؛ این در حالی است که نام پاکستان در پرونده های مربوطه بنگلادش بیش از چهار صد بار در دادگاهی های نمایشی ذکر شده است!

این تحلیل گر بنگلادشی در باره پیامدهای احتمالی و واکنش طرفداران جنبش جماعت اسلامی به این اعدام ها افزود:رهبر فقید این جنبش به خانواده و اعضای جماعتش توصیه نمود که به منظور جلوگیری از ریختن به ناحق خون و به ویرانه مبدل نشدن کشور عزیزش بنگلادش ! بردباری پیشه نموده و مسالمت آمیز ظاهر شوند.

استراتژی رژیم بنگلادش

تنویر چودری خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره به اعتراض های خیابانی و احتمالی مردم به این دادگاهی های اخیر بنگلادش اشاره نمود و گفت: مردم این کشور در میزان شفافیت و عادلانه بودن این محاکمات به شدت متردد هستند ؛ علاوه بر اینکه سازمان های حقوقی بین المللی نیز اعتراض خود را بر اعدام رهبران اپوزسیون این کشور اعلام نموده اند .

او همچنین به اشکال های قانونی اختلاف برانگیز در دادگاهی ها اشاره نمود و خاطر نشان کرد: علی رغم نارضایتی های گسترده مردمی به آن ، اعدام های اخیر از طرف نهادهای دولتی حمایت می شود.

او گفت: کارشناسانی بر این باورند که رژیم بنگلادش استراتژی را در پیش گرفته مبنی بر به حاشیه راندن جماعت اسلامی و حزب میهنی اپوزسیون و تنها ابزاری که برای نیل به این هدف از آن بهره می گیرد، این دادگاهای آبکی است .

این خبرنگار درباره نقش هندوستان در این قضایا افزود: حزب حاکم در بنگلادش و کشور هندوستان دارای یک استرتژی واحد و مشترکی هستنند و بر اساس همین تفاهم نامه استراتژیک بود که آن دولت مدعی شد که مطیع الرحمن نظامی رهبر جماعت اسلامی اقدام به قاچاق اسلحه و ارسال آن به هندوستان نموده است!

چودری از شرایط کشور بنگلادش همزمان با دادگاهی ها پرده برداشت و گفت: شرایط بسیار پیچیده است و علایم حاکی از حضور و وجود گسترده « داعش» در این کشور حکایت می کند!

این نویسنده و سیاستمدار به سوء استفاده مقامات بنگلادشی از وضعیت نابسامان امنیتی حاکم در بنگلادش بویژه پس از اعدام های فله ای رهبران اپوزسیون اشاره نمود و خاطرنشان کرد: سازمان جاسوسی و اطلاعاتی این کشور موضوع حضور داعش در کشور را به شدت ترویج می کنند تا بدین گونه بی نظمی و هرج و مرج و داد و بیدا را در این کشور توسعه دهد…

منبع : مجله المجتمع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا