سياسي اجتماعيمطالب جدیدمقالات

دکتر قرضاوی اخوان المسلمین را به نوسازی و نقد خویش فرا خواند

دکتر قرضاوی اخوان المسلمین را به نوسازی و نقد خویش فرا خواند

دکتر یوسف قرضاوی؛ رئیس اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان، مجموعه سفارشهایی به رهبران و اعضای اخوان المسلمین برای برون‌رفت از بحران شدید اخیر دارد تا این جماعت بتواند پیرامون ابزار تعامل با اوضاع سیاسی کنونی در مصر تصمیم درستی اتخاذ نماید.

دکتر قرضاوی در مطلبی که توسط پایگاه «الاتحاد» منتشر شده است، می‌گوید: اندیشه‌ها و پیشنهادهای حسن البنا؛ بنیانگذار جماعت اخوان، در واقع تلاشی بشری است که قابل تعدیل و توسعه است، نه شیوه‌ای ثابت و ماندگار ـ آن‌گونه که برخی می‌پندارند. او از اخوان خواست این اندیشه‌ها را بازسازی کرده و ارتقا دهند.

قرضاوی افزود که جماعت اخوان ملزم به نوسازی، توسعه و هماهنگی با اوضاع کنونی است. او از این سازمان و ارکان اصلی‌اش خواست ولایت‌مداری و پای‌بندی به دین و شریعت اسلامی را بر اظهار ولایت‌مداری نسبت به جماعت و افکارش مقدم نمایند، و به جای کار برای تشکیلات، برای دعوت فعالیت نموده و به نگرش‌های جدید خوشامد بگویند، گرچه در جماعت پیشینه نداشته باشد.

رئیس اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان بر ضرورت تفاهم بیش‌تر با جریان‌های دیگر، حتی مخالف، تأکید کرد. او از اخوان خواست وسایل را با توجه به شرایط فعلی تازه، سازی کرده و درب‌ها را بر خود نبندند و در افکار منطقه‌ای خویش غرق نشوند.

وی افزود: برنامه‌های اخوان باید به گونه‌ای تنظیم شود که باعث تعمیق فرهنگ دینی و عمومی افراد گردد و بر اصولی راسخ استوار گردیده باشد؛ دروسی که در مردم علاقه به نوسازی، روحیه‌ی محاسبه‌ و نقد خویش، گفت‌وگو با دیگران و مدارا و تسامح را گسترش دهد.

دکتر قرضاوی مجدانه از رهبران اخوان خواست تا جلوه‌ای از مدارا و گذشت اسلامی بوده و با مخالفان گفت‌وگوی نیکو داشته باشند و به این آیه عمل کنند: «ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِى هِى أَحْسَنُ». (با رعایت حکمت و پند نیکو به راه خدایت فراخوان و با ایشان به شیوه‌ای بهتر مجادله کن). او افزود: مسلمانان از سوی خدای خود مأموریت دارند با مخالفان‌شان به بهترین روش گفت‌وگو نمایند.

قرضاوی به رهبران اخوان گفت: مبادا در فعالیت سیاسی وقت‌شان را هدر دهند، زیرا در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، اقتصادی و… فرصت فعالیت و صرف انرژی، بسیار است. او خواست بر یکدیگر یورش نبرند.

احمد رامی؛ سخنگوی رسمی حزب منحل عدالت و آزادی، گفته است: دکتر یوسف قرضاوی هشت نصیحت به جماعت اخوان المسلمین برای خروج از بحران داخلی ارائه داده است.

قرضاوی حکومت مصر را متهم کرد که نمی‌تواند اخوان را به تغییر مسالمت‌آمیز سوق دهد، زیرا با محاصره، در تنگنا قرار دادن، فشار، شکنجه، بازداشت و دادگاه‌های خشن نظامی با آنان روبه‌رو می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا