مهارتهای زندگی

چگونه یک زن متعادل بشویم ؟!

قوای مردانه و زنانه وجود خود را متعادل کنید!

نویسنده: لیندا فیلد / مترجم: فهیمه حبیبی کرهرودی

من با خودم در تضادم. من بزرگ هستم. توانایی های من نا محدود است.

والت ویتمن

·         وقتی بسیار حساس و آسیب پذیر می شوید.

·         وقتی اعتماد به نفس پایین خود را حس می کنید.

·         اگر در روابط خصوصی با همسرتان غالب یا مغلوب هستید.

·         وقتی ایدههای خلاقی در ذهن دارید اما نمی توانید آنها را به اجرا درآورید.

·         اگر در زندگی همه چیز را با زور پیش می بریدی یا منفعل برخورد می کنید.

برخی مردان، مردسالار و اهل عمل هستند و برخی هم بدنبال مادر می گردند. شما جذب کدام یک از اینها می شوید؟ معمولا" احساسات خود را ابراز می کنید یا اینکه آنها را نزد خود پنهان نگه می دارید؟ اهل شهود هستید؟ اگر این طور است این توانایی مانع عمل شما نمی شود؟

ما فقط می توانیم از روابط متعادل لذت ببریم و با تعادل در انرژی هایمان به راحتی احساسات و ایده های خود را ابراز کنیم . بنابر فلسفه باستانی شرق و فلسفه مدرن غرب، همه ما انسانها در درون خود از انرژی زنانه و مردانه برخورداریم.همه مردان و زنان آمیخته ای از انرزی های مردانه و زنانه هستند. انرژی زنانه ما درونی، سر به راه، روحی و عاطفی، با درایت و طبیعی است و از راه شهود و الهام آن را درک می کنیم. انرژی مردانه ما بیشتر برونی،فعال و آمیخته از منطق، استدلال و عمل است.در گذشته، جامعه سنتی مردسالار فقط برای انرژی های مردانه منطق، فکر، استدلال و عمل، ارزش قائل بود، همه انرژی های مهم زنانه معنوی و عاطفی را نادیده می گرفت و آنها را به کلی انکار می کرد.خوشبختانه زمانه عوض شده و اهمیت توازن شخصی، روحی و عاطفی شناخته شده است. علاوه بر زنان مردان نیز به این حقیقت واقف شده اند!

مردان و زنان در صورتی از تعادل روانی برخوردار می شوندکه ابعاد طبیعی مردانه و زنانه وجود خود را پذیرا باشند. یک زن درصورتی متعادل است که علاوه بر آرامش روح و روان،قوی، مصمم و فعال نیز باشند. امروزه بسیاری از زنان با ادغام قوای درونی خود(بعد زنانه) با قدرت و قاطعیت(بعد مردانه) نقش های احساسی را در جامعه بر عهده گرفته اند.

اما اکثر زنان فقط به بعد زنانه خود تکیه می کنند و از انرژی مردانه خود بهره ای نمی گیرند. اکثر مردان نیز فقط به بعد مردانه خود چسپیده اند و از انرژی های زنانه خود سودی نمی برند. لازم است که زنان قاطع تر و جسورتر شوند(انرژی مردانه) مردان نیز به احساسات خود (انرژی زنانه) بیشتر اهمیت بدهند.

چطور ابعاد مردانه و زنانه وجود خود را هماهنگ کنید:

با کمک این تمرین ها می توانید انرژی های مردانه و زنانه خود را تقویت کنید.

۱.طرح کار خود را بنویسید

اگر مقصد شما مشخص نباشد هیچ گاه نمی توانید برسید! مقصد شما در زندگی کجاست؟ علاقه قلبی شما چیست؟ با نوشتن اهداف خود روی کاغذ ، هر هدفی خود را بیشتر متعهد می کنید و هدف برایتان دسترس تر می شود. در واقع خود را جدی تر گرفته اید.

یگ برگه کاغذ را بصورت زیر به پنج ستون تقسیم کنید:

مقصد              شیوه و راهها          نیازها             بازبینی              تغییرات

مقصد:هدف خود را بنویسید

شیوه:ببینید چه اقداماتی لازم است تا به هدف خود برسید. آنها را به ترتیب فهرست کنید.

نیازها:همه منابع لازم را فهرست کنید. به عنوان مثال، هرگونه کمک،توصیه، حمایت مالی، حمایت خانوادگی…..با گذشت زمان، فهرست شما ممکن است عوض شود.

بازبینی:مهلت های واقع بینانه برای خود در نظر بگیرید. روزهای خاصی را برای بررسی پیشرفت خود مشخص کنید.

تغییرات:هرگونه تغییر در این راه را یادداشت کنید در این ستون می توانید انعطاف پذیر باشید. این ستونی است که می تواند طرح شما را تحت تاثیر قرار بدهد.برای تغییرات لازم در طرح خود آمادگی داشته باشیدتا با اولین تلنگر زمین نخورید، بلکه خلاقانه طرح خود را تغییر دهید.

هدف نسبتا" کوتاه مدتی را انتخاب کنید با این کار طرح شما فعال می شود و اطمینان پیدا می کنید که شما هم می توانید "منشاء اثر باشید". ایده های خود را می توانید قدم به قدم به بوته عمل بگذارید. به جای اینکه فقط در مورد آنها فکر کنید.

۲.بگویید "نه"

"نه" کلمه به این سادگی را خیلی به سختی در گفت و گوهای خود استفاده می کنیم.آیا تا بحال شده است که علی رغم میل باطنی خود "بله" بگویید؟اگر خلاف میل خود جواب مثبت بدهید به یک قربانی منفعل و خشمگین تبدیل می شوید. خانم ها خیلی در این مورد با خود کلنجار می روند. اما لازم است که بین فطرت پرورش دهنده و مهربان خود و برآورد ه کردن نیازهایشان توازن برقرار کنند. در گفتن "نه" تداوم داشته باشید. به شما قول می دهم که روز به روز برایتان آسان تر شود. تمرین کنید.

ا.نه گفتن را تمرین کنید. وقتی تنها هستید آن را با صدای بلند ادا کنید.خود را به نه گفتن عادت دهید.

۲.موقعیتی را تجسم کنید می خواهید بگویید نه. در خیال خود شخص مقابل را ببینید و خود را در در حال نه گفتن تجسم کنید.

۳.در حالت جدی نه بگویید. اولین باری که واقعا" نه می گویید شاید قدری بترسید. اما به محض نه گفتن به خودتان تبریک بگویید. معذرت خواهی هم لازم نیست! به خاطر داشته باشید که شما می توانید دوست خوبی باشید و همچنان بگویید نه.

۳.به حباب نور قدم بگذارید

گاهی با متمرکز نبودن قوای زنانه مان، نسبت به دیگران بسیار حساس و شکننده می شویم. هر وقت احساس کردید آسیب پذیر شده اید،این شیوه را بکار گیرید.

چشم هایتان را ببندید و تنفس خود را آرام کنید. حالا خیال کنید که مقابل پنجره ای باز ایستاده اید. حبابی را می بینید که از راه پنجره وارد اتاق می شود. به رنگ حباب خود توجه کنید. حباب مقابل شما، نزدیک زمین شناور است. همانطور که تماشایش می کنید اندازه آن بزرگتر و ظاهرش زیباتر می شود، بسیار بزرگ،بزرگتر از شما می شود حالا به درون این حباب قدم بگذارید. امنیت کامل را احساس می کنید. می دانید که درون حباب زیبای خود، هیچ کس نمی تواند به شما آسیبی برساند.

شما می توانید این تجسم خلاق را در هر زمان و در هر مکانی انجام دهید. بعد از چند بار تمرین، فقط چند ثانیه لازم است تا بتوانید حباب خود را ببینید و احساس امنیتی را که به همراه دارد، دوباره تجربه کنید.

۴.آرام سازی

گاهی ممکن است قوای مردانه شما از قوای زنانه تان سبقت گیرد. اگر گاهی احساس می کنید به شخصی نافذ و پر زور تبدیل شده اید، شاید زیادی پیش رفته باشید و به جای اینکه قاطع شده باشید، به شخصی تهاجمی بدل شده باشید. در شرایطی که به احراز موفقیت نیاز دارید، این مسئله براحتی اتفاق می افتد. مقاومت بیش از حد فقط به سردرد و کشمکش منجر می شود. یک روش آرام سازی، مانند مدیتیشن،یوگا،تای چی،تجسم یا تمرین های تنفسی را یاد بگیرید. می توانید به کلاس بروید تا اینها را فرا بگیرید یا از روشهای همین مطلب استفاده کنید. اگر از قوای روحی و عاطفی خود غافل نشوید، می توانید موثر و قوی باشید.

هر وقت دیدید جسارت لازم برای انجام کاری را ندارید زمان آن رسیده است که انرژی های مردانه خود را فرا بخوانید فراموش نکنید که شما توانایی های پویایی دارید و می توانید منشاء ایجاد وقایع باشید. اگر قدرت و مقاومت بر شما غلبه کرد و قوای زنانه تان رو به ضعف گذاشت، دوباره توجه خودتان را به درون متمرکز کنید و بعد زنانه الهام کننده خود را فرا بخوانید. هروقت هم قوای زنانه تان پیشی گرفت و احساس خطر و شکنندگی کردید، با قدم گذاشتن به حباب نور ، خود را حفظ کنید و به امنیت برسید.

نکات کلیدی

۱.فقط در صورتی می توانید از روابط متعادل لذت ببرید که قوایتان متعادل باشد.

۲.اگر به خود اطمینان ندارید و به سختی می توانید به موفقیت های زندگی دست پیدا کنید، پس فاقد قوای مردانه هستید. بیشتر زنان چنین مشکلی دارند با این قوا می توانید جسارت پیدا کنید.

۳.استعداد بالای روحی و عاطفی شما قویترین ابزار شماست.

۴.تقویت قوای مردانه می توانید فرا بگیرید از این پس طرح کارهای خود را بنویسید می توانید خلاقیت را به واقعیت بدل کنید.

۵.نه گفتن را تمرین کنید همین کلمه ساده پله ترقی شما به سوی یک زندگی همراه با قاطعیت است از این تمرین غافل نشوید.

۶.می توانید علی رغم اینکه دوست خوبی هستید نه بگویید. امیال خود را با نیازهای شخصی خود هماهنگ کنید.

۷.هر وقت منفعل عمل کنید قربانی شده اید.

۸.هرگاه قوای زنانتان از اختیار شما خارج شد لازم است که روی بعد غیر مادی خود کار کنید.

۹.زنان قوی و موفق توانایی های درون خود را با قاطعیت و نیرو ادغام می کنند.دنبال مردانی باشید که چنین رویه ای در زندگی دارند همسران خوبی هستند.

۱۰.پژوهش های علمی حاکی از آن است که زنان خود به خود می توانند عواطفشان را به قسمتی از مغز انتقال دهند تا توانایی به زبان آوردن احساسات خود را پیدا کنند. اما مردان چنین کاری بلد نیستند. جای تعجب هم ندارد! پس صبور باشید. مردان هم باید یاد بگیرند که چطور این قوا را متعادل کنند.

___________________________

منبع:۶۰ روش کاربردی برای موفقیت زنان / مولف: لیندا فیلد / مترجم: فهیمه حبیبی کرهرودی / انتشارات: تهران قدیانی ۱۳۸۳

تنظیم برای نوگرا: توسط باران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا