خبر های جدید

آیا قاهره آماده گشودن صفحه جدید با اخوان‌المسلمین است؟

 آیا قاهره آماده گشودن صفحه جدید با اخوان‌المسلمین است؟

تصمیم دادگاه مصر برای آزادی رهبران «ائتلاف حمایت از مشروعیت» که حامی اخوان المسلمین است و دیدار با اعضای ارشد جنبش حماس این سوال را مطرح می‌کند که آیا قاهره در صدد گشودن صفحه جدید با اخوان‌المسلمین است؟

دادگاه کیفری قاهره در صدد آزاد کردن رهبران «ائتلاف حمایت از مشروعیت» و حامی اخوان المسلمین است که پس از برکناری محمد مرسی فراخوان خشونت دادند تا جایی که باید پرسید آیا قاهره به دنبال گشودن صفحه جدید با اخوانی ها است؟

نشست عبدالفتاح السیسی با چهره‌های سرشناس مصر

این اقدام همزمان با گفت‌وگوی ملی به دعوت «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر صورت گرفته است که در آن چهره های سرشناس فرهنگی و نویسندگان و اندیشمندان مطرح حضور داشتند و به بحث و بررسی مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی پرداختند.

السیسی از این افراد که بالغ بر ۲۴ ادیب و اندیشمند مصری بودند، خواست در فاصله یک ماه تصویری از نهضت مصر در زمینه حقوق بشر، آزادی‌ها، آموزش و دموکراسی ارائه دهند. وی همچنین تاکید کرد که هیچ کس نمی تواند بیش از زمان تعیین شده در ریاست جمهوری باقی بماند و انقلاب ۲۵ ژانویه و ۳۰ ژوئن تاثیرات مثبت و منفی داشت.

در این میان دادگاه کیفری مصر از تصمیم خود برای آزادی رهبران ائتلاف حمایت از مشروعیت و نیز «مجدی حسین» رئیس حزب «العمل»، «مجدی قرقر» از اعضای ارشد این حزب به اضافه «فوزی السعید» و «نصر عبدالسلام» رئیس حزب « سازندگی و توسعه» و چند نفر دیگر خبر داد.

ائتلاف حمایت از مشروعیت یک گروه حامی اخوان المسلمین بوده و در مصر و روسیه یک گروه ممنوعه به شمار می آید.

این تصمیم در حالی اعلام شده است که چند روز پیش از آن «محمد الظواهری» برادر «ایمن الظواهری» سرکرده القاعده آزاد شد.

گشایش مواضع قاهره در قبال اخوانی‌ها در داخل و خارج

نکته قابل ملاحظه اینکه مواضع جدید قاهره در قبال اخوان المسلمین فقط به زندانیان این گروه محدود نمانده است بلکه زمینه گسترده ای را برای حامیان آن در خارج نیز فراهم کرده است به این ترتیب که رئیس جمهور مصر با بازگشت «طارق عبدالجابر» چهره رسانه ای مصری و مجری یکی از برنامه های تلویزیون اخوانی «الشرق» به مصر موافقت کرده است.

در ارتباط با این دو رویکرد جدید مصر، رویکرد تازه آن در قبال جنبش حماس یکی از بازوهای اخوانی‌ها در فلسطین (طبق منشور این گروه) نیز قابل ملاحظه است به این معنی که سرلشکر «خال فوزی» رئیس اطلاعات مصر با ۱۲ نفر از اعضای ارشد حماس و در راس آنان «موسی ابو مرزوق» معاون رئیس دفتر سیاسی حماس و «محمود الزهار» دیدار کرد.

بنابر اخباری که در  این خصوص درز کرده است، در این دیدار فوزی از حماس خواست که ارتباط خود با اخوان المسلمین را قطع کند که نتیجه آن جمع آوری عکس های مرسی و حسن البنا از خیابان های غزه و مساجد آن بود.

این در حالی است که «سامی ابوزهری» سخنگوی رسمی حماس صحت این موضوع را تکذیب کرده و ارتباط  تغییر عکس ها در غزه با هرگونه توافق و یا تفاهم را رد کرد. وی توضیح داد: جایگزین کردن عکس های رئیس جمهور ترکیه و امیر قطر با تصاویر دیگر به معنی جدا شدن حماس از مکتب فکری اخوان المسلمین نیست.

نگاه کارشناسان به گشایش صحفه جدید بین قاهره و اخوان المسلمین

با این حال  کارشناسان معتقدند که تمام این تکاپوها به مثابه گشودن صفحه جدید مصر در برخورد با اخوان المسلمین و آشتی با آن دسته از حامیان آن است که برای بازنگری در مواضع خود در داخل و خارج از نظر عملی و فکری اعلام آمادگی کرده اند و این چیزی است که چه بسا با تغییر مواضع در قبال زندانیان اخوانی و اعضای آن در خارج نمود یافته است.

«مختار نوح» عضو شورای ملی حقوق بشر مصر و از اعضای ارشد اخوان المسلمین که از این گروه جدا شده است، گفت که مجدی قرقر و مجدی حسین از اعضای ارشد حزب «الاستقلال» و هم پیمان اخوانی ها در زندان در مورد اشتباهات خود در ارتباط با ائتلاف با اخوانی ها بازنگری کردند.

نوح افزود: آزادی اعضای ارشد اخوان المسلمین بازتاب های زیادی به دنبال خواهد داشت به گونه ای که تسلیم شدن اخوانی ها در مرحله آینده را رقم خواهد زد. وی تاکید کرد که این آزادی‌ها اخوان المسلمین را سردرگم خواهد کرد.

در همین ارتباط «عبد الله السناوی» نویسنده مطبوعاتی مصر فاش کرد که شخص السیسی بود که دستور بازگشت طارق عبدالجابر را به مصر صادر کرد و او اکنون به منظور مداوا در یکی از بیمارستان های آتن به سر می برد.

وی یادآور شد که فهرستی از اسامی رسانه ای ها و سیاستمداران خارج از مصر وجود دارد که تمایل خود را برای عذرخواهی از اشتباهات سیاسی ابراز داشته اند و این فهرست در اختیار ریاست جمهوری قرار داده شده بود تا وضعیت آنان را بررسی کند.

السناوی ادامه داد که به امثال الجابر نیز اگر در اقدامات خشونت آمیز دست نداشته و یا محکومیت قضایی نداشته باشند، فرصت مشابه داده خواهد شد.

از سوی دیگر «عماد الدین حسین» سردبیر روزنامه «الشروق» مصر نیز در مقاله ای تحت عنوان « آیا در اندکی باز شده است؟» نوشت: عبدالفتاح السیسی گفت که امنیت به ضرر حقوق بشر نخواهد بود و در مرحله آینده شاهد صدور تعداد بیشتری حکم عفو زندانیان خواهیم بود.

سردبیر الشروق این اظهارات را اینگونه ارزیابی کرد که در مرحله آینده شاهد گشایش بیشتر مواضع دولت در قبال نیروها و احزاب سیاسی و جامعه مدنی خواهیم بود.

وی گفت که تحلیل منصفانه از اوضاع کلی مصر نشان می دهد که شریان های فعالیت سیاسی کشور سخت مسدود شده است و چه بسا این وضعیت در بخش های متعددی وجود داشته باشد به اضافه اینکه عملیات تروریستی از نظر کمی و کیفی به ویژه در صحرای سینا افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

به گفته عمادالدین حسین، علاوه بر این نرخ دلار بالا رفته است که در نتیجه قیمت اکثر کالاها و خدمات نیز افزایش خواهد یافت که این نیز به نوبه خود موجب شعله ور شدن آتش ناآرامی ها و عصیان اجتماعی خواهد شد.

وی تصریح کرد، وجهه مصر در خارج بیش از پیش خدشه دار شده است که دلیل آن ناکامی های داخلی به ویژه در بخش آزادی ها وحقوق بشر است و این وضعیت پس از بیانیه پارلمان اروپا و انتقادات جان کری وزیر خارجه آمریکا از وضعیت حقوق بشر در مصر وخامت بیشتری پیدا کرد.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا