خبر های جدید

دستورالعمل‌ دولتی برای آموزش اسلام در مدارس اسپانیا

دستورالعمل‌ دولتی برای آموزش اسلام در مدارس اسپانیا

دولت اسپانیا دستورالعمل‌ جدیدی را برای آموزش اسلام در پیش‌دبستانی‌ها و مدارس این کشور صادر کرد. این دستورالعمل‌ از سوی کمیسیون اسلامی اسپانیا تنظیم شده و به تصویب وزارت آموزش این کشور رسیده است.

جلوگیری از جذب جوانان به سمت تروریسم با آموزش اسلام میانه‌رو دلیل ارائه این طرح اعلام شده است اما به نوشته این پایگاه خبری، نگاهی دقیق‌تر به آن نشان می‌دهد که تقویت اشتیاق دینی و ارتقای هویت اسلامی در میان جوانان مسلمان اسپانیا از دلایل تنظیم این دستورالعمل‌ است.

این طرح جدید که در اروپا کم‌سابقه است، یک برنامه مورد تأیید دولت اسپانیا است تا آموزش اسلامی در مدارس دولتی سراسر این کشور را نهادینه کند. این طرح در حالی ارائه شده که نمادهای دینی مسیحی به دلیل فشار سکولارها در حال برچیده شدن از مدارس دولتی هستند.

این مسئله و اینکه هزینه آموزش به دانش‌آموزان مدارس دولتی از مالیات‌های شهروندان اسپانیایی پرداخت می‌شود، ممکن است سبب بروز مشکلاتی برای اجرای این طرح شود. ‌دولت اسپانیا همچنین موافقت کرده تا به سازمان‌های محلی اسلامی اجازه دهد برنامه درسی، کتاب‌ها و مدرسان کلاس‌های آموزش اسلام را خود تعیین کنند.

وزارت آموزش اسپانیا بدون سر و صدا دستورالعمل‌ آموزش اسلام در مدارس را در یک روزنامه رسمی ملی (Boletín Oficial del Estado) منتشر کرد.

این دستورالعمل‌ که نحوه آموزش همه ابعاد دکترین، فرهنگ و تاریخ اسلامی را در برمی‌گیرد، مملو از واژه‌هایی مانند همزیستی مسالمت‌آمیز، تنوع، برابری، حقوق بشر، یکپارچگی، آموزش بین‌فرهنگی، گفت‌وگوی بین دینی، اعتدال، کثرت‌گرایی، آزادی دینی، احترام و مدارا است و هدف کلی آن ارائه یک جهان بینی اسلامی به نسل جوان است.

بنابر این دستورالعمل‌، در دوره پیش‌دبستانی، کودکان ۳ تا ۶ ساله با مفهوم شهادتین آشنا شده و علاقه به متون دینی و فرهنگی به آن‌ها القا شده و حس کنجکاوی آن‌ها برای یادگیری زبان شفاهی و کتبی قرآن، قرائات اسلامی، روایات و توصیف‌ها تحریک می‌شود. کودکان باید به متن قرآن و احادیث نبوی گوش دهند و احادیث کوتاه و داستان‌های کوچک قرآنی را حفظ کنند و قادر باشند آموزه‌های حضرت محمد(ص) را شبیه سازی کنند.

در دوره ابتدایی، کودکان ۶ تا ۱۲ ساله، حضرت محمد(ص) را به عنوان آخرین پیامبر خدا می‌شناسند، می‌توانند شهادتین را به عربی و اسپانیایی قرائت کنند و قرآن را به عنوان راهنمایی برای همه بشریت خواهند پذیرفت. آن‌ها با ریشه‌های عربی زبان اسپانیایی به دلیل تاریخ اسلام در این منطقه آشنا می‌شوند و نیز نمونه‌های رفتار مسالمت‌آمیز پیامبر(ص) با غیرمسلمانان را یاد می‌گیرند. دانش‌آموزان همچنین یاد می‌گیرند که اسلام دین صلح است و پیامبر زندگی در صلح و آرامش را به ما آموخته است.

در دوره دبیرستان، دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله، نگرش عاطفی و محبت‌آمیز حضرت محمد(ص) در مواجهه با کارهای نادرست دیگران و نیز حل تعارض‌ها را درک و تجزیه و تحلیل می‌کنند و با روابط اجتماعی در اسلام، الگوی اسلام در زمینه اقتصاد و فقه و استقرار و شکوفایی فقه اسلامی در دوران شکوه و جلال این دین در منطقه اندلس آشنا می‌شوند.

همچنین استفاده صحیح از اینترنت برای یادگیری بیشتر در مورد اسلام به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

منبع: ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا