خبر های جدید

جزئیات توافق «حماس-دحلان»

جزئیات توافق «حماس-دحلان»

یک روزنامه مصری جزئیاتی از توافق اخیر انجام شده میان حماس و رئیس سابق سرویس امنیتی تشکیلات خودگردان منتشر کرد که از جمله این جزئیات، دعوت به برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی در نزدیکترین زمان ممکن است.

در این گزارش آمده است دیدارهای رهبران حماس و تعدادی از جریان اصلاحی فتح انجام شد بر چند نقطه متمرکز بود که در مقدمه آن خدشه‌دار نشدن سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف» است؛ طی توافق انجام‌شده، این سازمان تنها سازمان قانونی نماینده فلسطین خواهد بود. منابع آگاه افزودند هدف این توافق میان «محمد دحلان» عضو جدا شده فتح و هیات حماس به ریاست «یحیی السنوار» تسهیل تشکیل دولت وحدت ملی برای کنار زدن بهانه‌های محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است.

دحلان و السنوار بر دعوت به برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی در نزدیکترین زمان ممکن به توافق رسیده‌اند و حماس اعلام آمادگی کرده کمیته اداری تشکیل شده برای اداره امور غزه را در این صورت منحل کند.

نقطه بسیار مهمی که در این توافق حاصل شده تشکیل کمیته مشترک همبستگی از نمایندگانی از تمام گروه‌های فلسطینی است.

منابع آگاه افزودند حماس و دحلان بر تشکیل شورای قانونگذاری (پارلمان) بر اساس اصول و قوانین اساسی و نیز کمیته آشتی میان عباس، حماس و دیگر گروه های فلسطینی بر اساس توافق قاهره، به توافق رسیده‌اند. دحلان در این دیدار بر وحدت کرانه باختری و نوار غزه تاکید کرده و از حماس خواسته در مقابل این خواسته بایستد.

قرار است توافق های جدید به خصوص تبادل تجاری پس از بازگشایی گذرگاه رفح اجرایی شود و یک هیات از پزشکان متخصص مصری به غزه اعزام شوند تا وضعیت بهداشتی این منطقه و نیازمندی‌های آن را بررسی کنند. بر اساس برآوردها، حجم تبادل تجاری میان غزه و مصر به میلیاردها دلار در سال خواهد رسید موضوعی که تاثیرات مثبتی بر روی هر دو طرف خواهد داشت.

در ادامه این گزارش‌ آمده است یک هیات امنیتی مصر نیز طی چند روز آینده به نوار غزه سفر می‌کند تا در سیر روند ساخت منطقه حائل میان نوار غزه و مصر قرار گیرد. مصر در حال حاضر ارتباط با رهبران دیگر گروه‌های فلسطینی و در راس آنها جهاد اسلامی در غزه را آغاز کرده تا آنها را در جریان تفاهمات جدید قرار دهد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا