خبر های جدید

قدیمی‌ترین نسخه از قرآن کریم در کتابخانه‌ی بریتانیا دیجیتالی شد

قدیمی‌ترین نسخه از قرآن کریم در کتابخانه‌ی بریتانیا دیجیتالی شد

قدیمی ترین نسخه ی قرآن که در «کتابخانه بریتانیا» موجود است و قدمت آن به قرن ۸ میلادی باز می گردد، هم اکنون بطور کامل دیجیتالی شده است و روی وبسایت این کتابخانه عظیم قرار گرفته است. این نسخه که از کهن ترین نسخه های موجود قرآن در حال حاضر است، شامل ۱۲۱ برگ می شود که حدود دو-سوم از متن کامل قرآن را در بر می گیرد و یکی از بزرگترین قطعات موجود از قرآن است که به خط نخستین «مائل» نگاشته شده است.

آنچنان که در یکی از صفحات سفید انتهای این نسخه ذکر شده است، موزه بریتانیا این نسخه را در سال ۱۸۷۹ از یک کشیش مسیحی به نام «گرویل جان چستر» (۱۸۳۰-۱۸۹۲) خریداری کرده است. «چستر» کشیشی مأمور از سوی کلیسا بود که به باستان شناسی، مصر شناسی، و تاریخ طبیعی علاقه مند بود و سفرهای متعددی به مصر و خاور نزدیک داشت، و از آنجا اشیا و نسخه هایی را جمع آوری کرد که اکنون در مجموعه های موسسات فرهنگی و کتابخانه ای بریتانیا نگهداری می شود. احتمال فراوان می رود که این قرآن در مصر به دست او رسیده باشد.

این نسخه از قرآن، شامل سه مجموعه از برگ های متصل به هم از آن قرآن اصطلاحا «مائل» است (سوره ۷:۴۰ تا سوره ۹:۹۶؛ سوره ۱۰:۹ تا سوره ۳۹-۴۸؛ سوره ۴۰:۶۳ تا سوره ۴۳:۷۱). قدمت آن به احتمال زیاد به قرن ۸ میلادی باز می گردد، و تا جایی که بررسی ها نشان می دهد، در منطقه حجاز در شبه جزیره عرب کتابت شده است.

کلمه عربی «مائل» (که شهرت خطاطی این قرآن است) به معنای شیب دار است و به سبک شیب دار آن اشاره دارد. مشخصه اصلی خط «مائل» این است که حروف در آن به سمت راست اریب هستند.

در نسخه های نخستین قرآن، نمادهای مصوت به چشم نمی خورند، و این سبک نخستین از کتابت قرآن بخاطر فقدان علائم مشخصه ی تلفظی نیز مشهور است. شماره گذاری آیات نیز هنوز در آن زمان مرسوم نبوده است؛ پایان هر آیه با شش خط تیره کوچک در دو دسته سه تایی مشخص می شده است. آغاز سوره ها با جوهر قرمز و پس از کتابت آیات مشخص شده است. دایره های قرمز رنگ به همراه نقطه های قرمز رنگ نیز پس از پایان کتابت و برای مشخص ساختن پایان هر ۱۰ آیه افزوده شده است.شش خط تیره نشانگر پایان آیه است.شش خط تیره نشانگر پایان آیه است.

این متن همچون تمام نسخه های نخستین قرآن بر روی کاغذ پوست گوساله نگاشته شده است و بصورت یک مصحف درآمده است.

منبع: شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا