خبر های جدید

مخالفت آمریکا با قرار گرفتن اخوان المسلمین در فهرست سازمان‌‌های تروریستی

مخالفت آمریکا با قرار گرفتن اخوان المسلمین در فهرست سازمان‌‌های تروریستی

وزارت خارجه آمریکا با گنجاندن نام گروه اخوان المسلمین  در فهرست سازمانهای تروریستی مخالفت کرد. این شبکه تلویزیونی با اعلام این خبر و با اشاره به رفتارهای دوگانه واشینگتن در قبال مصر افزود:  تناقض در مواضع دولت آمریکا در زمینه نظام مصر خشم ده نماینده آمریکایی را برانگیخته است. این ده نماینده با ارسال نامه ای به جان کری وزیر خارجه آمریکا از وی خواستند تحقیقاتی در زمینه نقض حقوق بشر در مصر انجام شود.

این در حالی است که “آن پاترسون،” معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک و سفیر سابق این کشور در قاهره،  تأکید کرد: گروه اخوان المسلمین را به عنوان گروهی تروریستی نمی شناسیم.

“وجد وقفی،” خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره عربی، در گزارشی گفت: مدتی زمانی است مشاهده می شود برخی از قانونگذاران آمریکایی فشارهایی را بر دولت این کشور وارد می کنند تا گروه اخوان المسلمین در فهرست تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار بگیرد. این فشارها از زمانی آغاز شد که سناتور “تد کروز،” نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پنج ماه پیش طرحی را ارائه داد که در آن خواستار معرفی کردن گروه اخوان المسلمین به عنوان گروه تروریستی شده بود. اما این تلاشها و فشارها بر دولت آمریکا تاکنون با شکست مواجه شده است.

“آن پاترسون،” در این خصوص گفت: موضع وزارت خارجه آمریکا از چندین سال پیش تاکنون در زمینه گروه اخوان المسلمین این بوده است که اخوان المسلمین را به عنوان گروه تروریستی نمی شناسد زیرا این گروه خشونت را کنار گذاشته و به صورت احزابی سیاسی که در تعدادی از کشورهای خاورمیانه مجوز فعالیت دارند فعالیتهای خود را ادامه می دهد.

خبرنگار الجزیره گفت: اما بسیاری از ناظران سیاسی بر این باورند که مواضع آمریکا در زمینه اوضاع و شرایط کنونی مصر متناقض است به ویژه اینکه دولت آمریکا تصمیم گرفته است محدودیتهایی که را در زمینه نقض حقوق بشر در این کشور اعمال شده بود برداشته شود. این تصمیم – که شبکه الجزیره عربی به عنوان اولین رسانه عربی پرده از آن برداشت –  همزمان با اذعان مسئولان آمریکایی و مؤسسات حقوقی این کشور به نامناسب بودن اوضاع حقوق بشر در مصر مطرح شده است  زیرا در حال حاضر مصر بدترین شرایط خود را در تاریخ معاصر خود می گذراند.

پاترسون گفت: دولت “باراک اوباما” بیشتر محدودیتهایی را که بر بودجه مصر تعیین شده بود به سبب تمایل به داشتن بالاترین میزان از نرمی و عطوفت و با هدف اجرای برنامه های خود از مصر برداشته است. البته اوضاع و شرایط حقوق بشر در مصر موجب نگرانی شدید ماست زیرا در ماههای گذشته تغییرات قابل ملاحظه ای در این کشور در این زمینه مشاهده شده است.

“گریم بانرمان،” تحلیلگر سیاسی در مرکز پژوهشی خاورمیانه، به الجزیره گفت: فکر می کنم روابط آمریکا با مصر همانند پازل کاملی است که مسائل حقوق بشر نیز جزئی از این پازل است آمریکا در بین مردم مصر محبوبیت ندارد و تقریبا هر اقدامی که بکند به عنوان متجاوز به منافع مصر و یا ملی گرایی در این کشور توصیف می شود بنابراین در مصر از آمریکا احساس نارضایتی وجود دارد.

خبرنگار الجزیره گفت میان ابراز نگرانی و اتخاذ تدابیری برای برطرف کردن عوامل نگرانی بسیار تفاوت وجود دارد به ویژه اگر مسئله به رنج و سختی دهها هزار مصری مرتبط باشد که فقط به صرف مخالف بودن یا سالها به زندان افکنده شده اند یا آنکه مجبور شده اند کشورشان را ترک کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا