خبر های جدید

قرضاوی: اکنون وقت آن رسیده است که ترکها بار دیگر پرچمدار جهان اسلام شوند.

قرضاوی: اکنون وقت آن رسیده است که ترکها بار دیگر پرچمدار جهان اسلام شوند.

“جشنواره قدردانی از ترکیه” به ابتکار سازمان‌ها و گروه های عرب مقیم ترکیه و حضور ده‌ها تن از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام همچنین شرکت یالچین آکدوغان، معاون نخست‌وزیر ترکیه در سالن سینان اردم استانبول افتتاح شد.

“جشنواره قدردانی از ترکیه” که به همت سازمان‌ها و گروه های عرب مقیم ترکیه و با حضور ده‌ها تن از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام از جمله دکتر یوسف قرضاوی، رئیس اتحاد جهانی علمای مسلمان و خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی “حماس” طی روزهای ۲۲ – ۲۴ ماه جاری در شهر استانبول ترکیه برگزار می‌شود، عصر دیروز با شرکت یالچین آکدوغان، معاون نخست‌وزیر ترکیه در سالن سینان اردم استانبول افتتاح شد.

یالچین آکدوغان طی سخنانی در این جشنواره که با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و اجرای سرود ملی ترکیه آغاز شد، اظهار داشت: “حمایت از پناهجویان وظیفه اخلاقی ما است و ما در هنگام حمایت از مظلوم٬ به مذهب وی توجه نمی‌کنیم”.

وی ضمن ابراز خشنودی از قدردانی اقلیت عرب مقیم کشورش از ترکیه گفت: “مهم‌ترین مشکل امروز جهان اسلام عدم برخورداری از یک رهبری قوی است. امروز برخی‌ ترکیه را به خاطر نیرومندبودنش دوست ندارند، زیرا در برابر کشتار بشار اسد و اشغال قدس٬ توسط اسرائیل سکوت اختیار نکرده و اعلام کرد که جهان بزرگتر از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت است”.

او در پایان یکی از مشکلات دیگر جهان اسلام را اختلاف و تفرقه دانسته اظهار داشت که راه حل اختلافات و تفرقه‌های موجود در دست ماست.

دکتر یوسف قرضاوی نیز در افتتاحیه این جشنواره ضمن ابراز قدردانی از دولت و مردم ترکیه اعلام کرد: “ترک‌ها در طول تاریخ همواره از حقوق مسلمانان و کشورهای اسلامی حمایت کرده‌اند و امروز نیز پشتیبانی می‌کنند”. او با اشاره به دولت سلجوقیان و خدمات بزرگ آن به مسلمانان، تاکید کرد: نباید فراموش کرد که سلجوقیان نخستین دولتی بودند که در مقابل صلیبی‌ها جنگیدند.

رئیس اتحادیه جهانى علماى مسلمین در پایان با بیان اینکه تنها مسلمانان می‌توانند صلح و ثبات را در جهان بر پا کنند، اظهار داشت اکنون وقت آن رسیده است که ترکها بار دیگر پرچمدار جهان اسلام شوند.

خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی “حماس” نیز در این جشنواره گفت ترکیه امروز نیز مانند همیشه از فلسطین و فلسطینیان پشتیبانی می‌کند. او با اشاره به حملات اسرائیل به نوار غزه و تلاش آنکارا جهت برقراری آتش‌بس در این منطقه، تصریح کرد: “از مردم و دولت ترکیه به ویژه از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه قدردانی می‌کنم”.

وی خاطر نشان کرد: “ترکیه تنها کشور منطقه است که توانسته با پیشرفت اقتصادی و سیاسی خود از یک طرف به یک الگوی اسلامی- سیاسی تبدیل شود و از سوی دیگر جسورانه در مقابل ظلم و استبداد ایستادگی کند”.

رئیس دفتر سیاسی حماس با بیان اینکه ترکیه میزبان بزرگترین جمعیت پناهجویان جهان است، اظهار داشت: “برخی از کشورهای بزرگ جهان با پذیرایی تنها ۱۷ – ۱۸ پناهجو می‌خواهند نام خود را در تاریخ به عنوان کشور میزبان ثبت کنند، ولی آن‌ها نمی‌توانند ما را فریب دهند”.

حمید الاحمر، عضو مجلس نمایندگان یمن و یکی از سازمان دهنده‌گان این جشنواره نیز در مورد اینکه چرا باید از ترکیه قدردانی شود، گفت: “ما به عنوان گروه های عرب مقیم ترکیه، از این کشور به خاطر اینکه همواره در زمینه حل مشکلات امت اسلامى در کنار مسلمانان ایستاده٬ درهاى خود را به روی صدها هزار پناهجو باز و به آنها کمک های لازم را ارایه کرده و همچنین به خاطر تلاش برای توسعه کشورهای اسلامی دیگر و پاسداری از ارزش های انسانی و اخلاقی، قدردانی و ستایش می‌کنیم”.

منبع: آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا