خبر های جدید

احتمال دیدار ۳ جانبه نتانیاهو، عباس و السیسی در قاهره

 احتمال دیدار ۳ جانبه نتانیاهو، عباس و السیسی در قاهره

یک روزنامه صهیونیستی به نقل از برخی منابع فلسطینی مدعی شد که بزودی دیدار سه جانبه ای بین نخست وزیر رژیم صهیونیستی، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس جمهور مصر برگزار می‌شود، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت صبح امروز سه شنبه نوشت که تماس های دیپلماتیک به رهبری مصر برای برگزاری دیدار سه جانبه در قاهره بین بنیامین نتانیاهو، محمود عباس و عبدالفتاح السیسی در جریان است.

این روزنامه به نقل از برخی منابع فلسطینی مدعی شد که همه طرف ها تمایل خود برای برگزاری این دیدار را اعلام کرده اند. بر اساس این گزارش، برخی محافل سیاسی در قاهره نیز گفتند که هدف از نشست نتانیاهو و عباس، دستیابی به پیشرفت در روند صلح است.

این در حالی است که دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی از هر گونه اظهار نظر درباره این خبر خودداری کرده است. از سوی دیگر منابع خبری گزارش دادند که «افیفا راز شیختار» مدیر بخش خاورمیانه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در صدر هیئتی برای سفری دو روزه، دوشنبه شب از تل آویو وارد شهر قاهره شد.

برپایه این گزارش، منابع دیپلماتیک که در مراسم استقبال از هیئت رژیم اسرائیل در قاهره بودند، گفتند: شیختار در جریان سفر به مصر با تعدادی از مسئولان بلندپایه این کشور ملاقات خواهد کرد. عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر پیشتر طرحی را برای از سرگیری مذاکرات بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم اسرائیل مطرح کرده بود.

عبدالفتاح السیسی در آخرین سخنرانی خود خواهان “صلحی گرم” با رژیم اسرائیل شد و از کابینه این رژیم خواست تا به میز مذاکره با تشکیلات خودگردان بیاید. این سخنان سیسی با استقبال بسیار گرم رسانه های رژیم اسرائیل روبرو شد.

در همین حال، سخنرانی السیسی و رنگ های بکار رفته برای تزیین سالن سخنرانی در جریان افتتاح یکی از پروژه ها در هفته گذشته در مصر بحث و جدل زیادی در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد. مخالفان و فعالان مصری از استفاده انحصاری از دو رنگ سفید و آبی در تزیین سالن انتقاد کرده و این اقدام را “دوستی غیرقابل قبول با اسرائیل” توصیف کرد.

از سوی دیگر نتانیاهو روز گذشته ضمن مخالفت با طرح فرانسه برای برگزاری کنفرانس بین المللی صلح، پیشنهاد کرد که به جای آن با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پاریس دیدار نماید.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو در دیدار با «مانوئل والس» همتای فرانسوی خود اظهار داشت: مذاکرات دوجانبه تنها راه پیشرفت در مذاکرات صلح است و فرانسه به جای برگزاری کنفرانس بین المللی صلح می تواند گفت وگوهای دوجانبه را در پاریس برگزار نماید.

مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی در آوریل ۲۰۱۴ به علت اختلاف درباره ادامه فعالیت های شهرک سازی این رژیم در کرانه باختری اشغالی و بخش شرقی بیت المقدس اشغالی، شکست خورد.

مذاکرات سه جانبه صلح بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با محوریت آمریکا در چندین دور برگزار شد اما ادامه شهرک سازیهای غیر قانونی صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی و همچنین خلف وعده مقام های این رژیم در آزاد کردن شماری از فلسطینیان در بند باعث شد که مذاکرات صلح بار دیگر با شکست روبرو شود.

آمریکا در حالی محوریت مذاکرات صلح بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت که تا کنون ۴۳ قطعنامه شورای امنیت در محکومیت اقدامات این رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین را وتو کرده و در بسیاری از نشست بین المللی دیگر با اعمال نفوذ مانع از احقاق حقوق فلسطینی ها شده است.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا