خبر های جدید

۲ بن‌بست اصلی پیش روی پارلمان مصر

۲ بن‌بست اصلی پیش روی پارلمان مصر

استاد دانشگاه قاهره گفت: با توجه به اینکه پارلمان مصر از اکثریت برخوردار نخواهد بود، تشکیل کابینه و انتخاب رئیس پارلمان ۲ بن بست اصلی پیش روی پارلمان این کشور است.

دومین مرحله از انتخابات پارلمانی مصر در ۱۳ استان دیگر طی روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار شد و اکنون سئوال‌های متعددی درباره وضعیت دولت آتی مصر با توجه به استقبال ضعیف مردم از مهم‌ترین رویداد سیاسی این کشور در پی انقلاب ژوئن مطرح است.

«حسن سلامه» استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره اظهار داشت: پارلمان پیش روی مصر با مشکلات متعددی روبرو است اما برجسته‌ترین آن این است که این پارلمان باید تصمیم‌ها و بالغ بر ۴۰۰ قانونی را که رئیس جمهور در مدت خلا پارلمانی در این کشور صادر کرده مورد بررسی قرار داده و آنها را رد یا تایید کند.

وی افزود: تشکیل دولت بن‌بست دومی خواهد بود که پارلمان آتی مصر با آن روبرو خواهد شد آن هم به دلیل ترکیب ساختاری پارلمان که با برآوردهای کنونی از اکثریت پارلمانی یا حزبی برای تشکیل حکومت برخوردار نخواهد بود.

سلامه گفت: بنابراین در نتیجه امر ما شاهد تحولی آنچنانی در حکومت مصر نخواهیم بود و تغییرات با برکناری شماری از وزیران، عادی خواهد بود.

کارشناس مصری تاکید کرد: مسئله دوم تعیین رئیس پارلمان است، به خصوص که این روزها در رسانه‌های مصری نام شخصیت‌هایی مطرح می‌شود که تا پیش از این در انتخابات پارلمانی حضور نداشته‌اند، البته این قضیه به بعد از انتخاب بیست و پنج نماینده ای که رئیس جمهور باید انتخاب کند موکول می‌شود.

وی افزود: برخی به نام «عدلی منصور» رئیس جمهور سابق و برخی دیگر به «عمرو موسی» دبیرکل سابق اتحادیه عرب و رئیس کمیته ۵۰ نفره تدوین قانون اساسی این کشور برای تصدی ریاست پارلمان اشاره می‌کنند.

وی ادامه داد: در هر حال عرصه سیاسی مصر در بن‌بست شدیدی واقع است که طی روزهای آتی زیر سقف پارلمان نمایان می‌شود.

به گزارش فارس، دور نخست انتخابات مصر در ۱۴ استان این کشور ماه اکتبر برگزار شد اما شمار اندکی از واجدان شرایط در رای گیری شرکت کردند و این امر به نوبه خود موجب شد طرفداران سیسی در دوره اول به پیروزی قاطع دست پیدا کنند.

بسیاری از کسانی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند می‌گویند با توجه به غیبت احزاب مخالف به ویژه اخوان المسلمین و دیگر گروه‌های منتقد دولت، انگیزه چندانی برای رأی دادن ندارند.

آخرین انتخابات پارلمانی مصر در طول سال‌های ۲۰۱۱ – ۲۰۱۲ برگزار شد، که نخستین انتخابات پس از پایان حکومت سی ساله حسنی مبارک رئیس جمهور مصر بود. در آن انتخابات اخوان المسلمین حدود نیمی از کرسی‌های پارلمانی را به دست آورد. ولی دیوان عالی مصر در اواسط سال ۲۰۱۲ پارلمان را منحل کرد.

در انتخابات جدید تکلیف ۵۶۸ کرسی پارلمانی تعیین می‌شود، السیسی نیز ۲۵ نماینده باقیمانده را منصوب می‌کند.

http://www.ghatreh.com/news/nn28810813/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا