تربیت فرزندان

راه حل برخورد با بی حوصلگی کودکان

بی حوصلگی

الیزابت پنتلی/مترجم: اکرم قیطاسی

موقعیت

فرزندم با بی حوصلگی و ناراحتی شکایت می کند که :« هیچ کاری ندارم که انجام دهم.» البته او تقریباًحتی با داشتن یک فروشگاه کوچک اسباب بازی نیز بی حوصله می شود. ما لوازم هنری زیادی در خانه داریم و یک حیاط بزرگ. در حیاط خانه مان هم انواع وسایل بازی وجود دارد. چرا او کسل می شوذ؟

فکر کنید

وقتی ما بچه بودبم، هیچ گاه حوصله مان سر نمی رفت، زیرا یاد گرفته بودیم که از انرژی خلاقۀ خود برای پرکردن وقتمان استفاده کنیم. ما هیچ گاه توقع نداشتیم والدینمان با ما بازی کنند. آنها تهنا ما را به بیرون از خانه هدایت می کردند و این جملۀ معروف را می گفتند:« برو کاری پیدا کن تا انجام دهی.»

راه حلها

۱ . سعی نکنید در پاسخ به شکایت فرزندتان ، فهرستی از ایده های مختلف را ارائه دهید. به ویژه اینکه القائات خلاقانۀ شما برای فرزندتان چندان جالب به نظر نمی رسند. به جای این کار ، با صدایی خوشایند به فرزندتان پیشنهاد  کنید برای پر کردن وقتش کمی از کارهای خانه را انجام دهد. اغلب آنها به چنین تشویقی نیاز دارند تا فهرست کاملی از احتمالات را مطرح کنند.

۲ . مدت زمانی را که فرزندتان مشغول تماشای تلویزیون یا بازیهای ویدئویی است، یادداشت کنید، گر چه این فعالیتها منافع خاصی دارند، اما خلاقیت را از بین میبرند. وقتی این فعالیتها محدود شوند، بچه ها از وقت خو به صورتی خلاق تر استفاده می کنند.

۳ . کودک را با نوعی سرگرمی یا فعالیت ورزشی سرگرم کنید که طی آن بتواند انواع کارهای قابل اجرا را خلق کند.

۴ . ببینید آیا منبع سرگرمی دائمی برای فرزندتان بوده اید. اگر جوابتان مثبت است، بسختی  می توانید این موقعیت را تغییر دهید. شما باید کم کم این عادت را تغییر دهید، به این ترتیب که ابتدا او را به انجام فعالیت خارج از خانه ئادارید. سپس ، مدت مشارکت در کارهای دیگر را افزایش دهید.

۵ . به شکایتهای فرزندتان کمتر توجه کنید و به صداهای نامفهومی که تولید می کند، مانند :«آه» ، «اوه» و «اووم» توجهی نکنید. وقتی فرزندتان در می یابد که کمکی به او نمی کنید ، کاری برای انجام دادن پیدا خواهد کرد.

۶ . فرزندتان را تشویق کنید تا فهرستی از « وقتی حوصله ام سر رفت چه کاری انجام دهم» تهیه کند و آن را در جایی مناسب بچسباند. هر گاه که موقعیتی مشابه برای سر رفتن حوصله اش پیش آمد، پیشنهاد کنید به فهرست خودش مراجعه کند.

————————-

منبع:راهنمای کامل تربیت کودک / نویسنده: الیزابت پنتلی/مترجم: اکرم قیطاسی / انتشارات:صابرین / نوبت چاپ: پنجم ۱۳۸۴

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا