علمی ، پزشکمقالات ارسالی

۱۰ نشانه بیماری‌های کلیوی

 ۱۰ نشانه بیماری‌های کلیوی

۹۰ درصد افرادی که دارای نشانه‌های بیماری‌های کلیوی هستند، از این موضوع مطلع نیستند. با ما همراه باشید تا با نشانه‌های رایج بیماری‌های کلیوی آشنا شوید.از جمله عواملی که باعث بروز بیماری‌های کلیوی می‌شوند، می‌توان به فشارخون بالا، دیابت، سابقه خانوادگی بیماری کلیوی و سن بالای ۶۰ سال اشاره کرد.

اگرچه تنها راه برای اطمینان از وجود بیماری‌های کلیوی، انجام آزمایش است؛ اما این بیماری‌ها یک سری نشانه فیزیکی نیز دارند. گاهی اوقات افراد این نشانه‌ها را به بیماری‌های دیگری نسبت می‌دهند؛ زیرا در افرادی که دچار بیماری‌های کلیوی هستند، تا زمانی که بیماری به مراحل شدید برسد، نشانه‌ها بروز نمی‌کنند.

در ادامه به ۱۰ نشانه رایج اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهند دچار بیماری‌های کلیوی هستید.

۱. زیاد خسته می‌شوید، کمتر انرژی دارید و نمی‌توانید تمرکز کنید. عملکرد بسیار ضعیف کلیه‌ها ممکن است باعث تولید مواد سمی و ناخالصی‌هایی در خون شود. این امر باعث می‌شود احساس خستگی و ضعف داشته باشید و تمرکز برایتان سخت باشد. یکی دیگر از نشانه‌های بیماری‌های کلیوی، کم‌خونی است که باعث ایجاد خستگی و ضعف می‌شود.

۲. نمی‌توانید به راحتی بخوابید. زمانی که کلیه‌ها خون را به خوبی فیلتر نکنند، مواد سمی در خون باقی می‌مانند و از طریق ادرار از بدن خارج نمی‌شوند. این امر باعث می‌شود که فرآیند خواب دشوار شود. همچنین بین بیماری چاقی مفرط و بیماری‌های کلیوی مزمن ارتباط مستقیم وجود دارد. همچنین آپنه خواب در میان افرادی که دچار بیماری‌های کلیوی مزمن هستند، شایع است.

۳. پوستتان خشک بوده و به شدت می‌خارد. کلیه‌های سالم، کارهای مهم زیادی انجام می‌دهند. این اندام داخلی بدن مایعات اضافی و باقی‌مانده را از بدن خارج می‌کند، به تولید سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند، استخوان‌ها را قوی نگه می‌دارد و برای حفظ میزان مناسبی از مواد معدنی در خون تلاش می‌کند. پوست خشکی که می‌خارد، می‌تواند نشانه‌ای از کمبود مواد معدنی و بیماری استخوانی باشد که معمولاً با بیماری‌های کلیوی پیشرفته همراه هستند. زمانی که کلیه‌ها نتوانند تعادل مواد معدنی و مغذی را در خون حفظ کنند، این مشکلات بروز می‌کند.

۴. بیشتر به خالی کردن مثانه نیاز دارید. اگر دچار تکرر ادرار هستید، به ویژه در شب‌ها، ممکن است نشانه بیماری‌های کلیوی باشد. زمانی که فیلترهای کلیه دچار آسیب بشوند، ممکن است باعث افزایش نیاز به خالی کردن مثانه شود. همچنین تکرر ادرار می‌تواند نشانه عفونت ادراری یا بزرگ شدن پروستات در مردان باشد.

۵. در ادرار خود خون می‌بینید. کلیه‌های سالم معمولاً زمانی که باقی‌مانده‌های خون را فیلتر می‌کنند تا ادرار تولید کنند، سلول‌های خونی را در بدن نگه می‌دارند. با این حال، زمانی که کلیه‌ها آسیب دیده باشند، سلول‌های خونی کم‌کم وارد ادرار می‌شوند. مشاهده این سلول‌های خونی در ادرار علاوه بر بیماری‌های کلیوی، ممکن است نشانه وجود تومور، سنگ کلیه یا عفونت نیز محسوب ‌شود.

۶. ادرارتان کف‌آلود است. وجود حباب‌های زیاد در ادرار، به ویژه حباب‌هایی که به چند بار شستشو نیاز دارند، نشان‌دهنده وجود پروتئین در ادرار است. این کف ممکن است شبیه کفی باشد که به هنگام هم زدن تخم‌مرغ به وجود می‌آید؛ زیرا پروتئینی که در ادرار مشاهده می‌شود، آلبومین نام دارد و همان پروتئینی است که در تخم‌مرغ وجود دارد.

۷. دور چشم‌هایتان همواره پف‌کرده است. وجود پروتئین در ادرار، نشانه اولیه آسیب به فیلترهای کلیوی است که باعث می‌شود پروتئین به ادرار راه یابد. پف‌کردگی دور چشم‌ها ممکن است به این دلیل باشد که کلیه‌ها، میزان زیادی پروتئین وارد ادرار می‌کنند و پروتئین را در بدن نگه نمی‌دارند.

۸. قوزک پا و پاهایتان ورم کرده است. عملکرد ضعیف کلیه‌ها باعث حفظ سدیم در بدن شده و منجر به ایجاد تورم در پاها و قوزک پاها می‌شود. همچنین وجود ورم در پاها می‌تواند نشانه بیماری‌های قلبی، کبدی و مشکلات جدی در رگ‌های پاها باشد.

۹. کم‌اشتها هستید. این نشانه، بسیار کلی است؛ اما وجود مواد سمی که در اثر عدم عملکرد مناسب کلیه‌ها در بدن انباشته می‌شوند، ممکن است یکی از علل کم‌اشتهایی باشد.

۱۰. ماهیچه‌هایتان می‌گیرند. عدم تعادل الکترولیت‌ها و انقباض ماهیچه‌ها ممکن است در اثر عملکرد ضعیف کلیه‌ها به وجود آید. به عنوان مثال، سطح پایین کلسیم و کنترل ضعیف فسفر می‌تواند منجر به انقباضات ماهیچه‌ای شود.

به یاد داشته باشید تمام نشانه‌های فیزیکی شرایط خود را با پزشکتان در میان بگذارید. سپس از پزشک بخواهید آزمایش‌های ادرار و خون برایتان تجویز کند.

منبع: فوت و فن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا