سياسي اجتماعيمطالب جدید

رابعه نماد جهانی ضد کودتا

رابعه نماد جهانی ضد کودتا

لوگوی “رابعه” که در جریان سرکوب اعترضات علیه کودتای نظامی مصر به نمایش گذاشته شد، در رد کودتای نافرجام اخیر ترکیه نیز مورد استفاده قرار گرفت و حالا به نمادی جهانی علیه کودتا بدل شده است. لوگوی رابعه پس از سرکوب خشونت بار معترضان به کودتای نظامی علیه محمد مرسی، رییس جمهوری مستعفی مصر که اواسط ۲۰۱۳ در میدان رابعه العدویه قاهره رخ داد، به یک نماد بین المللی علیه کودتا بدل شده است.

این لوگو چهار انگشت یک دست را نشان می دهد و به یک نماد بین المللی برای معترضان ضد کودتا در سراسر جهان بدل شده است. نخستین بار، لوگوی رابعه به نمادی برای مقاومت علیه کودتای نظامی در مصر بدل شد و حالا به نمادی جهانی برای مقاومت علیه کودتا در سراسر جهان تبدیل شده است.

این نماد همچنین زمانیکه رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه آن را در جریان راهپیمایی ها علیه کودتای نافرجام اخیر استفاده کرد، به شدت مشهور شد. لوگوی رابعه همچنین توسط فلسطینی ها در نوار غزه و کرانه باختری و در اعتراض به خشونت های شهرک نشینان در قدس شرقی مورد استفاده قرار می گیرد.

در ترکیه نیز پس از کودتا در ۱۵ ژوئیه سال جاری میلادی این نماد فراموش نشد و در شب کودتا رییس جمهوری ترکیه از آن در فرودگاه آتاتورک استانبول استفاده کرد. در جریان حضور گسترده مردم ترکیه در خیابان ها پس از کودتا، این نماد نه تنها در همبستگی علیه کودتا بلکه برای رد آن مورد استفاده قرار گرفت.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا