خبر های جدید

بیانیه اخوان المسلمین در خصوص سفر هیئت اسرائیلی به قاهره در سالروز آتش سوزی مسجدالاقصی

بیانیه اخوان المسلمین در خصوص سفر هیئت اسرائیلی به قاهره در سالروز آتش سوزی مسجدالاقصی

جماعت اخوان المسلمین در بیانیه‌ای سفر روز گذشته هیئت اسرائیلی به قاهره همزمان با چهل و هفتمین سالروز به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی توسط یک صهیونیست افراطی را محکوم کرد. روز گذشته یک هیئت عالی رتبه اسرائیلی با یک هواپیمای ویژه از تل آویو وارد قاهره شد و در سفر چند ساعته خود با تعدادی از مسئولان مصری دیدار و طرح ابتکاری عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر برای احیای مذاکرات سازش بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی و نیز برخی پرونده های مهم دوجانبه را بررسی کرد.

السیسی اخیرا طی سخنانی دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را به ضرورت احیای مذاکرات مستقیم و پایان دادن به بحران فلسطین فرا خوانده بود.

در همین رابطه جماعت اخوان المسلمین در بیانیه ای تاکید کرد: با تاسف شدید در سالروز به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی در خبری غافلگیرانه مطلع شدیم که یک هواپیمای صهیونیستی حامل یک هیئت عالی رتبه وارد فرودگاه قاهره شد و هدف از آن تلاش برای احیای مذاکرات سازشی است که جز خسارت و زیان برای اعراب هیچ نتیجه ای در بر نداشته است.

در این بیانیه همچنین آمده است: حوادثی که در جهان عربی و اسلامی اعم از نادیده گرفتن حقوق ملت ها و اراده آنها و نیز مصادره آزادی ها رخ می دهد، هرگز شوق این ملت ها برای آزادسازی مسجد الاقصی را از بین نخواهد بود همچنانکه اخوان المسلمین نیز بر عهدی که با خداوند درباره آزادسازی مسجد الاقصی و کل فلسطین بسته است، همچنان ثابت قدم است.

۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ صهیونیست ها‌ی جنایتکار با رهبری فردی به نام « دنیس مایکل روهان» مسجد الاقصی را به آتش کشیدند و ستون های آتش تا ارتفاع صدها متر به هوا رفت و در بخش جنوب شرقی (که مسجد قبلی قرار دارد)  نزدیک به دویست متر مربع از سقف مسجد کاملاً منهدم گردید.

این جنایت که به حدود یک سوم از مسجد آسیب رساند، عکس‌العمل‌های بسیاری را در جهان اسلام به دنبال داشت و یکی از پیامدهای آن تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی بود.

اهالی قدس به یاد می‌آوردند که در آن روز رژیم صهیونیستی برای وارد شدن خسارت‌های بیشتر، آب‌های اطراف مسجدالاقصی را بستند و مانع از رسیدن ماشین‌های آتش‌نشانی قدس به مسجد شدند به نحوی که ماشین‌های آتش‌نشانی الخلیل و رام‌الله پیش‌تر از قدس خود را به این مسجد شریف رسانده بودند اما تلاش مردم فلسطین از شهرها و مناطق مختلف آن برای خاموش کردن آتش با سنگ اندازی و موانعی که رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کرد برای مهار کردن آتش چندان موفق نبود و بخش زیادی از این مسجد آسیب دید.

مهم‌ترین بخش‌هایی که در این مسجد سوخت منبر «صلاح‌الدین ایوبی» بود که قطعه نادری ساخته شده از چوب و همان منبری بود که «نورالدین زنگی» دستور داد برای مسجدالاقصی ساخته شود و «صلاح‌الدین ایوبی» در سال ۵۸۳ ه.ق پس از آزادسازی قدس از دست صلیبیان آن را به مسجدالاقصی آورد.

در این جنایت صهیونیست‌ها همچنین مسجد «عمر» ساخته شده از گِل و  چوب، «محراب زکریا» در مجاورت مسجد عمر، «مقام اربعین» در مجاروت محراب زکریا و ۳ رواق از ۷ رواق ممتد از جنوب به شمال مسجد و بخش‌های دیگری سوخت.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا