خبر های جدید

امضای توافقنامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار

 امضای توافقنامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار

موافقتنامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار امروز پنجشنبه میان سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان، عطاء الرحمان سلیم منشی شورای عالی صلح به نمایندگی از دولت افغانستان و محمد کریم امین به نمایندگی از گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در مراسم که به همین مناسبت در دفتر شورای عالی صلح در کابل برگزار شده بود، امضا شد.

در این مراسم که تدابیر شدید امنیتی در شهر کابل نیز اتخاذ شده بود٬ محمد کریم امین، رئیس هیات مذاکره کننده حزب اسلامی، غیرت بهیر یکی از اعضای برجسته این حزب و حبیب الرحمان حکمتیار فرزند گلبدین حکمتیار از اعضای این هیئت حضور داشتند.

بر اساس اعلامیه مشترک دولت افغانستان و حزب اسلامی که در محفل امضای این توافقنامه خوانده شد، آمده که این توافقنامه پس از امضای محمد اشرف غنی٬ رئیس جمهوری افغانستان و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، نافذ خواهد شد. این توافقنامه علاوه بر تاکید به لغو تحریم های حزب اسلامی و مصونیت گلبدین حکمتیار، تعهداتی را برای حزب اسلامی الزام آور کرده است.در آن همچنین به مساله مصونیت قضایی حکمتیار و دیگر رهبران این حزب اشاره شده است.

بر این اساس، تعهدات مشترک هر دو طرف در این توافقنامه شامل پایان جنگ، تامین صلح و امنیت، پایبندی به ارزش‌های اسلامی، حقوق برابر و بدون تبعیض زن و مرد در برابر قانون، یکپارچگی افغانستان و تعلق آن به تمامی اقوام این کشور می‌شود.

تعهدات اصلی دولت شامل تلاش برای رفع تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه گلبدین حکمتیار و سایر رهبران حزب اسلامی، به رسمیت شناختن این حزب به عنوان یک سازمان سیاسی مطابق قانون و حق فعالیت سیاسی آن در تمامی زمینه‌های سیاسی مانند شرکت در انتخابات می‌شود.

همچنین طبق این توافقنامه دولت متعهد می‌شود تمامی اعضای زندانی این حزب را به جز افرادی که مرتکب جرایم جنایی شده باشند و ادعاهای فردی علیه آنها وجود داشته باشد، آزاد کند. در مقابل، حزب اسلامی هم افرادی را که به اتهام عضویت در دولت نزد خود به اسارت نگه می‌دارد، آزاد خواهد کرد.

در بخشی از این توافقنامه آمده است: این حزب ارتباط خود را با گروه‌های تروریستی قطع می‌کند و از آنها حمایت نمی‌کند. این حزب پس از اعلام رسمی این توافقنامه، “آتش‌بس دائمی” را برقرار می‌کند و این موضوع زیر نظر یک کمیسیون مشترک اجرا خواهد شد. کل این موافقتنامه هم مطابق ماده بیست و سوم آن زیر نظر یک کمیسیون مشترک اجرایی متشکل از نمایندگان هر دو طرف زیر نظر شورای عالی صلح اجرا خواهد شد.

منبع: آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا