قرآنمطالب جدیدمقالات

چرا پیامبر مومن قاری قرآن را به لیمو تشبیه کرده است؟

نویسنده : امام ابن قیم / ترجمه : سید ادریس قیصری

چرا پیامبر مومن قاری قرآن را به لیمو تشبیه کرده است؟

در حدیث صحیح آمده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده اند:«  «مَثَلُ المُؤْمِنِ الَّذِی یَقْرَأُ القُرْآنَ کَمَثَلِ الأُتْرُجَّهِ، رِیحُهَا طَیِّبٌ وَطَعْمُهَا طَیِّبٌ» مثل مومنی که قرآن می خواند همانند  لیمو است بو و طعم آن خوش است.

  • لیمو منافع بسیاری دارد و  از  چهار چیز ترکیب شده است: قشر(پوست) ، لحم( گوشت)، حمض( آبلیمو)، برز( هسته). هرکدام از این ها دارای طبیعت خاص خود می باشند پوست زرد آن خشک و گرم ، گوشت آن گرم و تر، آبلیمو سرد  و خشک، هسته ی آن خشک و گرم است.
  • منافع پوست (قشر) لطافت دهنده و صفا بخش روح ، قی صفراوی را تسکین می دهد و قطع کننده تلخی صفرا و سوختگی آن است و مانع ریختن صفرا به معده و روده ها می شود و جهت خفقان گرم و تقویت کننده کبد و معده است. و جهت تسکین حرارت اعضای داخلی شکم و تشنگی و اسهال صفراوی و کبدی و گزیدگی عقرب پرنده و مار شاخدار مفید است. رافع یرقان و کوفتگی است . زالوی در حلق مانده را خارج می کند و پادزهر سم ها است.
  • گوشت آن: لطافت دهنده حرارت معده است و برای کسانی که کیسه ی صفرا ی آنان تلخ است بسیار نافع است و بخار گرم معده را از بین می برد. غافقی گفته است که خوردن گوشت لیمو برای بواسیری خیلی سودمند است.
  • آبلیمو: بی مانند، مقوی قلب، حارالمزاج، مانع ریختن صفرا به روده، لطافت بخش بوی دهان، جلادهنده ی معده، مسکن صفرا و خون، زایل کننده غم، مسکن عطش وتسکین دهنده حرارت جگر وروده، قاطع قی و اسهال صفراوی و کبدی و جهت خفقان حار و تسکین دهنده سردرد اگر نان با آبلیمو خیس شود و خورده شود  جهت تسکین سردرد نافع است. از دیگرخواص آبلیمو این است که آب آن در چشم زایل کننده بقایای یرقان آن است و همچنین اکتحال به آن و غرغره مطبوخ آن در سرکه جهت اخراج زالوی در حلق مانده بسیار مفید است، ضماد آن جهت گزیدن عقرب پرنده و مار شاخدار نافع و رُب آن قی صفراوی را نافع و بسیار اشتها آور است. از بین برنده ی  غم  و اندوه  تشنگی می باشد.
  • برزه( هسته ی لیمو): و اما هسته ی آن  باعث میشود بدن درمقابل سموم بسیار مقاوم باشد گویند که ضماد و مالیدن آن به پوست قائم مقام تریاق می باشد برای هر نوع سمی چه سم مایع و چه گزیدگی  جانوران پاد زهر است برای  سقط جنین  و خارج کردن آن نیز مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برای  گلو درد  و ورم بلغمی  نیز به کار گرفته می شود  و جهت  تقویت لثه ها  نیز به کار می رود روغن آن برای بواسیری  خیلی نافع است برای شنوایی خیلی خوب  و باز کننده مجرای  گوش است  و اگر  کسی  خود را به آن آغشته کند عقرب نزدیک وی  نمی شود لطافت بخش برای  پوست است  مقوی روده و بازکننده تمام مجراها می باشد و برای  تنگی نفس نیز بکار  می رود .

در حقیقت به خاطر این منافع است که پیامبر صلی الله مؤمنی را که قرآن می خواند به آن تشبیه کرده است. بعضی از سلف  گفته اند نگاه کردن به لیمو مفرح بخش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا