خبر های جدید

جایگاه فلسطین در پیروزی حزب عدالت و توسعه

جایگاه فلسطین در پیروزی حزب عدالت و توسعه

 

ترکیه و به عبارت بهتر جهان چهار سال دیگر با حزب عدالت و توسعه به سر خواهد برد و شاهد حضور بیش از پیش این حزب در عرصه سیاسی داخلی و خارجی می باشد. پیروزی حزب عدالت و توسعه ترکیه بیش از آنکه بنام این حزب شناخته شود، بنام رهبر این حزب که همان آقای رجب طیب اردوغان باشد، شناخته می شود.

 

ترکیه برای بیش از سه دهه پشت دروازه های اروپا ماند تا شاید وارد این اتحادیه شود، اما این موضوع امروز دیگر برای ترک ها اهمیت خاصی ندارد و به نظر می رسد که ترک ها پایگاه و موقعیت خود را در جای دیگری یافته اند که در طول چند سال گذشته به خوبی خود را نشان داده است. جهان اسلام به وسعت ۵۵ کشور میدانی بود که حزب عدالت و توسعه و یا به عبارت بهتر ترکیه در آن فعالیت کرد و موفقیت های چشمگیری را به دست آورد.

 

اما آیا فقط همانگونه که بسیاری می گویند فقط اقتصاد در پیروزی این حزب اسلامگرا دخیل بود و یا اینکه می توان موارد دیگری را هم در این زمینه برشمرد. نوارغزه با قدرت خود در ذهن و فکر رای دهندگان ترکی به عنوان یکی از شاخصه های انتخابات روز گذشته خود را نشان داد به گونه ای که به موازات مسائل اقتصادی ترکیه و همچنین روابط خارجه این کشور و درعین حال افق آرزوی ترک ها به عضویت در اتحادیه اروپا قرار گرفت .

 

پس از جنگ ۲۲ روزه یا همان جنگ فرقان، که در آن صدها فلسطینی بیگناه به ضرب بمب های فسفری و گلوله های توپخانه اهدایی آمریکا به ارتش عبری جان خود را از دست دادند، برخوردی که رجب طیب اردوغان با رئیس رژیم صهیونیستی در حاشیه کنفرانس داووس کرد برای همه رای دهندگان ترک این مهم را گوشزد کرد که این شخص است که می تواند هویت و هیمنه ترکیه اسلامی را به آن بازگرداند. استقبالی که از وی در فرودگاه استانبول و هنگام بازگشت از داووس شد همچنان یکی از صحنه های خاطره انگیز در ذهن هر انسان هشیار و بیداری است.

 

علاوه بر این مساله باید به موضوع ناوگان آزادی۱ و کشتی ماوی مرمره هم اشاره کرد که در آن جانفشانی ترک ها برای رهایی باریکه غزه از زیر محاصره شکننده صهیونیست ها چشم همه را به خود خیره کرد. موضوع نوار غزه بسیار زیاد در تعیین رویکرد و میل رای دهندگان ترک یعنی همانانی که با نوار غزه و ساکنان مظلوم آن ارتباط قلبی محکمی داشتند، تاثیر گذار بود، چرا که ترکیه در راه شکست حلقه محاصره از نوار غزه در سواحل این منطقه، شهدایی را فدا کرد که با گلوله های اسرائیلی به شهادت رساندند آن هم درحالی که برای کاستن از رنج و مشقت مردم فلسطین اقدام کرده بودند .

 

با این رویکرد است که می توان گفت نوار غزه در انتخابات ترکیه به جهت موضوع ارتباط ترکیه با اسرائیل نیز حضوری پررنگ داشت به گونه ای روابط آنکارا- تل آویو تا حد زیادی تضعیف شد و حتی به اختلافات و درگیری های لفظی در بعد سیاسی کشیده شد و می توان گفت که بالا رفتن جایگاه و محبوبیت اردوغان و حزبش در میان مردم ترکیه تا حد زیادی به برخورد نخست وزیر ترکیه با شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی در کنفرانس اقتصادی داووس برمی گردد .

 

امروز رجب طیب اردوغان به خاطر حمایت هایش از موضوع غزه و ساکنان آن حتی در بین کشورهای عربی و اسلامی جایگاه ویژه و در خوری دارد تا جایی که امروز تصویر رجب طیب اردوغان و پرچم ترکیه در خیابان های کشورهای عربی و بر سر در مدارس و موسسات نصب شده است .

 

در این راستا مردم ترکیه بسیاری از احزاب ملی گرای ترکیه را به علت استمرار سیاست های سابقشان یعنی حمایت از اسرائیل و به خاطر مخالفتشان با همراهی با موضوع نوارغزه از چارچوب بازی سیاسی ترکیه خارج کردند به گونه ای که حتی در قعر صندوق های انتخاباتی که روزگذشته در ترکیه قرار داده شده بود نیز جایی نداشتند .

 

سیاست منطقه ای ترکیه را می توان در مناطق دیگر هم شاهد بود؛ نقش آفرینی این کشور در مسایل اخیر پیش آمده در جهان عرب تا اندازه مهم ارزیابی می شود که همراه بودن و یا نبودن آنکارا در یک مساله برای همه طرف ها قابل توجه است. نظر سیاستمداران این کشور در مورد انقلاب ها و اعتراض های صورت گرفته در کشورهای عربی نشان از داشتن رویکردی خاص دارد که در آن روح اندیشه و تفکر را به خوبی می توان دید.

 

همه می دانند که حزب عدالت و توسعه که در انتخابات روز گذشته ترکیه پیروز شد، روند تازه ای را در جهان اسلام شکل خواهد داد که از آن به عنوان سیاست اردوغانی یاد می شود. تداوم حمایت های دولت و ملت ترکیه از آرمان های فلسطین به عنوان یکی از محوری ترین سیاست های حزب عدالت و توسعه همچنان ادامه خواهد یافت و رهبران این حزب به خوبی می دانند که همین سیاست ها بود که پیروزی بزرگی را برای این کشور رقم زد و این پیروزی چیزی نبود جز پیروزی در افکار عمومی جهان اسلام.

 

بدون شک مردم مظلوم فلسطین و به خصوص ساکنان باریکه غزه، از پیروزی حزب عدالت و توسعه خوشحال شده و خواهند شد. این پیروزی به نوعی پیروزی مردم غزه در مبارزه بی امانی است که با رژیم صهیونیستی از سال ها شروع کرده اند و امید می رود با گسترده تر شدن حمایت از مردم فلسطین در میان تمام کشورهای جهان اسلام، از هر کشوری یک حزب عدالت و توسعه دیگر و یا دستکم یک اردوغان دیگری ظهور و بروز کند که آرمان های مردم خودش را با آرمان های بزرگ تری بنام فلسطین پیوند بزند.

 

نگاهی به وب سایت ها و مقالاتی که توسط فلسطینی ها در این زمینه منتشر شده نشان می دهد که حتی روشنفکران و نویسندگان فلسطینی و عرب نیز به درک این پیروزی مهم رسیده اند و آنها انتظار دارند در آینده ای نه چندان دور در مورد پیروزی های مردمی در کشورهای دیگر اسلامی و عربی هم بنویسند.

 

در این میان پیام نخست وزیر منتخب مردم فلسطین برای پیروزی حزب عدالت و توسعه نیز خود نکته بسیار مهمی بود که نشان از قدردانی وی و مردم فلسطین از موضع گیری ها و حمایت های بی دریغ برادران ترک از آرمان های فلسطین داشت. این پیام همچنین پاسداشتی بود برای خون شهروندان ترک که در دریای مدیترانه برای دفاع از آرمان های اسلامی خود به ضرب گلوله صهیونیست ها شربت شهادت نوشیدند.

منبع: مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا