خبر های جدید

دخالت چین در مناسک دینی مسلمانان ترکستان شرقی/ از تعیین سوره های نماز تا تغییر اذان

دخالت چین در مناسک دینی مسلمانان ترکستان شرقی/ از تعیین سوره های نماز تا تغییر اذان

فعالان اجتماعی که امور مسلمانان ترکستان شرقی را رصد می کنند، از دخالت مقامات چینی در نحوه برگزاری مناسک دینی و عبادی مسلمانان این منطقه خبر دادند.

براساس گزارشی که در پایگاه اینترنتی «ترکستان تایمز» منتشر شد، حکومت چین با تصویب قانونی به نام قانون “یکسان سازی نماز” حتی در نحوه انجام عبادت های مسلمانان نیز دخالت می کند. براساس این قانون، مسلمانان اجازه ندارند هر سوره ای از قرآن را که می خواهند در نمازهای جماعت قرائت کنند بلکه تنها می توانند سوره های «حمد»، «انشراح»، «تین»، «قدر»، «زلزال»، «عصر»، «قریش»، «ماعون»، «نصر» و «فلق» را در نمازهای جماعت مساجد بخوانند.

این قانون جنجال برانگیز همچنین طرح یکسان سازی خطبه های نماز جمعه را نیز در بر دارد که بر اساس آن ائمه جمعه تنها می توانند در پنج موضوع که در ابتدای سال جاری به همه مساجد شهرها و استان های ایالت خوتان ترکستان شرقی اعلام شده است، سخنرانی کنند؛ علاوه بر این خطبه های نمای جمعه تنها باید به زبان عربی باشد.

این قانون همچنین اذان و اقامه نماز را نیز تغییر داده به گونه ای که تمجید دولت و رئیس حکومت، وارد اذان و اقامه مسلمانان شده است. همچنین مسلمانان ناچارند در تسبیح بعد از نماز، از وطن و رئیس حکومت سپاسگزاری کرده و برای آنها دعا کنند.

در همین رابطه در صفحه ترکستان در توئیتر آمده است، مقامات چینی، أئمه مساجد را وادار می کنند، قسم یاد کنند که چین را دوست دارند و به قوانین کمونیستی چین احترام می گذارند و از آموزه های دینی خود برای مصالح حزب می گذرند.

گفتنی است، مسلمانان ایغور که در منطقه ترکستان شرقی زندگی می کنند از حدود ۶۴ سال پیش که این منطقه توسط چین اشغال شد، تحت فشار و اقدامات سرکوبگرایانه حکومت قرار دارند. ممانعت از نام گذاری فرزندان مسلمانان به نام های اسلامی، منع استفاده از روبنده و اجبار مردان مسلمان به تراشیدن محاسن از دیگر تصمیمات پکن در ارتباط با مسلمانان ایغور در ترکستان شرقی است.

در آوریل گذشته نیز حکومت چین دست به بازداشت گسترده مسلمانان زده و نزدیک به ۲۰۰ تن را از شهر آرتوش دستگیر کردند. همچنین چینی ها در طول چند سال تلاش کردند، جغرافیای انسانی ترکستان شرقی را که مسلمانان اکثریت ساکنان آن را تشکیل می دهند، تغییر دهند. به گونه ای که تعداد زیادی از نظامیان و خانواده های آنها را به این منطقه اعزام کرده و با اعطای حقوق های بالا و تامین مسکن تلاش کردند، جوانان بیکار چینی را تشویق کنند، برای کار به این منطقه بروند. این امر تا آنجا ادامه داشت که هزاران تن از محکومان سیاسی و جنایی نیز به منطقه مسلمانان فرستاده شدند.

مقامات چینی همچنین منازل و املاک مسلمانان ایغور را که از ظلم و ستم در روستاها یا شهرهای خود به شهرها و یا کشورهای دیگر فرار کرده بودند، مصادره کردند. همچنین بسیاری از مساجد را ویران کرده و بسیاری از مسلمانان ثروتمند ایغور را به اتهام فساد و کمک مالی به فعالیت های دینی در خارج، دستگیر و شکنجه می کنند.

منبع: ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا