خبر های جدید

نتایج آخرین نشست ویژه اهل تسنن عراق

در دیداری که با حضور نمایندگان امریکا و اروپا به دست آمد
نتایج آخرین نشست ویژه اهل تسنن عراق

جلسات در سالنی پشت درهای بسته در هتل «تانکلا» برگزار شد که تنها ۵ کیلومتر از مقر اتحادیه اروپا فاصله داشت. در این نشست بیش از ۱۵ شخصیت بارز اهل تسنن به همراه جوزف بیننگتنون، معاون وزیر امور خارجه امریکا و کارمندان بخش خارجی وزارت امور خارجه امریکا و نمایندگان اتحادیه اروپا حاضر شدند.

از بارزترین نتایج نشست کاملا سری سران «اهل تسنن» عراق در بروکسل، پایتخت بلژیک که در روزهای ۱۸ تا ۱۹ ماه جاری میلادی برگزار شد، بر برکناری سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق از رهبری موسوم به «الحراک السنی» توافق شد. این جریان بعد از نشست سابق این طایفه در آنکارا در هشتم مارس گذشته تشکیل شده بود.

منابع آگاه سیاسی که در کنفرانس بروکسل حاضر شدند به شبکه عربی NRT گفتند که «جلسات در سالنی پشت درهای بسته در هتل «تانکلا» برگزار شد که تنها ۵ کیلومتر از مقر اتحادیه اروپا فاصله داشت. در این نشست بیش از ۱۵ شخصیت بارز اهل تسنن به همراه جوزف بیننگتنون، معاون وزیر امور خارجه امریکا و کارمندان بخش خارجی وزارت امور خارجه امریکا و نمایندگان اتحادیه اروپا حاضر شدند. در جریان این نشست توافق شد که توافقات کنفرانس اخیر در آنکارا لغو شود و سلیم الجبوری از ریاست هیئت سیاسی مکلف به اداره الحراک السنی در عراق کنار گذاشته شود.»

این منابع همچنین می گویند: «ترتیب دهندگان این دیدار مرکز صلح اروپا بود که نمایندگانی را در آوریل گذشته به بغداد فرستاده بود، که در آن جا با شخصیت های بارز سیاسی از جمله نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون، سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، عمار حکیم، رئیس پیمان ملی و صالح المطلک، رئیس جبهه گفت وگوی ملی دیدار کرده بود. علاوه بر آن نشست هایی را نیز با شخصیت های آکادمیک و پژوهشگران حوزه سیاسی برگزار کردند.»

هیئت نمایندگی مرکز اروپایی که از بغداد دیدن کرد را مارتین کریفت، رئیس مرکز، نسیبه یونس، مشاور مرکز در امور اروپا، سعدی عثمان مشاور مرکز در امور امریکا که در گذشته مشاور ژنرال دیوید پترایوس، رئیس سازمان امنیت امریکا (CIA) بود، شامل می شد.

از بارزترین چهره هایی که در نشست بروکسل حاضر شدند رافع العیساوی، وزیر دارایی سابق، خمیس الخنجر، بازرگان جنجالی عراقی، اثیل النجیفی، فرمانده گارد نینوا، ناهده الداینی، نماینده پارلمان، صالح المطلک، معاون سابق نخست وزیر، احمد المساری، نماینده پارلمان، ایاد السامرائی، رهبر حزب اسلامی و رئیس سابق پارلمان عراق، خالد المفرجی، نماینده پارلمان، یحیی الکبیسی، پژوهشگر آکادمیک، ریکان الجبوری، معاون استاندار کرکوک به همراه نمایندگان متخصص در امور خارجی اتحادیه اروپا بودند.

یکی از چهره های سیاسی بارز در این کنفرانس که NRT نامی از او به میان نیاورده است، در این باره می گوید: «سازمان دهندگان این نشست دعوت خود از مالک مجموعه کانال های الشرقیه، سعد البزاز، دو روز قبل از برگزاری نشست پس گرفتند، طوری که روشن شد روادید نمایندگان بزاز برای حضور در این نشست از سوی مقامات بلژیکی صادر نشد و از حضور آنها در این نشست ممانعت به عمل آمد.»

یک منبع آگاه به NRT گفت: «در این کنفرانس دو روزه درباره اوضاع سیاسی و اقتصادی مناطق اکثرا سنی نشین بحث شد و شرکت کنندگان در این نشست برگه مطالبات خود را به معاون وزیر امور خارجه امریکا و کارکنان بخش عراق در این وزارت خانه تقدیم کردند. بارزترین مطالبه آنها خروج نیروهای حشد الشعبی (داوطلب مردمی) از مناطق سنی نشین و تعویق برگزاری انتخابات استانداری ها و پارلمانی بود تا زمانی که ثبات به این مناطق بازگردد و آوارگان به مناطق آزاد شده از دست داعش بازگردند. آنها همچنین خواستار حضور نظامی امریکا در این مناطق شدند تا امنیت و ثبات این مناطق حفظ شود. آنها همچنین خواستار تاسیس گارد ملی بر اساس قانون پارلمان عراق شدند که از سوی نیروهای امریکایی آموزش ببیند و مسلح شود. آنها همچنین فدرالیسم بر اساس مطالبات طایفه ای را رد کردند اما بر تبدیل شدن استان ها به ایالت ها مطابق با قانون فدرالیسم تاکید کردند. علاوه بر آن خواستار ممانعت از اعمال نفوذ و توسعه طلبی کشورهای همسایه به داخل عراق شدند که منظورشان نفوذ ایران در عراق بود.»

یک چهره بارز سیاسی که در این کنفرانس حاضر شده بود و NRT نامی از او به میان نیاورد، گفت که در این کنفرانس درباره اوضاع استان کرکوک و وضعیت اهل تسنن و ترکمن ها در آن بحث شد. آنها همچنین از سرپیچی استاندار کرکوک از تصمیم های دولت مرکزی انتقاد کردند.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین اسنادی را تسلیم طرف امریکایی کردند که شامل مسلح کردن و حمایت مالی دولت عراق از نیروهای حزب کارگران کردستان (PKK) از طرف فالح الفیاض، رئیس هیئت حشد الشعبی می شد. آنها همچنین در پایان نشست خود تمامی تصمیم های پنج کشور ترکیه، اردن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر که بر نشست ترکیه نظارت داشتند و به موجب آن سلیم الجبوری رئیس این نشست و نماینده اهل تسنن عرب عراق شد را لغو کردند.

منبع: NRT/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا