خبر های جدید

مولانا عبدالحمید: نگاه مسئولان نباید مذهبی و فرقه ای باشد/ امید به رسیدگی معقولانه مطالبات اهل سنت افزایش یافته است

مولانا عبدالحمید: نگاه مسئولان نباید مذهبی و فرقه ای باشد/ امید به رسیدگی معقولانه مطالبات اهل سنت افزایش یافته است

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر پیگیری مطالبات از راه سیاسی گفت: اکنون امیدها به رسیدگی معقول به خواسته‌ها و مطالبات ملت ایران به‌ویژه جامعه اهل‌سنت افزایش پیدا کرده است.

مولانا عبدالحمید در نماز جمعه این هفته زاهدان، با اشاره به ناامنی‌های اخیر در کشور و استان سیستان ‌و بلوچستان، خشونت و جنگ را از دیدگاه اهل‌سنت «مردود» دانست و «گفتمان» و «راه‌های سیاسی» را بهترین راه مطالبه‌ی حقوق قانونی برشمرد.

او اظهار داشت: متاسفانه اخیرا ناامنی‌هایی در کشور شروع شده و تعدادی با مواد منفجره وارد کشور شده‌اند. ما احساس می‌کنیم کسانی‌که در عراق و موصل با شکست مواجه شده‌اند، می‌خواهند این شکست را در جاهایی دیگر تلافی کنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: ملت ایران اعم از شیعه و سنی، نه‌تنها خواهان جنگ و درگیری در منطقه نیستند، بلکه از جنگ، خشونت و ناامنی متنفرند، زیرا نتایج و اثرات مخرّب جنگ و درگیری را در سوریه، عراق، یمن و سایر کشورهای بحران‌زده دیده‌اند. لذا ملت ایران، به‌ویژه جامعه اهل‌سنت ایران جنگ و خشونت را به شدت رد می‌کنند، زیرا خشونت، دشمنی و مشکلات به‌بار می‌آورد و جلوی تمام پیشرفت‌ها و توسعه‌ها را می‌گیرد و سبب بدنامی می‌شود.

مولانا عبدالحمید تاکید کرد: جامعه اهل‌سنت ایران جنگ و خشونت را از جانب هر کسی که باشد مردود می‌داند. ما ۳۸ سال است برای رسیدن به حقوق قانونی خود که همان نگاه یکسان به اقوام و مذاهب، آزادی‌های مذهبی و شایسته‌سالاری است، صبر کردیم و این حقوق را از راه‌های قانونی دنبال می‌کنیم.

او در ادامه به حضور گسترده جامعه اهل‌سنت در انتخابات اخیر اشاره کرد و گفت: الحمدلله جامعه اهل‌سنت در انتخابات اخیر با اتحاد و انسجام به صحنه آمدند و اکثر آنان به جناب دکتر روحانی که آن را فرد اصلح می‌دانستند رأی دادند. حضور حماسی و منسجم اهل‌سنت در این انتخابات سبب محبوبیت‌شان در نزد مسئولین و ملت ایران شده است.

امام جمعه زاهدان در ادامه افزود: ‌جامعه اهل‌سنت در طول ۳۸ سال عمر پربرکت جمهوری اسلامی از این نظام حمایت کرده و در تمام عرصه‌ها حضور داشته است. اکنون امیدها به رسیدگی معقول به خواسته‌ها و مطالبات ملت ایران به‌ویژه جامعه اهل‌سنت افزایش پیدا کرده است.

مدیریت دارالعلوم زاهدان «راه سیاسی» را بهترین راه پیگیری مطالبات برشمرد و گفت: ما معتقدیم بهترین راه برای رسیدن به حقوق قانونی، راه سیاسی است. پیشنهاد ما در مورد عراق و سوریه و سایر کشورهای بحران‌زده آن است که وحدت حفظ شود و مشکلات از راه‌های سیاسی و گفتمان حل شوند.

او تصریح کرد: توصیه ما به سران کشورهای اسلامی آن است که از ادبیات تند علیه یکدیگر استفاده نکنند، زیرا تنش به اندازه کافی در کشورهای اسلامی بالا رفته است. لذا هر اندازه ادبیات‌ها تند باشد، تنش‌ها و اختلافات تشدید شده و چه بسا منجر به جنگ و درگیری شود.

مولانا عبدالحمید گفت: باید ادبیاتی به کار برده شود که سبب نزدیک شدن کشورها به یکدیگر شود. در جریان صلح حدیبیه وقتی شتر رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم به سمت مکه مکرمه نرفت و به زمین خوابید، آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم فرمودند: این شتر را همان ذاتی مانع شده است که مانع ورود فیل ابرهه به مکه مکرمه شد، الله تعالی نمی‌خواهد در مکه خونریزی شود؛ امروز هر کسی که جمله‌ای بر زبان بیاورد که منجر به صلح و آشتی شود، من آن جمله را می‌پذیرم. این سخنان رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم سبب شد تا دشمنی که ابتدا عصبانی بود، وادار به صلح شود. ما نیز باید سنت آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم را زنده کنیم.

او خاطرنشان کرد: مسئولین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و سران سایر کشورهای اسلامی نباید یکدیگر را با ادبیات تند مورد خطاب قرار دهند. استکبار جهانی می‌خواهد بین کشورهای اسلامی فتنه‌انگیزی کنند، لذا مسلمانان باید با گفتار نرم با هم سخن بگویند.

امام جمعه زاهدان تاکید کرد: عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران و سران سایر کشورهای عربی و اسلامی باید مشکلات‌شان را از راه سیاسی، معقول و گفتمان حل کنند. ایران، عربستان، قطر و سایر کشورهای اسلامی متعلق به اسلام هستند نه متعلق به آمریکا و سایر قدرت‌های استکباری. نباید کاری بکنیم که آمریکا، اسرائیل و روسیه‌ از اختلافات مسلمانان سوءاستفاده کنند.

او خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم مشکلات عراق و سوریه در عراق و سوریه حل شوند. نباید مشکلات عراق و سوریه و سایر کشورهای بحران‌زده به داخل ایران اسلامی کشیده شوند. ما به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم در ایران ناامنی و جنگ به‌وجود بیاورند.

مولانا عبدالحمید در ادامه خطاب به کسانی که دست به خشونت و حملات انتحاری می‌زنند گفت: سؤال بنده از کسانی که به‌خودشان جلیقه‌ی انفجاری می‌بندند و خود را منفجر می‌کنند، آن است که چه کسانی را می‌خواهید بکشید؟ کشتن شیعه و سنی و انسان‌های بی‌گناه در مساجد و بازارها و اماکن عمومی چه توجیه منطقی و شرعی دارد؟ چه کسانی این فتوا را داده‌اند که در اماکن عمومی، مساجد یا مراسم نماز جنازه عملیات انتحاری صورت گیرد و انسان‌های بی‌گناه کشته ‌شوند؟ کسانی که چنین فتواهایی می‌دهند روز قیامت جواب خدا و جواب خون‌های بی‌گناهان را چگونه می‌دهند؟
ایشان در ادامه خطاب به کسانی که دست به ناامنی می‌زنند گفت: درخواست بنده از تمام کسانی که حرف بنده را می‌شنوند و بنده را به‌عنوان انسانی خیرخواه و دلسوز قبول دارند آن است که دست از ناامنی و خشونت بردارند. درخواست بنده از جوانانی که به‌نحوی به خارج از کشور رفته‌اند، آن است که در ایران دست به ناامنی نزنند و مشکلات به‌وجود نیاورند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: البته باید هر کسی بتواند حرف خودش را بزند. هیچ‌کسی حق ندارد دهان‌ها را ببندد، انتقاد و سخن معقول باید باشد. ما باید دنبال اصلاح جامعه از طریق گفتمان باشیم. ما جامعه اهل سنت حرف خودمان را می‌زنیم و چون مسلمان ایرانی هستیم خواسته ما از مسئولین امر آن است که نباید نگاه‌ها مذهبی و فرقه‌ای باشند، بلکه باید ملی باشند و در ایران شایسته‌سالاری حاکم باشد.

مولانا عبدالحمید افزود: نباید یک قوم یا مذهب خودش را در اولویت بداند و بگوید باید تمام پست‌ها و مسئولیت‌ها به ما داده شود؛ این نوع نگاه و نگرش به نظام جمهوری اسلامی و وحدت ملی ضربه می‌زند. در استان و کشور باید اصل شایسته‌سالاری حاکم باشد.

امام‌جمعه زاهدان تاکید کرد: به اذن پروردگار حرف خودمان را می‌زنیم، اما به هیچ‌کسی اجازه خشونت، کشتار و ایجاد ناامنی را نمی‌دهیم. إن‌شاءالله از طریق وحدت و اخوت، که سالم‌ترین راه است، به حق و حقو‌ق‌مان می رسیم؛ ما به نتیجه نزدیک هستیم.

از فرصت باقی‌مانده رمضان برای جبران کوتاهی‌ها استفاده کنیم

مولانا عبدالحمید در بخش نخست سخنان خود در مراسم نماز جمعه زاهدان از دهه اخیر ماه مبارک رمضان به‌عنوان «فرصتی استثنایی برای جبران کوتاهی‌ها» یاد کرد و گفت: ماه مبارک رمضان روزهای پایانی خود را سپری می‌کند. دهه اخیر ماه رمضان فرصتی استثنایی برای پاکی از آلودگی گناهان گذشته و جبران کوتاهی در عبادات است. سعی کنیم از فرصت باقی‌مانده برای یازده سال و برای تمام عمر خود توشه‌ی سفر آخرت برداریم.

او خاطرنشان کرد: در این روزها و شب‌ها رحمت‌های پروردگار چنان سرازیرند که از تصور ما فراتر است. باید در این فرصت استثنایی از تمام گناهان اجتناب کرده و به عبادت و بندگی پروردگار مشغول باشیم. اگر بتوانیم در ماه مبارک رمضان از منیّت و خودخواهی پاک شویم، بدانیم که رمضان تاثیر خود را بر ما گذاشته است و به توفیق بزرگی دست یافته‌ایم.

امام جمعه زاهدان در ادامه گفت: وقتی دهه اخیر رمضان فرا می‌رسید آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم به مسجد می‌شتافتند و کاملاً یک‌سو شده، با زنده‌نگه داشتن شب‌ها، با الله تعالی ارتباط برقرار می‌کردند. لذا یک‌سویی برای عبادت در این دهه، سنت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم است.

مولانا عبدالحمید خاطرنشان کرد: در دهه اخیر ماه مبارک رمضان باید بیش از پیش در عبادت و بندگی پروردگار تلاش کنیم. کسانی که سعادت «اعتکاف» نصیب‌شان شده است باید به اصلاح خود و عبادت پروردگار فکر کنند. ماه مبارک رمضان برای حصول تقوا و پرهیزگاری و تزکیه نفس است.

به مدارس دینی به‌ویژه “دارالعلوم زاهدان” رسیدگی کنید

خطیب جمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنان‌ خود عموم مردم را به پرداخت زکات توصیه کرد و گفت: پرداخت زکات، انسان را از صفت بخل و حبّ مال تزکیه می‌کند. الله تعالی در مورد فلسفه «زکات» می‌فرماید: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا». پرداخت زکات، نه‌تنها سبب کاهش مال نمی‌شود، بلکه سبب پاکی و برکت در آن می‌شود. لذا سعی کنیم زکات اموال‌مان را در ماه مبارک رمضان پرداخت کنیم.

او خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که سبب نگرانی ما شده است کوتاهی برخی از افراد در پرداخت زکات اموال‌شان است. بسیاری از افراد از پرداخت زکات فرار می‌کنند، درحالی‌که کسانی ‌که زکات پرداخت نمی‌کنند در قیامت با عذاب شدید الهی مواجه می‌شوند. لذا اصناف مختلف و کسانی که زمین تجاری یا منازل و وسائل اضافی که برای فروش هستند، دارند، باید زکات اموال‌شان را دقیق محاسبه کرده و آن را طبق قیمت روز پرداخت کنند.

مولانا عبدالحمید در ادامه بر «حمایت مالی از دارالعلوم زاهدان و مسجد جامع مکی» تاکید کرد و گفت: زکات اموال‌تان را به فقرا، مساکین، یتیم‌ها و خانواده‌های زندانیان بدهید. البته مدارس دینی بهترین و مستحق‌ترین گزینه استفاده زکات هستند. لذا از مردم عزیز می‌خواهم به مدارس دینی، به‌ویژه «دارالعلوم زاهدان» که اکنون به یک مرکز بزرگ علمی تبدیل شده است، رسیدگی کنند؛ این حمایت «فی سبیل‌الله» بوده و برای شما «جهاد» محسوب می‌شود.

او در ادامه افزود: مسجد جامع مکی زاهدان نیز که بانی آن مولانا عبدالعزیز رحمه‌الله هستند، و تعداد زیادی از کارگران به‌صورت شبانه‌روز مشغول کارهای معماری آن هستند، نیاز به کمک و همکاری شما مردم عزیز دارد.

منبع: شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا