خبر های جدید

آخرین پیام وزیر خارجه قطر به کشورهای تحریم کننده: اخوان المسلمین تروریست نیست

آخرین پیام وزیر خارجه قطر به کشورهای تحریم کننده: اخوان المسلمین تروریست نیست

وزیر خارجه قطر در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان اعلام کرد که اخوان المسلمین تروریست نیستند و دوحه هرگز حاضر به بستن شبکه الجزیره نخواهد شد. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در مورد مطالبات کشورهای تحریم کننده قطر گفت که کشورش هرگز هیچ یک از مواردی را که به استقلال آن لطمه می‌زند، بررسی نخواهد کرد.

وی در مورد محاصره اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قطر را اقدامی خصمانه و اهانت به هر کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی دانست.

وزیر خارجه قطر در پاسخ به مطالبات عربستان، مصر، امارات و بحرین در خصوص جماعت اخوان المسلمین مصر گفت که این جماعت در قطر گروه تروریستی نیست.

بن عبد الرحمان اتهام‌های این کشورها علیه دوحه از قبیل حمایت از تروریسم و درخواست‌های مربوط به محدود کردن آزادی بیان و بستن رسانه‌ها و اخراج معارضان را نقض قانون بین‌المللی دانست و گفت که کشور هرگز به خواسته‌هایی که با قوانین بین‌المللی در تعارض بوده و آن‌ها را نقض می‌کند، تن نخواهد داد.

وی در مورد انتقاد‌ها علیه روابط کشورش با ایران نیز گفت: آن‌ها [کشورهای تحریم کننده] دولت قطر را متهم می‌کنند که مثلا با ایران روابط ویژه‌ای دارد، حال آنکه آن‌ها هیچگونه اقداماتی علیه ایران اتخاذ نکرده‌اند؛ بنابر این هرگونه اقدامی ضد قطر خصمانه بوده و به دلایل دیگری است نه ایران».

وزیر خارجه قطر در پاسخ به چرایی بحران ایجاد شده گفت که استقلال و سیاست‌های قطر چه بسا در ورای این بحران باشد.

عربستان، مصر، امارات و بحرین ماه گذشته قطر را به حمایت از تروریسم در منطقه متهم و اقدام به قطع روابط سیاسی و اقتصادی خود با دوحه کردند. این کشورها که نزدیک به ۲۰ روز است اقدام به محاصره قطر کرده‌اند، برای ازسرگیری روابط با آن ۱۳ شرط و درخواست تعیین کردند که از جمله آن، عدم حمایت از تروریسم، بستن الجزیره و قطع روابط با ایران بود.

کشورهای تحریم‌ کننده ۱۲ روز به قطر مهلت دادند که نسبت به این ۱۳ خواسته موضع خود را اعلام کند که با جواب منفی دوحه رو به‌رو شدند.

دیروز چهارشنبه، وزیران امور خارجه کشورهای تحریم کننده قطر در قاهره گرد هم آمدند و بعد از ۴ ساعت تأخیر بیانیه‌ای در رابطه با پاسخ قطر منتشر کردند و خواستار پایبندی دوحه به مفاد نشست عربی-آمریکایی اخیر در ریاض شدند.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا