خبر های جدید

دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی ایران درگذشت

دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی ایران درگذشت

«دکتر ابراهیم یزدی» فعال سیاسی، ملی و مذهبی و دبیرکل حزب نهضت آزادی ایران، در بیمارستانی در ترکیه درگذشت. دکتر یزدی که به دلیل بیماری کبدی در بیمارستانی در ازمیر ترکیه بستری بود، ساعت ده و نیم شب گذشته به وقت ازمیر دار فانی را وداع گفت.

ابراهیم یزدی در ۲ مهرماه ۱۳۱۰ در یک خانواده مذهبی در قزوین به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در سال ۱۳۳۲ در رشته داروسازی دانشگاه تهران به پایان رساند و در سال ۱۹۶۱ به آمریکا رفت و برای مدت طولانی به همراه همسر و فرزندانش در شهر هوستون ایالت تگزاس زندگی کرد.

یزدی در مدت اقامتش در آمریکا محقق علمی دانشکده پزشکی بیلور در تگزاس بود.

او هنگام تحصیل در رشته داروسازی با بخش آسیب شناسی و فارماکولوژی دانشگاه بیلور همکاری می کرد. همچنین تحقیقاتی در مورد سرطان کرد و مقالات پژوهشی مهمی در این زمینه در نشریات تخصصی پزشکی به چاپ رساند. او مؤسس اولین مسجد شهر هوستون بود. همچنین عضو هسته مرکزی بیشتر تشکل‌های دانشجویی مسلمان در آمریکا بود.

ابراهیم یزدی کلاس‌های قرآن هفتگی در منزل خود برگزار می‌کرد و جزوات و کتاب‌های اسلامی زیادی منتشر کرده است.

ابراهیم یزدی فعال سیاسی ایرانی و دبیرکل نهضت آزادی ایران بود و در دوران اقامت امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو فرانسه از مشاوران ایشان بود. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران به همراه امام به ایران بازگشت و در بهمن ۱۳۵۷ ابراهیم یزدی به دستور امام به عضویت نهادی مخفی به نام شورای انقلاب اسلامی ایران درآمد.

وی برای مدتی به عنوان سرپرست موسسه کیهان منصوب شد و پس از استعفای کریم سنجابی از وزارت امور خارجه ایران به عنوان وزیر امور خارجه دولت موقت انقلاب معرفی شد. در دوران وزارت او ایران از پیمان سنتو خارج شد و سپس به جنبش غیرمتعهدها پیوست.

وی سپس در سال ۱۳۵۸ خورشیدی نماینده مردم تهران در دوره اول مجلس شورای اسلامی شد؛ اما پس از آن صلاحیت‌اش برای نامزدی در انتخابات دوره های بعدی مجلس شورای اسلامی رد شد.

به‌گفته‌ی داماد دکتر یزدی، پیکر وی این هفته به ایران منتقل می‌شود.

منبع: اصلاح وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا