سياسي اجتماعيمطالب جدید

ادامه قتل کولبران مبنای قانونی ندارد

ادامه قتل کولبران مبنای قانونی ندارد

نویسنده : عبدالعزیز مولودی
با به قتل رسیدن ۲تن از کولبران بانه ای و وقوع اعتراضات مسالمت آمیز مردمی در این شهر در اعتراض به نحوه ی برخورد ماموران انتظامی و نظامی با کولبران، بار دیگر موضوع کولبران به کانون توجه ناظران و رسانه ها تبدیل شد.

آنچه که بیش از همه در موضوع کولبران جلب توجه می کند این است که کولبران از جمله قربانیان اقتصاد رانتی کشورند. آنها به قاعده اگر مجال اشتغال فراهم شود،حتما از این شیوه ی معیشت کنار می کشند و به شغلی منطقی و مولد روی می آورند. در غیاب عدم وجود زمینه ی اشتغال در کردستان به علت نبود کارخانجات تولیدی عمده و عدم سرمایه گذاری دولت و بخش خصوصی در کردستان در این حوزه ها،بیکاری در عمل جزو معضلات اصلی مناطق کردنشین است.

نکته دوم در این زمینه پرسش از چرایی به قتل رسیدن کولبران است. کولبران حتی اگر قاچاقچی تلقی شوند که نیستند،می توان آنها را تعقیب کرد و یا اینکه جریمه کرد،اما توهین به آنها یا قتل نفس کولبران هیچ منشا و مبنای قانونی ندارد. در این زمینه نیاز است که به سوالات مردم پاسخ قانع کننده داده شود.

حتی اگر قرار است کولبران فعلی را که شناسایی شده اند،تبدیل به دهقان کنند و از چرخه ی کولبری خارج نمایند،به علت تداوم اقتصاد نامتعادل کنونی مجددا عده ای دیگر جای آنها را پر می کنند.
مشکل از اقتصاد کشور است که مبنای تولیدی ندارد و بیشتر متکی به تجارت و واردات رانتی است.

در نهایت در نحوه ی برخورد با اعتراضات مردمی هم این سوال مطرح می شود که چرا دست به تیراندازی زده می شود و برخی از آنها حتی مورد اصابت قرار می گیرند؟
@moloudiaziz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا