خبر های جدید

دالایی لاما: اگر بودا زنده بود به پناهندگان رنج‌دیدۀ روهینگیایی کمک می‌کرد

دالایی لاما: اگر بودا زنده بود به پناهندگان رنج‌دیدۀ روهینگیایی کمک می‌کرد

دالایی لاما نیز به جرگۀ آن دسته از رهبران و سردمداران جهان پیوست که از دولت میانمار تقاضای حمایت از اقلیت ستمدیدۀ روهینگیایی را دارند. رهبر معنوی تبتی‌ها در روز جمعه در پاسخ به گزارشگران اظهار داشت: “آنها باید در چنین شرایطی بودا را به خاطر داشته باشند. اگر بودا زنده بود، مسلّماً به آن مسلمانان بینوا کمک می‌کرد.”

دالایی لاما این جملات را در حالی اظهار داشت که ادامۀ خشونت‌ها در کشور بودایی‌نشین میانمار، باعث شده اقلیت مسلمانان به‌حاشیه‌رانده‌شده با ارتش این کشور وارد ضدّیت و کشمکش شوند. ظرف دو هفتۀ گذشته، قریب به چهارصدهزار روهینگیایی از میانمار گریخته و پناهندۀ بنگلادش شده‌اند و دست‌کم هزار نفر نیز در بحبوحۀ درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

هفتۀ گذشته اسقف اعظم بازنشسته، دزموند توتو در نامۀ سرگشاده‌ای در توئیتر خانم سوچی را خطاب قرار داد و این طور نوشت: “اندوه شدیدی که به خاطر مصایب اقلیت مسلمانان روهینگیایی در میانمار بر من غالب شده، مرا بر آن داشت که سوگند سکوتم را در حوزۀ مسائل اجتماعی بشکنم و لب به اعتراض بگشایم.”

اما خانم سوچی همچنان نسبت به گزارش‌هایی که از خشونت‌ها می‌رسد بی‌اعتنایی می‌کند و آنها را کذب و فریب می‌خواند.

تجشری تاپا، پژوهشگر ارشد حوزۀ آسیای جنوبی که برای دیده‌بان حقوق بشر فعالیت می‌کند معتقد است سوچی تصمیم گرفته است که از اکثریت جمعیت بودایی میانمار جانبداری کند. رسانه‌های دولتی این کشور روهینگیایی‌ها را اخلاقاً بد و آفت جان بشر می‌خوانند. تاپا خطاب به هافینگتون پست بیان داشت: “اوضاع خیلی ناراحت‌کننده است. امیدوارم سوچی پی ببرد که او رهبر همۀ مردم کشور است، نه فقط اکثریت.”

منبع: دین آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا