تربیت، اخلاق و تزکیه

چگونه ، از زنا و راه های آن بر حذر باشیم؟

چگونه ، از زنا و راه های آن بر حذر باشیم؟
نویسنده: عمرو خالد / مترجم: محمد ابراهیم ساعدی رودی
ما فقط درباره ی زنا صحبت نمی کنیم، بلکه درباره ی کسانی که در راه زنا و فحشا قدم بر می دارند، نیز سخن می گوییم.جوانی که با دختری دوست می شود، در این راه قدم می گذارد، همین طور کسی که افسار نگاهش را رها می کند، کسی که صفحات اباحی گری اینترنت را باز می کند و جوانی که گمان می کند فقط با خواستگاری، می تواند هر کاری که مخی خواهد با نامزدش انجام دهد. همه ی این افراد، در راه زنا و فحشا حرکت می کنند و ما آنان را به خواندن آیات قرآن و احادیث نبوی که درباره ی زنا سخن می گوید، فرا می خوانیم.
خداوند تبارک و تعالی می فرماید:
(‏ وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَسَاء سَبِیلاً ‏)اسراء/۳۲
‏‏« و ( با انجام عوامل و انگیزه‌های زنا ) به زنا نزدیک نشوید که زنا گناه بسیار زشت و بدترین راه و شیوه است . »
در جایی دیگر، پروردگار متعال عباد الرحمن را چنین توصیف می کند:
(‏ وَالَّذِینَ لَا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ وَلَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا ‏ إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلاً صَالِحاً فَأُوْلَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَکَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِیماً ‏بِالْحَقِّ وَلَا یَزْنُونَ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ یَلْقَ أَثَاماً ‏ یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَیَخْلُدْ فِیهِ مُهَاناً ‏‏)فرقان/۶۸-۶۹
«‏ و کسانیند که با الله ، معبود دیگری را به فریاد نمی‌خوانند و پرستش نمی‌نمایند ، و انسانی را که خداوند خونش را حرام کرده است ، به قتل نمی‌رسانند مگر به حق ، و زنا نمی‌کنند . چرا که هر کس ( یکی از ) این ( کارهای ناشایست شرک و قتل و زنا ) را انجام دهد ، کیفر آن را می‌بیند .‏ ( کسی که مرتکب یکی از کارهای زشت و پلشت شرک و قتل و زنا شود ) عذاب او در قیامت مضاعف می‌گردد ، و خوار و ذلیل ، جاودانه در عذاب می‌ماند . ‏ ‏ مگر کسی که توبه کند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد ، که خداوند ( گناهان چنین کسانی را می‌بخشد و ) بدیها و گناهان ( گذشته ) ایشان را به خوبیها و نیکیها تبدیل می‌کند ، و خداوند آمرزنده و مهربان است ( و نه تنها که سیّئات را می‌بخشد ، بلکه آنها را تبدیل به حسنات می‌نماید ) . ‏ ‏‏ ‏»
در این آیات می بینیم که صفات عبادالرحمن شریک نیاوردن برای خداوند، عدم قتل جز در صورتی که حق باشد و زنا نکردن، ذکر شده است و می بینیم که پس از زنا نمی کنند وعده ی عذاب دردناک را به زناکاران می دهد، چون در روز قیامت عذاب جهنم برای آنان کافی نیست، بلکه عذابشان چندین و چند برابر می شود.
از طرفی، باید بدانیم که آتش دنیا یکی از هفتاد قسمت آتش آخرت است، پس چه برسد به این که هفتاد برابر شود و فقط برای زناکاران هفتاد برابر می شود.
هم چنین بدانیم که خداوند متعال جهنم را این چنین وصف می کند:
(‏ لَهَا سَبْعَهُ أَبْوَابٍ لِّکُلِّ بَابٍ مِّنْهُمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ ‏)حجر/۴۴
«‏ دوزخ دارای هفت در است و هر دری بخش خاصّ و ویژه‌ای از آنان دارد ( که از آن به دوزخ درمی‌آیند و متناسب با اعمال زشت و پلشت ایشان است ) . ‏»
قرطبی گوید: سخت ترین دروازه ها، دروازه ی زناکاران است، بدبوترین، زشت منظرترین، دردناک ترین و ذلیل ترین آن هاست.
کسانی که از این دروازه عبور می کنند، زناکاران و کسانی که راه زنا را در پیش گرفته اند، می باشند.
احادیث:
رسول الله(ص) می فرماید:
(فرو بردن سوزن آهنی در سر یکی از شما، بهتر از لمس کردن زنی است که بر وی حرام است.)
پس فرو بردن یا زدن سیخ آهنی بر سر به گونه ای که از طرف دیگر دربیاید، برای انسان بهتر از آن است که از روی شهوت به زن نامحرم دست بزند.
آیا به چنین صحنه ای اندیشیده ایم؟ اگر لمس کردن با دست چنین باشد، پس با لب ها چگونه است؟
رسول الله(ص) می فرماید:
(کسی که زنا می کند یا شراب می نوشد خداوند ایمان را از او بیرون می آورد مثل بیرون آوردن پیراهن از سر.)
پس ایمان از شخص زناکار گرفته می شود.
رسول الله(ص) در جایی دیگر می فرماید:
(زنا کار هنگام زنا، ایمان ندارد.)
هم چنین می فرماید:
( خداوند در روز قیامت با سه نفر سخن نمی گوید، به آنان نگاه نمی کند، آنان را پاک نمی سازد و عذاب دردناکی در انتظارشان است.)
رسول الله(ص) سه مجازات را بیان کرده است: خداوند با آنان صحبت نمی کند، به آنان نگاه نمی کند، آنان را پاک نمی سازد، پس آنان از هرگونه رحمتی از جانب پروردگار محرومند، بلکه عذابی دردناک در انتظارشان است.
ای رسول الله(ص) آنان که هستند؟
اولین نفر: «پیر مرد زنا کار» زیرا پیرمرد زناکار نمی تواند در پیری اش زنا کند، بلکه از دوران جوانی مرتکب زنا و فحشا شده است.
پس اگر جوان در برابر معصیت مقاومت نکند و از مقدماتش نپرهیزد و به خدا پناه نبرد، حتی با وجود زن و فرزند، به این معصیت عادت کرده و قلبش مهر زده شده است.
عبدالله بن مسعود(ص) گوید: از رسول الله پرسیدم: چه گناهی نزد خداوند بزرگ تر است؟
فرمود: (این که برای الله که تو را آفریده است همتا و مانند قرار دهی)
چند لحظه پیش، این فرمایش پروردگار را آوردیم که می فرماید:
(وَلَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ)فرقان/۶۸
«انسانی را که خداوند خونش را حرام کرده است به قتل نمی رسانند مگر به حق»
گفتم: سپس کدام؟
فرمود:
(این که با زن همسایه ات زنا کنی)
بنابراین بزرگ ترین گناهان این سه تا هستند و اگر خوب بدان بیندیشیم می بینیم که ترتیبش درست مثل ترتیب آیه است:
(وَالَّذِینَ لَا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ وَلَا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا یَزْنُونَ)فرقان/۶۸
«و کسانیند که با الله ، معبود دیگری را به فریاد نمی‌خوانند و پرستش نمی‌نمایند ، و انسانی را که خداوند خونش را حرام کرده است ، به قتل نمی‌رسانند مگر به حق ، و زنا نمی‌کنند .»
چه ارتباطی میان این سه مورد وجود دارد، ارتباط شریک قایل شدن برای خدا با زنا چیست؟
می گوییم: زنا کار قلبش را عاری از هیبت و بزرگی خداوند می سازد و ارزش زن نزد او بیشتر از الله می باشد، زن هم همین طور، پس آیا شرکی از این بالاتر هم هست؟!
ارتباط قتل نفس با زنا چیست؟
می گوییم: ما هر روز در روزنامه ها جنایت های قتل و کشتاری را که به خاطر زنا صورت می گیرد، مطالعه می کنیم، هم چنین درباره ی سقط جنین که حاصل زناست. رسول الله(ص) می دانست روزی خواهد رسید که به خاطر روابط نامشروع، سقط جنین رواج می یابد، به همین دلیل قتل را به زنا ارتباط می دهد، بنابراین این سه مورد، ارتباط مستحکمی با هم دارند.
وقتی به حیوانات و پرندگان نگاه می کنیم، می بینیم که برخی از آن ها حتی به مقدمه چینی ها زنا هم تن در نمی دهند، به عنوان مثال، کبوتر ماده را که سمبل لطافت و وقار است در نظر می گیریم؛ اگر کبوتر نر دیگری به غیر از جفت این کبوتر ماده، به اونزدیک شود، به حیوانی وحشی تر و خطرناک تر از شیر تبدیل می شود.
در حالی که ما امروز اخبار زنانی را می شنویم که با مردان نامحرم حرف می زنند یا چنین و چنان می کنند.
هنگامی که خورشید در عهد رسول الله(ص) خسوف کرد، رسول الله(ص) با مردم نماز خواند و سپس قیام را طولانی کرد، سپس رکوع را طولانی کرد و دوباره قیام را طولانی کرد، سپس همین کارها را در رکعت دوم تکرار نمود و نماز را به پایان رساند. در این زمان خورشید روشن شده بود، برای مردم سخنرانی کرد، ابتدا حمد خدای را گفت، سپس او را مدح و ستایش کرد و فرمود:
( خورشید و ماه دو نشانه از نشانه های پروردگار هستند که به خاطر مرگ یا زندگی کسی خسوف نمی کنند، پس اگر گرفتگی خورشید و ماه را دیدید، به درگاه پروردگار دعا کنید، تکبیر بگویید، نماز بخوانید و صدقه بدهید.) سپس فرمود: (ای امت محمد! به خدا سگوند که هیچ کس با غیرت تر از خدا نیست بر این که بندگانش چه مرد و چه زن زنا کنند، ای امت محمد! به خدا قسم اگر آنچه را من می دانستم، می دانستید، کم می خندیدید و بسیار گریه می کردید.)
اما ارتباط زنا با خورشید گرفتگی چیست؟
ترویج زنا یکی از نشانه های قیامت است و انتشار زنا یکی از دلایل خشم و غضب پروردگار است. پس اگر مقدمات زنا در زندگیت پدیدار گشت، بدان که مصیبتی سخت در انتظارت است.
بنابراین، به همان اندازه ای که تو در مسیر زنا حرکت می کنی، مصیبت نیز به سمت تو در حرکت است.
شرط این نیست که حتما" خودت به این مصیبت گرفتار شوی، بلکه ممکن است بر سر فرزندانت بیاید، مثلا" به بیماری سخت و مزمنی دچار شوند یا به بیماری های روانی یا چنین یا چنان.
کسانی که در اماکن همومی مشغول به کار هستند که اختلاط مردان و زنان زیاد صورت می گیرد، باید مراقب باشند و از مقدمات زنا بپرهیزند.
رسول الله می فرماید:
(دیشب دو فرشته نزد من آمدند و مرا بیدار کردند و به من گفتند: راه بیفت. من با آن دو راه افتادم…) تا آن جا که فرمود:( ما راه افتادیم تا به ساختمانی شبیه تنور رسیدیم.) عوف(راوی حدیث) گوید: گمان کنم که فرمود: ( داخل آن سر و صدا و غوغا بود.) فرمود: (نگاه کردم و دیدم داخل آن پر از مرد و زن لخت و عریان است و شعله ای از پایین آن ها سر می کشد، وقتی شعله می آید سر و صدا می کنند.) رسول الله فرمود: (گفتم: این ها کی هستند؟) سپس آن را چنین تفسیر فرمود: (اما زنان و مردان لختی که در ساختمانی مثل ساختمان تنور بودند مردان و زنان زناکار بودند.)
پاداش از جنس عمل است و این عذاب فقط مخصوص روز قیامت نیست، بلکه تا روز قیامت ادامه دارد.
مصداق های عفت:
برادر مسلمان!
عفیف و پاکدامن باش، عفت چشم داشته باش و به آن چه خداوند حرام دانسته است، نگاه مکن، عفت زبان داشته باش و فحش و ناسزا بر زبان مران، زن سخنان معنا دار نگوید، چرا که صدای زن یکی از موارد عفت وی می باشد. این بدان معنا نیست که مطلقا" با مردان حرف نزند، ولی این فرمایش پروردگار را عملی سازد:
(فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ)احزاب/۳۲
«پس در سخنصدا را نرم و نازک نکنید ( و با اداء و اطواری بیان ننمائید ) که بیمار دلان چشم طمع به شما بدوزند . »
به روشی تحریک آمیز سخن نگوید و صدایش را هم کلفت ننماید.
بلکه:
(وَقُلْنَ قَوْلاً مَّعْرُوفاً)احزاب/۳۲
«بلکه به صورت شایسته سخن بگویید»
یکی از مهم ترین نشانه های عفت و پاکدامنی حجاب است، آن را بسیار متذکر شده و در رابطه با آن بسیار سخن گفته ایم، چون مسأله فقط اطاعت از دستور پروردگار نیست، بلکه حفظ جامعه از افتادن در دام پستی ها و پلیدی هایی است که اگر در میان مردم انتشار یابد، سزاوار خشم و غضب پروردگار خواهند بود.
خداوند این حجاب را وسیله ای برای رسیدن به عفت و پاکدامنی قرار داده است و این امر از فرمایش پروردگار استنباط می شود، آن جا که می فرماید:
‏(‏ یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِیماً)احزاب/۳۲
«‏ ای پیغمبر ! به همسران و دختران خود و به زنان مؤمنان بگو که رداهای خود را جمع‌وجور بر خویش فرو افکنند . تا این که ( از زنان بی‌بندوبار و آلوده ) دست کم باز شناخته شوند و در نتیجه مورد اذیّت و آزار ( اوباش ) قرار نگیرند . خداوند ( پیوسته ) آمرزنده و مهربان بوده و هست ( و اگر تا کنون در رعایت کامل حجاب سست بوده‌اید و کوتاهی کرده‌اید ، توبه کنید و از این کار دوری کنید ، تا خدا با مهر خود شما را ببخشد ) . ‏ »
پس حجاب بدان منظور است که زن نجیب و پاکدامن شناخته شود و هیچ کس مزاحمش نشود، هم چنین بدنی خاطر است که زن با عفت شناخته شده و خدشه ای به حیای جامعه وارد نیاید. بنابراین حجاب زن، اولین گام در پاکی و طهارت جامعه است.
چگونه عفت و پاکی خود را بشناسی؟
ما در این جا نکات یا سوال هایی را مطرح می کنیم که با پاسخ به آن ها، به میزان عفت و نجابتت پی خواهی برد. پس اگر به ۹۰% پاسخ دهی، قسمت بزرگی از مسیر عفت را پیموده ای، اما اگر به ۵۰% رسید، جهت نیفتادن در دام فحشاء نیازمند عفت بیشتری هستی.
این سوالات عبارتنداز:
س ۱: آیا چشمت را از محرمات خداوند، فروهشته می داری؟
اگر جوابت بله است، پس بگو: خدا را شکر که مرا از آن چه به فحشا می کشاند مصون داشته است. اما اگر جوابت چیزی دیگری بود، پس از خداوند طلب آمرزش کن و عزمت را بر ترک اولین چیزی که تو را گرفتار فحشا می سازد، جزم کن.
س ۲: آیا در خیابان ها، مسیرهای رفت و آمد و قهوه خانه ها می نشینی؟
س ۳: آیا تو از آن دسته ای هستی که صدایشان را نازک می کنند تا توجه بیمار دلان را به خود جلب کنند؟
س ۴: آیا خواهرم، حجاب داری؟
س ۵: آیا با زن نامحرم خلوت می کنی؟
س ۶: خواهرم! آیا اوقات فراغتی داری که نمی دانی چگونه آن را پر کنی؟
یکی از مهم ترین دلایلی که زن عزیز مصر را به درخواست فحشا کشاند، این بود که از اوقات فراغتش به خوبی استفاده نکرد.
س ۷: دوستانت چه کسای هستند؟ خیرخواهان و نیکوکاران یا بدکاران فاسد؟
س ۸: آیا دعا می کنی که همانند یوسف خداوند تو را نیز از فحشا و منکرات محفوظ بدارد؟
س ۹: آیا از طریق اینترنت با دختران در ارتباط هستی؟
از این مورد کاملا" بر حذر باش، چون انسان وقتی رو در رو با دختری صحبت می کند خجالت می کشد، ولی در تماس های تلفنی یا از طریق اینترنت از گفتن هر چه می خواهد هیچ ابایی ندارد.
س ۱۱: خواهرم!  کاملا" با حجاب نیستی؟، چه لباسی می پوشی؟ ، آیا لباست پوشنده است یا جزو دختران بد لباس و عریان هستی؟
این برخی نکاتی است که به ذهنم خوطر کرد و هر پسر و دختر جوانی با پاسخ به آن ها می تواند میزان عفتش را بسنجد، پس اگر پاک و عفیف بود که خدا را شکر، ولی اگر عفت یا قسمتی از آن را از دست داده بود، باید سعی در باز گرداندن آن داشته باشد.
ما می خواهیم با عفت و پاک از این دنیا برویم، نه آلوده به کوله باری از گناهان و معاصی. از نگاه حرام گرفته تا ترک حجاب، هدر دادن وقت و غیره و غیره.
چه گونه عفت از دست داده را باز گردانیم؟
عفت و پاکدامنی فقط و فقط با توبه باز می گردد، پس اگر انسان قدمی در مسیر فحشا برداشت، باید توبه و استغفار نماید، شاید بتواند عفتش را باز گرداند.
جوانان باید عزم را بر مقاومت در برابر اسباب فحشا جزم نمایند و مقاومتشان را چندین و چند برابر نمایند.
ای پیرمرد سالخورده!
اگر در گذشته مرتکب گناهی شده ای، راه عفت و پاکی باز است و کلیدش توبه و بازگشت به الله می باشد و الله تا زمانی که جان به حلقوم نرسد توبه را می پذیرد.
ای خانم متأهل!
عفت خود و خانه ات را حفظ کن، زیرا الله تو را مصون داشته است.
ای جوان مسلمان!
از خدا بترس و صبور و بردبار باش، عفت و پاکدامنی را رعایت کن و از خداوند بخواه که با ازدواج و همسر صالحی که تو را در امور دین و دنیا یاری دهد، پرهیزگار بگرداند.
ای دختر مسلمان!
حجاب را رعایت کن و جامعه را نیز از فساد و تباهی محفوظ بدار و مراقب پاکی و طهارتش باش، باشد که ما همگی از بهشتیان باشیم و این امر برایمان مفید واقع گردد:
(‏ یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ ‏ ‏)شعراء/۸۸-۸۹
«‏ آن روزی که اموال ، ( یعنی نیروی مادی ) ، و اولاد ، ( یعنی نیروی انسانی ، به کسی ) سودی نمی‌رساند .‏ بلکه تنها کسی ( نجات پیدا می‌کند و از اموالی که در راه آفریدگار صرف ، و از اولادی که در مسیر پروردگار رهنمود کرده باشد ، سود می‌برد ) که با دل سالم ( از بیماری کفر و نفاق و ریا ) به پیشگاه خدا آمده باشد . ‏ ‏»
_____________________________
منبع: هدایت / نویسنده: عمرو خالد / مترجم: محمد ابراهیم ساعدی رودی / انتشارات:دامینه- ۱۳۸۷
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا