رمضانمطالب جدید

استفاده درست از وقت در رمضان

استفاده درست از وقت در رمضان

ترجمه: حمید محمودپور – مهاباد

ای روزه داران، زمان سرمایه ی انسان به شمار می رود. بنا بر این، زمان دوره ی زیستن و ماندگاری وی در این دنیا است؛ از این رو اسلام به وقت اهمیت داده و مومن را در روز قیامت مسؤول در برابر عمرش می داند.

قوانین و احکام اسلامی برای کمک به انسان، جهت سامان دهی و تنظیم وقت و خوب بهر بردن از آن آمده است. چنین امری با برقراری تعادل و همطرازی بین نیازهای حیاتی وزیستی از یک سو و نیازهای روحی و عبادی از سویی دیگر تحقق می یابد. اسلام، انسان با ایمان را به بهره گیری از وقت و پر ثمر کردنش با نیکی و عمل صالح تشویق کرده است، خصوصاً ما اکنون در آستانه ی ماه رمضان هستیم. ماهی که خدا اوقاتش را بزرگ و ارزشمند به حساب آورده است و در آن بازاری برپا می شود که سود تجارت فراوان و پاداشش لحظه به لحظه افزایش می یابد؛ پس ماه رمضان بهترین ماه ها است و در شب قدر آنچنان اجر و پاداشی وجود دارد که از هزار ماه بهتر است. هرکس از خیر و برکتش بی نصیب شود، محروم وتهیدست می گردد. خداوند عزّ و جلّ در هر شبی از شب های رمضان کسانی را از عذاب جهنم نجات می دهد، که این خود رستگاری و موفقیت بزرگی است. بنا بر این برای هر مسلمانی شایسته است که از لحظه لحظه ی این ماه بزرگ خوب بهره برداری نماید تا برای خودش جایی را در بهشتی رزرو کند که وسعت آن به اندازه ی آسمان ها و زمین می باشد و برای پرهیزگاران آماده شده است.

برادر مسلمانم، آگاه باش که زمان به مانند ابر می گذرد و روزهای این ماه بزرگوار و پربرکت، روز به روز کاهش می یابد و هر روزی که سپری می شود، بخشی از وجودت از بین   می رود، پس در بهره بردن از ماه رمضان بشتاب، مبادا سال آینده آن را نبینی و فرصت را از دست دهی.

کسی که لحظات پر خیر و برکت این ماه ارزشمند را تلف کند و روزها و شب هایش را تار و مار نماید، کاملاً زیان دیده و گول خورده است. بسیاری از مردم را در رمضان می بینی که    ساعت های طولانی را در یک شب نشینی تلف می کنند که نه تنها هیچ فایده ای ندارد؛ بلکه چه بسا زیان آوراست وحتی بسیاری از آنان تمام شب را برای کارهای بیهوده بیدار می مانند. در حالی که چنین عملی برای مسلمان شایسته نیست. پس هر مسلمانی باید چند ساعتی را در شب برای خواب و استراحت اختصاص دهد و بقیه ی وقت را به چیزی مشغول شود که سودمند است. برخی از جوانان مسلمان بسیار زیاد در مجالس لهو و لعب می نشینند و آن ها را می بینی که پس از نماز تراویح در شب نشینی های دوره ای کنار هم جمع می شوند و با هم به گفتگو می پردازند و چه بسا در مجالسشان، سخنان و کارهای بیهوده و شوخی و خنده، زیاد می گردد و حتی در دام غیبت و سخن چینی و سخنان دروغ و …گرفتار می شوند. روشن است که تمام این کارهای زشتی که اعضای بدن را سست و بی حال می گرداند، برای جوان مسلمان خصوصاً در این ماه شایسته نیست و در حقیقت چنین اعمالی موجب محرومیت بنده از انجام نیکی ها می گردد، سپس وی به گذراندن عمر برای انجام گناهان می پردازد.

همچنین نشستن پای کانال های تلویزیونی یکی دیگر از راه های وقت کشی است که ماه رمضان در این مقطع زمانی شاهد پخش برنامه هایی فاسد است که در ماه های دیگر سال دیده    نمی شود. شیاطین در این ماه با پخش این برنامه ها می خواهند اثر ایمانی را که دل های مسلمان آن را درطول روز در خودش نگه داشته است،محو و نابود سازند. خدای متعال می فرماید: {وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ} [لقمان: ۶].« در میان مردم کسانی هستند که خریدار سخنان پوچ و یاوه اند تا با چنین سخنانی ( بندگان خدا را ) جاهلانه از راه خدا منحرف و سرگشته سازند و آن را مسخره کنند. آنان عذاب خوار و رسواکننده ای دارند.» اکنون وضعیت رسانه های عربی در ماه مبارک رمضان چنین شده است.

یاران شیطان آستین باطل  را بالا زده اند، در زمانی که خداوند در آن شیاطین نافرمان و گردنکش را زندانی و و به زنجیر کشیده است.

بسیاری از پسران و دختران جوان مسلمان، ساعت ها پای کانال های تلویزیونی می نشینند تا برنامه ها و سریال ها و مسابقات و شوالیه هایی را در رمضان ببینند که هدفشان محو بسیاری از آثار دینی ما و نمایش و ظهور زنان برهنه و عاری از حیا و دین است.

اما گذشتگان نیکوکار و سلف صالح ما، شب هایشان را با قیام و تلاوت قرآن و مقداری استراحت و خواب احیا می کردند و روزهایشان را با روزه گرفتن و عبادات و دیدار خویشاوندان  می گذراندند.

این همان همت های جوانان امروزی و از دست آوردهای تمدن بحران زده ای است که منافقان و اندیشمندان امروزی، مدعی آن هستند.

پس ای جوانان مسلمان، ای پدران و ای فرمانروایان در مورد کسانی که خدا حفاظت و سرپرستی آنان را به شما سپرده و شما را امانت دار آنان قرار داده است، از خدا بترسید و بپرهیزید از این که شما ابزار و کلنگ های دشمنان اسلام برای ویرانی و تخریب اسلام باشید. شما به عنوان مسلمان شایسته ی انجام چنین کارهای زشتی نیستید.

ای مسؤولان رسانه های اسلامی در مورد جوانان مسلمان پروای خدا پیشه سازید. برای شما بهتر است که در برنامه های رمضانی تان مردم را به فضیلت و نیکی و آموزه های ارزشمندی دعوت نمایید که آن ها را از پیامبرمان از راه کتاب خدای متعال و سنت پیامبرمان محمد (ص) به ارث  برده ایم.

ای برادر مسلمانم، در ماه رمضان مواظب باش، وقت و عمر خود را در چیزی بگذرانی که نزد خدا برای تو روزی مفید خواهد بود که اموال و اولاد سودی نمی رساند بلکه تنها کسی که با دل سالم از بیماری کفر و نفاق و ریا به پیشگاه خدا آمده باشد، سعادتمند است.

از خدای متعال به یاری  لطف و کرمش خواهانم که مسلمانان را کاملاً به سوی پیروی ازدینشان بازگرداند و جوانان مسلمان را به سوی کار نیک و علم سودمند هدایت فرماید؛ چرا که ما از خداییم و همگی به سوی او بازمی گردیم.

منبع: سایت« إمام المسجد » http://www.alimam.ws/ref/165

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا