خبر های جدید

پاپ از مسلمانان روهینگیا در بنگلادش طلب عفو کرد

پاپ از مسلمانان روهینگیا در بنگلادش طلب عفو کرد

پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک جهان روز جمعه برای نخستین بار از کلمه ‘روهینگیا’ استفاده کرد و در دیدار با گروهی از مهاجران روهینگیا در بنگلادش از آنها درخواست بخشش و گذشت کرد.

یک گروه ۱۶ نفری از مسلمانان روهینگیا با سفر از منطقه مرزی کاگس بازار به داکا مرکز بنگلادش با پاپ فرانسیس دیدار کردند.

پاپ که برای نخستین بار در سفر خود به آسیا از واژه ‘روهینگیا’ استفاده می کرد، گفت: امروز وجود خدا نیز روهینگیا نامیده می شود. به نام همه آنهایی که به شما صدمه رسانده و ظلم کرده اند، من طلب بخشش می کنم. من از قلب های بزرگ شما می خواهم تا این بخشش و گذشت را به ما بدهید.

پاپ پیش از این به دلیل اینکه از اعلام نام روهینگیا در طول سفر خود به میانمار خودداری کرده بود مورد انتقاد قرار گرفت. اما واتیکان با دفاع از این موضع پاپ در بیانیه ای گفت: پاپ به دنبال ایجاد پل ارتباطی با میانمار است.

روهینگیا’ کلمه ای است که بودائیان در اشاره به اقلیت مسلمان این کشور از آن استفاده می کنند. میانمار می گوید این اقلیت مسلمان در واقع مهاجران غیرقانونی هستند که وارد این کشور شده اند و از هیچ گونه حقوق قانونی به عنوان شهروند میانمار برخوردار نیستند.

بیش از ۶۲۳ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز ۲۵ اوت (سوم شهریور) به علت حملات شدید ارتش و گروه های بودایی افراط گرا میانمار و قتل و کشتار و سوزاندن خانه هایشان، وادار به ترک خانه و کاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و رفتن به سوی مرزهای بنگلادش شدند.

پناهجویان روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در شهر مرزی کاگس بازار مستقر شده اند درحالی که پیش از آغاز موج جدید خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا حدود ۳۰۰ هزار پناهجوی روهینگیا در این منطقه حضور داشتند.

تاکنون ‘آنگ سان سوچیگ’ رهبر معنوی میانمار و برنده جایزه صلح نوبل و فرماندهان ارتش این کشور از افزودن نام اقلیت روهینگیایی به ۱۳۵ گروه نژادی این کشور خودداری کرده و می گویند مسلمانان روهینگیا به صورت غیرقانونی از بنگلادش به میانمار مهاجرت کرده اند. اما این ادعا توسط روهینگیایی ها رد شده است. آنها می گویند سابقه حضورشان در میانمار، دستکم به چند سده اخیر می رسد.

اقلیت نژادی روهینگیا در استان راخین از سال ۲۰۱۲ هدف حمله بودائیان تندرو قرار گرفته اند و ارتش میانمار نیز به این روند افزوده و نسل کشی مسلمانان در این کشور را در برنامه دارند.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا