خبر های جدید

اردوغان: خواهان توجه افکارعمومی جهان به مساله قدس هستم

اردوغان: خواهان توجه افکارعمومی جهان به مساله قدس هستم

اردوغان گفت به عنوان رئیس جمهور ترکیه و رئیس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی خواهان توجه افکارعمومی جهان به مسئله قدس است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری مشترک با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در مجتمع ریاست جمهوری بش‌تپه آنکارا اعلام کرد: “به عنوان رئیس جمهور ترکیه و رئیس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی خواهان توجه افکارعمومی جهان به مسئله قدس هستم”.

اردوغان در فراخوان خود به افکار عمومی جهان در مورد قدس اظهار داشت: “قصد آمریکا برای معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل نه تنها مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل، بلکه با ویژگی تاریخی قدس نیز مغایر است. این اقدام به معنای نادیده گرفتن حقوق بین الملل، واقعیت‌های تاریخی و اجتماعی است. همانگونه که تصمیم اسرائیل مبنی بر الحاق قدس و اقدامات این کشور در راستای این موضوع هیچ وقت پذیرفته نشده است، اظهارات اخیر نیز وجدانا و هم از لحاظ تاریخی معتبر نیست”.

سخنان اردوغان در این نشست خبری به شرح زیر است؛

نشست سران سازمان همکاری اسلامی برای بررسی مسئله قدس ۱۳ دسامبر در استانبول برگزار خواهد شد. قدس حریم عصمت و نورچشم همه مسلمانان است. پیامد هر اقدامی بدون توجه به این واقعیت، ناکامی و یاس خواهد بود. اهمیت صلح و ثبات در منطقه به حدی است که نمی‌توان آن را قربانی منافع و سیاست داخلی دولت‌ها کرد.

با اردن درمورد حفظ قداست و جایگاه تاریخی قدس رویکرد مشترکی داریم. اهمیت زیادی برای نقش حیاتی پادشاهی اردن هاشمی به عنوان حامی اماکن مقدس در قدس قائل هستیم. هر اقدام اشتباهی در تغییر وضعیت تاریخی قدس، موجب خشم تمام جهان اسلام خواهد شد. این مساله همچنین می‌تواند سبب نزاع‌های جدید و شعله‌ور شدن کشمکش‌ها در منطقه شود.

به تمام جهان اعلام می‌کنم که باید از هرگونه اقدام برای تغییر موقعیت حقوقی قدس که قطعنامه‌های سازمان ملل نیز بر آن صحه گذاشته است اجتناب کرد. هیچ کس حق ندارد به خاطر آمال شخصی خود با سرنوشت میلیارد‌ها انسان بازی کند. چنین اقدامی تنها به نفع گروه‌های تروریستی است.

به عنوان رئیس جمهور ترکیه و رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی، از ایالات متحده آمریکا می‌خواهم از این اقدام خود که موجب تنش و هرج و مرج در منطقه می شود، خودداری کرده و از اسرائیل نیز می خواهیم تا سیاست هایی در راستای صلح و آشتی در پیش گیرد.

هر اقدام ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در رابطه با فلسطین، ضربه مهلکی به آرمان زندگی مسالمت آمیز مردم با باورهای متفاوت در کنار هم است. امکان صرف نظر از تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس و درون مرزهای ۱۹۶۷ که ما آن را به عنوان شرط امنیت و صلح در منطقه می‌دانیم، غیر ممکن است

منبع: آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا