خبر های جدید

واکنش عفو بین الملل به خارج کردن رقبای السیسی از گردونه‌ی انتخابات

واکنش عفو بین الملل به خارج کردن رقبای السیسی از گردونه‌ی انتخابات

سازمان عفو بین الملل از مقامات مصری خواست که تضمین‌های لازم برای نامزد شدن آزاد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ این کشور ایجاد کنند. سازمان عفو بین المللی از اقداماتی که در راستای کنار زدن همه رقبای رئیس جمهور کنونی مصر رخ می‌دهد، به شدت انتقاد کرد.

عفو بین الملل از مقامات مصری خواست که از دخالت در روند انتخابات دست بردارند و بی طرفانه عمل کنند و از برتری دادن یک نامزد بر دیگری خودداری کنند. سازمان عفو بین الملل بیان کرد: بازداشت سامی عنان تعدی به حقوق مشارکت عمومی و آزادی بیان است.

شایان ذکر است که در راستای فراهم آوردن ریاست جمهوری مجدد عبدالفتاح السیسی هم رقبای وی به طریقی از گردونه خارج شده اند.

پایگاه خبری عربی ۲۱، با توجه به تحولات یک روز گذشته درباره انتخابات ریاست جمهوری مصر و خروج زود هنگام ژنرال «سامی عنان» از رقابت انتخاباتی در این کشور، «سراج الدین محمدین» تحلیلگر پایگاه عربی ۲۱ نوشته می‌توان این اقدام را کودتایی پیشگیرانه توصیف کرده بود.

این تحلیلگر نوشته که انتشار بیانیه ارتش مصر در خصوص سامی عنان و متهم کردن او به جعل اسناد رسمی، سپس نقض قوانین نظامی و اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و در نهایت ممنوعیت حضور او در انتخابات ریاست جمهوری در حالی که خودرو‌های زرهی ارتش در خیابان‌ها و میادین اصلی مصر مانند میدان «التحریر» و «رامسیس» و «رابعه» مستقر شده اند حاکی از کودتایی پیشگیرانه است.

بر اساس این گزارش، برخی منابع آگاه در ارتش مصر به عربی ۲۱ گفته اند که به تمام یگان‌ها و بخش‌های مختلف نیرو‌های مسلح مصری دستور داده شده بود که از روز ۲۲ ژانویه (دو روز پیش) در حالت آماده باش کامل باشند و حضور نیرو‌های امنیتی در شهرک نصر، خیابان‌ها و میدان‌های اصلی قاهره افزایش پیدا کند تا با هر گونه تحرک نظامی یا مردمی مشکوک مقابله شود.

«اسامه امجد» تحلیلگر سیاسی دیگری معتقد است که با نگاه به ۲۴ ساعت گذشته متوجه می‌شویم که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر برای دومین بار از نیرو‌های مسلح مصر برای دستیابی و حفظ قدرت استفاده کرده است. به گفته او اولین بار کودتای آشکار او علیه «محمد مرسی» رئیس جمهوری مصر بود و دومین بار هم کودتا علیه فردی است که ممکن بود به عنوان رئیس جمهور مصری انتخاب شود.

این تحلیلگر می‌نویسد آنچه در مصر رخ داد ترجمه روشنی برای تهدید‌های پیشین رئیس جمهوری مصر است که گفته بود اجازه نخواهد داد کسی به کرسی ریاست جمهوری نزدیک شود و تمام ادعا‌های تغییر و دموکراسی خواهی او را بر باد داده است. بر اساس این خبر، السیسی برخی رقبای خود مانند «احمد شفیق» را به اتهام فساد جنسی از میدان رقابت خارج کرده و حالا سامی عنان را به اتهام جعل سند بازداشت می‌کند و این سرنوشت منتظر «خالد علی» نیز هست. به گفته او پیام این اقدامات السیسی واضح و روشن است او می‌گوید خالد علی هم جایی در دولت آینده مصر ندارد.

نویسنده معتقد است که بهتر است خالد علی با گوش دادن به توصیه‌های معارضان مصری از انتخاباتی که به وسیله سازمان اطلاعات جنگی مصر برگزار می‌شود و در آن به مصر و مردم این کشور اهمیتی داده نمی‌شود، خارج شود.

«ساهر جاد» نویسنده دیگری در خصوص تحولات مصر هم اظهار نظر کرده و می‌گوید آنچه برای عنان رخ داده باید با اقداماتی در تقابل با السیسی در نهاد نظامی مصر در ارتباط باشد و اتخاذ چنین اقدامات سختگیرانه‌ای و بازداشت عنان احتمالا تنها راه مقابله با آن بوده است. با این حال این نویسنده معتقد است که ساعت‌ها یا روز‌های پیش رو آبستن حوادث مختلف خواهد بود.

منبع:بلاغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا