خبر های جدید

همه آنچه که درباره انتخابات ترکیه باید بدانید+ نمودار

همه آنچه که درباره انتخابات ترکیه باید بدانید+ نمودار

شهروندان ترکیه بیست و چهارم ژوئن برای انتخاب اعضا جدید پارلمان و مهم تر از آن رییس جمهوری با اختیارات بیش از پیش، به پای صندوق های رای می روند. اصلاحیه هایی که در سال گذشته بر قانون اساسی وارد شد، به رییس جمهور قدرت اجرایی بیشتری نسبت به نقش عمدتا سمبولیک کنونی در نظام پارلمانی ترکیه می دهد.
در مقابل قدرت کابینه و پارلمان که در حال حاضر شاخه های اصلی اجرایی و قانونگذاری نظام سیاسی ترکیه هستند، کاهش خواهد یافت. پارلمان ترکیه تاریخ این انتخابات را که در اصل باید سوم نوامبر سال ۲۰۱۹ برگزار می شد، در ماه آپریل، بیش از یکسال جلو انداخت.
این رقابت در وضعیت اضطراری که از زمان کودتا علیه رجب طیب اردوغان در جولای ۲۰۱۶ تا به حال برقرار است، برگزار می شود.
انتخابات پارلمانی امسال در ترکیه ۶۰۰ عضو پارلمان -که پیش از این ۵۵۰ نفر بود- را مشخص می کند و حداقل سن اعضا با اصلاحیه قانونی ۲۰۱۷، از ۲۵ سال به ۱۸ سال کاهش یافته است. قرار است از این پس انتخابات پارلمانی به جای هر ۴ سال یکبار، هر ۵ سال یکبار و در همان روز انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.
شهروندان بالای ۱۸ سال واجد شرایط رای دادن هستند.
در نظام پارلمانی جاری، حزب محافظه کار عدالت و توسعه (حزب AK) با در اختیار داشتن حدود سه پنجم از کرسی های پارلمان بعد از انتخابات عمومی نوامبر ۲۰۱۵، به تنهایی کشور را اداره می کند.
پس از آن به ترتیب حزب اپوزیسیون راست میانه جمهوری خواه خلق (CHP)، حزب حامی کرد دموکراتیک خلق ها (HDP)، حزب راست گرای افراطی حرکت ملی (MHP) و حزب تازه تاسیس راست گرای “خوب” (IYI) بیشترین کرسی را در اختیار دارند.
قانونی که توسط پارلمان در سوم مارس ۲۰۱۷ تصویب شد، به احزاب اجازه می دهد که با یکدیگر متحد شوند و با لیستی از کاندیدا های مشترک وارد انتخابات پارلمان شوند. سهم نمایندگی هر حزب یا ائتلاف محفوظ است به طوریکه هر حزب یا ائتلاف براساس سهم خود از آراء محلی در حوزه های انتخاباتی، تعدادی نماینده به پارلمان می فرستد.
اگر یک ائتلاف بیش از ده درصد از آراء انتخاباتی را به خود اختصاص دهد، همه احزاب آن بیش از حاشیه در نظر گرفته خواهند شد. سپس، اگر کاندیداها در حوزه های انتخاباتی رای کافی به دست آورند، همه احزاب می توانند در پارلمان نماینده داشته باشند. به این ترتیب، قانون جدید به حزب های کوچک تر کمک می کند که به پارلمان وارد شوند.
در نتیجه، چندین ائتلاف توسط تعدادی از ده حزب شرکت کننده در انتخابات، تشکیل شده است.
شش سیاستمدار وارد انتخابات شده اند که می تواند در یک نوبت یا دو نوبت برگزار شود. اگر کسی بیشتر از ۵۰ درصد آراء را در دور اول به دست آورد، پیروز انتخابات خواهد شد.اگر این اتفاق نیفتد، دو کاندیدایی که بیشترین رای را جمع کرده اند، وارد دور دوم انتخابات می شوند.
ائتلاف جمهور با یک کاندیدای مشترک وارد انتخابات می شوند: رییس جمهور حاکم رجب طیب اردوغان، درحالیکه احزاب حاضر در ائتلاف ملت، در دور اول هر یک کاندیداهای مجزایی دارند.
رجب طیب اردوغان ۶۴ ساله که کاندیدای ائتلاف جمهور است، برای ۱۵ سال به عنوان رییس جمهور و یا نخست وزیر در دولت ترکیه دارای قدرت بوده است. وی اقتصاد ترکیه را به یک بازار در حال رشد تبدیل کرده، اگرچه اکنون نگرانی های اقتصادی نیز در جریان است.
او سیاست های خارجی کشور را به سمت شرق تغییر داد و هنوز محافظه کاران کشور از او به شدت حمایت می کنند. با این حال، متحدان غربی ترکیه و حامیان حقوق بشر او را به تضعیف حقوق پایه و دموکراسی متهم می کنند.
محرم اینجه، ۵۴ ساله، کاندیدای حزب جمهوری خواه خلق و قائم مقام این حزب از سال ۲۰۰۲ تاکنون بوده است. او به عنوان قائم مقام رئیس گروه پارلمانی حزب جمهوری خواه خلق بین سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ عمل کرده و منتقد سرسخت سیاست های اردوغان و حزب او بوده است.
اینجه قول داده که اگر ریس جمهور بشود، قانون اساسی جدیدی را بنا خواهد کرد که در نظام پارلمانی آن دموکراسی و نقش قانون پررنگ تر باشد. .وی همچنین قول یک نظام آموزشی «آزاد، علمی، سکولار و دموکراتیک» را داده است.
مرال آکسنر،۶۱ ساله، یک سیاستمدار ملی گرای مردمی است که یک حزب جوان راستگرا به نام حزب خوب را رهبری می کند. در گذشته او به عنوان وزیر کشور و معاون سخنگوی پارلمان خدمت کرده است.
وی قول داده است که اگر انتخاب شود، سیستم پارلمانی را اصلاح کند و وضعیت بحرانی را از بین ببرد.
او ممکن است اولین رئیس جمهور زن ترکیه بشود.
صلاح الدین دمیرتاش، ۴۵ ساله، کاندیدای زندانی شده حزب دموکراتیک خلق ها، همکار رهبر قبلی حزب خود که با جلب توجه رای دهندگان جوان لیبرال، وارد جریان اصلی سیاست شد و در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۵ موفقیت هایی را به دست آورد.
در سال ۲۰۱۶، او همراه با دیگر نمایندگان حزبش دستگیر شد. آنها بخاطر انتشار پروپاگاندا برای غیرقانونی اعلام کردن مبارزان کرد متهم شدند. اما دمیرتاش اتهامات را رد کرد.
او قول داده است در صورت پیروزی در انتخابات، بیشتر قدرت خود را به پارلمان بدهد و نظام مرکزگرای ترکیه را به یک دموکراسی محلی تبدیل کند.
منبع:الجزیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا