جوانانمطالب جدیدمهارتهای زندگی

اصول و تکنیک های موفقیت در تحصیل ، اصل خودباوری و خود محوری پس از خدا محوری

اصول و تکنیک های موفقیت در تحصیل ، اصل خودباوری و خود محوری پس از خدا محوری

نویسنده :سید هادی حسامی

همه ی انسانهای موفق دنیا مانند همه ی انسانها یک روزی دوران کودکی خود را با بزیگوشی و رفتارهای کودکانه سپری کرده اند آنها تافته جدا بافته نبوده اند و در لای پر قو هم بزرگ نشده اند. آنها مانند همه ی انسانها زندگی عادی داشته اند. و از همان غذائی تناول کرده اند که دیگران خورده اند و از همان لباسی استفاده کرده اند که دیگران پوشیده اند اینان فقط یک روزی خود را باور کرده اند و به این نتیجه ریسده اند که جوری دیگر هم می توان زندگی کرد. آنها همه چیز را برای خود می خواشتند و کمال و موفقیت خود را محور همه چیز قرار داده بودند. و به این باور رسیده بودند که موفقیت مخصوص اشراف زادگان نیست و آنها همخ می توانند زندگی خود را متحول کنند و همین حس چنان قدرتی به آنها داده بود که احساس می کردند که همه چیز و همه کس فقط برای این وجود دارند که به آنها کمک کنندتا به موفقیت برسند. آنها موفقیت خود را مهمتر از همه چیز می دانستند و در این جهان آفرینش بعد از خدای رحمان خود را محور همه چیز می پنداشتند.

این اصل یکی از اصل های سوال بر انگیز است و بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان نمی توانند به درستی معنا و عظمت آن را درک کنند و آن را با غرور و تکبر قاطی می کنند و آن را مغایر ایثار و از خود گذشتگی و فداکاری می دانند و آن را متفاوت با بسیار از آموزه های دینی می دانند. در صورتی که نه تنها هیچ گونه مغایرتی ندارد بلکه عین دستورات دینی است شاید این شبهه از آنجا پیش امده که در این خصوص مفاهیم دینی را درست به ما آموزش نداده اند. و وقتی این مفاهیم تازگی دارد احساس می کنیم با چیزهای که قبلا یاد گرفته ایم مغایرت دارد.

چون ما در خانواده ای تربیت شده ایم که همیشه پدران و مادران از خود می گذشتند تا به ما بهتر برسند و در بعضی از مواقع حاضر بودن عزت خود را زیر پا بگذارند تا ما بهتر و راحت تر زندگی کنیم در صورتی که همین امر ما را تنبل و تن پرور می کرد و برای همین است که بسیاری از فرزندان احساس می کنند که خدا پدران و مادران را آفریده تا به آنها خدمت کنند غافل از آنکه مقام والدین نزد خداوند رحمان بسیار مقدس و بلند مرتبه است تا جایی که خداوند در شرح وظایف انسان بعد از عبادت خدا نیکی به پدر و مادر را مطرح می کند و مقام آنها تا اندازه ای است که خدا به انسانها هشدار می دهد و می فرماید وای به حال کسانی که مادرشان از دست آنها احساس نگرانی کوچکی کند و از دست آنها آهی بکشد. ولی همان طور که می دانیم و می بینیم نه تنها این گونه نیست بلکه بسیاری از والدین از دست فرزندشان در رنج و عذاب هستند.

آری خود محوری بدین معنی است که در این دنیا هیچ کس مهمتر از خود انسان نیست و انسان نباید برای هیچ چیز و هیچ کس ارزشی بالاتر از خود قائل باشد. و تنها در این صورت است که انسان به ارزش والای خود پی می برد. و به هیچ کس اجازه نمی دهد که از این عزتی که خدا به انسان داده است ذره ای بکاهد « ان العزت للمومنین…» و انسانهای بزرگ حتی این اجازه را به عزیزترین و نزدیکترین کس ولو فرزند خودشان هم باشد نمی دادند و در همه حال عزت خود را حفظ می کردند و وظیفه ی فرزندان جز اطاعت و پیروی و احترام نبود.

در آموزه های دینی بسیار بالاتر از این به انسانها توصیه شده است و حتی فرزندان نمی توانند برای اجرای دستورات خدا هم بدون اجازه ی والدین عمل کنند و نمی توانند صدایشان را بالاتر از صدای والدین ببرند. و والدین حق ندارند عزتشان را و تقدسشان را حتی برای فرزندان خود نادیده بگیرند و این همه مشکلاتی که امروزه در دور و بر خود مشاهده می کنیم فقط به این دلیل است که والدین محوریت خود را از دست داده اند و در خانواده محوریت را به فرزندان داده اند در چنین خانواده های انتظار نداشته باشید که فرزندان بتوانند وظیفه یخود را نسبت به والدین انجام بدهند و آنها را بزرگ و مقدس بدانند و نهایت احترام را قائل باشند چرا؟ چون پدر و مادرها قبل از فرزندان احترام و عزت خود را از دست داده اند و به درستی دلیل این همه مشکلات در خانواده همین است.

ولی امروز شما یاد می گیرید که اگر می خواهید برای دیگران قابل احترام باشید باید قبل از آنها خودتان خود را بزرگ بشمارید و به خود احترام بگذارید. اگر چنین کاری را انجام دادید به اعتماد به نفس می رسید و خود را باور می کنید و همهی چیزهای خوب و عالی را برای خود می خواهید و برای به دست آوردن آن برنامه ریزی می کنید و حتما آنها را بدست می آورید که یکی از آنها شغل و پایگاه اجتماعی است و یکی از آن پول و امکانات رفاهی است و دیگری همسر خوب و فرزند صالح است. آری فرزند خوب و مودب متعلق به انسانهای بزرگ و تحول یافته است و این را نمی توانید کسب کنید مگر اینکه خود را باور کنید و پس از خدای متعال خود را محور همه چیز بدانید یعنی در هر کاری بعد رضای خدای بزرگ رضایت خود شما مطرح باشد و مطمئن باشید اگر این اصل را به درستی بکار ببرید آموزه های دینی را به خوبی اجرا کرده اید و این را بدانید که کوچکی و خود کم بینی با ایثار و فداکاری بسیار تفاوت دارد و عزت نفس و غرور و تکبر متفاوت است.

و شما عزیزان باید یک روزی به این نتیجه برسید که شما محکوم نیستید در فقر زندگی کنید و محکوم به این نیستید به اینکه نمی توانید دکتر خوب و موفقی بشوید و برای شما کارمندی در یک اداره ی کوچک کافی است. همه ی انسانهایی که اوروزه به یک جایی رسیده اند یک روز در همین شرایط شما بودند و در همین سن بودند و در همین مقطع تحصیلی که شما هستید اکنون شما در خود ایجاد می کنید در خود ایجا کردند و متحول شدند و به انسان دیگری تبدیل شدند و برای خود هدف گذاری کردند و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کردند و با اجرای آن به موفقیت رسیدند و شما هم می توانید اگر بخواهید.

————————————-

منبع : موفقیت تحصیلی و کنکور بر مبنای سیستم تکنولوژی فکر N.L.P / تالیف:سید هادی حسامی /ناشر:کانون تبلیغاتی هنر نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا