خبر های جدید

احتمال انصراف ترکیه از پیوستن به اتحادیه اروپا

احتمال انصراف ترکیه از پیوستن به اتحادیه اروپا

نشریه انگلیسی اکونومیست در رابطه با گزارش اتحادیه اروپا در خصوص میزان پیشرفت ترکیه در مسیر رعایت استانداردهای اروپایی که چند روز پیش منتشر شد ضمن تاکید بر اینکه ترکیه برای گرفتن گزارشهای بهتر مجبور است تلاش بیشتری از خود نشان دهد، به انتقادات مربوط به آزادی مطبوعات و مصاحبه عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه با این نشریه پرداخت.

این گزارش با یادآوری اینکه همزمان با دریافت جایزه "چتم هاوس " از دست ملکه انگلستان از طرف عبدالله گل به عنوان حامی دموکراسی و صلح و روابط بین الملل، گزارش میزان پیشرفت ترکیه در انجام درخواستهای مورد نظر اتحادیه اروپا نیز از سوی دیگر انتشار یافت و این مسئله کاملا تصادفی بوده چنین ادامه داد: اتحادیه اروپا مثل همیشه از ترکیه می خواهد که درهای بنادر و فرودگاههای خود را به روی یونانیان ساکن قبرس باز کند. اما گل، چنانکه در مصاحبه خود نیز تاکید کرد به امتیاز دهی تک جانبه تن نخواهد داد.

نشریه اکونومیست سپس با اشاره به اینکه پیشرفتی در روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا حاصل نشده و علت آن نیز این بوده است که بسیاری از سرفصلهای اتحادیه اروپا مربوط به جزیره مورد مناقشه قبرس بوده و یا اینکه اعضای دیگر این اتحادیه مانع طرح برخی از سرفصلها می‌شدند افزود: عبدالله گل در مصاحبه خود خاطرنشان ساخت که روند اصلاحات مورد نظر اتحادیه اروپا را همچنان ادامه خواهند داد. وی همچنین تاکید کرد که در زمان رسیدن به حد لازم ممکن است که از پیوستن به اتحادیه اروپا منصرف گردند.

بنابراین گزارش، گل در بخش دیگری از مصاحبه خود ادعای روی برگرداندن کشورش از غرب را رد نموده آن را "فشار روانی " بر روی ترکیه خواند.

 منبع: دیپلماسی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا