تربیت فرزندانمطالب جدید

فرزندم از غذا خوردن امتناع می کند، چه کنم؟ بد غذایی کودک

فرزندم از غذا خوردن امتناع می کند، چه کنم؟ بد غذایی کودک

نویسنده: دکتر حسان شمسی پاشا /مترجم : ابراهیم زاهدی فرد فاروقی

 

اکثرا” در سال های نخست سن کودک، مرحله یی پیش می آید که میان کودک و والدین بر سر غذا خوردن درگیری پدید می آید ، چون سرباز زدن از خوردن غذا از بیش ترین و گسترده ترین مشکلات رفتاری کودکان است. اندک اند کودکانی که در این زمینه هیچ مشکلی نداشته باشند.

شایسته است در چنین حالتی ابتدا پزشک از سلامت کودک اطمینان خاطر یابد که به کم اشتهایی کودک منجر نشده باشد. شاید کودک در تلاش باشد برای جلب توجه دیگران ، از کش دادن یا دیر کردن در غذا خوردن غذا بهره گیرد. شاید در اثر از دست دادن احساس خوشبختی ، از خوردن غذا سرپیجی و ابراز بی میلی می کند، چون بچه ی جدیدی به دنیا آمده و عرصه را بر او تنگ کرده است یا برادران دیگرش خیلی ناز می کنند و بیش تراز او  توجه والدین را به خود معطوف می دارند.

شاید به خاطر کاربرد خشونت با سخن نیش دار هنگام غذا  خوردن، برایش به یک لحظه مرگبار مبدل شده است، چنان که مادر گاهی به خاطر رژیم  غذایی از خوردن امتناع می ورزد؛ در حالی که به کودکش فشار می آورد که غذایش را بخورد. این ها و عوامل دیگری باعث ایجاد شک و تردید و تناقض در کودک می گردد و از غذا خوردن سرباز می زند.

به طور خلاصه د راین زمینه می توان توصیه های زیر را به پدران و مادران ارائه کرد:

  1. مادر گرامی! به یاد داشته باش که فریاد کشیدن و درخواست کردن از کودک مبنی بر فرمانبرداری کردن و تسلیم شدن ، هیچ سودی ندارد.
  2. هنگامی کودک سخت غرق بازی نشاط آور و لذت بخش است، ناگهانی او را نخواه تا بیایدو غذا بخورد، پیش از آن به او اعلام کن، لحظاتی بعد غذا آماده خواهد شد.
  3. در حضور کودک از مشکل غذا نخوردن او با دیگران صحبت مکن.
  4. کودکت را به خوردن همه ی غذاهای پیش رویش وادار مکن و او را به خوردن غذاهایی که دوست ندارد، مجبور مکن.
  5. در خارج از منزل فرصت بازی و تفریح را برای کودکت فراهم آور، چون پس از آن با اشتهای خوبی غذا خواهد خورد.
  6. از او مخواه که با عجله غذا بخورد، و به او اجازه مده که غذا را دست مالی کند یا آن را به هم ریزد یا با آن بازی کندو زمان غذا خوردن را به درازا کشد.
  7. اگر کودکت خواست خودش غذا بخورد، به او این اجازه را بده و برایش این زمینه را فراهم کن، تا بعدا” از ریختن و کثیف کردن خانه توسط او شکوهن نکنی!
  8. اگر کودک از خوردن غذا خوداری کرد مادر می باید به او یادآوری کند که غذایش سرد خواهد شد و لذتش را از دست خواهد داد. اگر احساس کردی که او دیگر غذا نخواهد خورد، پس بدون اظهار نظر، سرزنش یا تهدید، بشقابش را با بشقاب خودت بردار.
  9. در میان وعده های غذایی، سعی نکن به کودکت شیرینی، شکلات ، یا نوشیدنی های گازدار یا پفک، چیپس و… بدهی.
  10. اگر احساس کردی بچه ات گرسنه است یا از بچه هایهایی است که که هنگام گرسنگیکم حوصله و ناراحت می شود، میوه یا خرمایی به او بده یا قطعه نانی که تا زمان آماده شدن غذا، گرسنگی اش را رفع کند یا حداقل مادر غذای بچه ها را زودتر از بقیه آماده کند.
  11. برای کودکت مقدار کمی غذا بکش تا آن را بخورد و تمام کند، این بهتر از آن است که معمولا” قدری غذا در بشقاب او بماند.
  12. برای این که غذایش را کامل بخورد از رشوه دادن پرهیز کن، طوری که بعضی خانم ها به بچه ها می گویند: غذایت را بخور تا یک شکلات بهت بدهم!
  13. اگر کودکت به غذای خاصی بی علاقه شد، خوراندن مجدد آن غذا بی فایده خواهد بود.
  14. وعده ی غذا را فرصتی گردان برای دیدار خانواده و سخن مشترک.
  15. هنگامی که کودک عصبانی است، او را به خوردن غذا وادار مکن.
  16. غذا را برای کودکت تزئین کن که اشتها آور و جذاب باشد، سعی کن آن را در لحظاتی که مخصوص کودک است، به او بدهی.
  17. هنگام غذا خوردن ، کودکت را بر رفتار و کردارش ملامت و مواخذه مکن، چون چیزهایی را به او تداعی می کند که باعث دلگیری یا عصبانیت او خواهد شد.
  18. هنگام غذا خوردن، والدین با هم مشاجره نکنند.
  19. هنگام خوردن غذا در حضور کودکت ابراز لذت کن تا انگیزه ی خوردن غذای بهداشتی را در او تحریک کنی.

اگر کودک به این نتیجه برسد که با امتناع از خوردن غذا نمی تواند توجه دیگران را جلب کند، اکثرا” ناگهانی به خوردن غذا روی می آورد و به طور طبیعی غذایش را می خورد.

———————-

منبع : تربیت فرزند چالش ها و راهکارها / نویسنده: دکتر حسان شمسی پاشا /مترجم : ابراهیم زاهدی فرد فاروقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا