سياسي اجتماعيمقالات ارسالی

نامه سرگشاده دنگیر میر مهمت فرات به اردوغان

نامه سرگشاده دنگیر میر مهمت فرات به اردوغان

دنگیر میر مهت فرات نماینده شهر مرسین در پارلمان ترکیه از حزب دموکراتیک خلق ها و از اعضای موسس حزب عدالت و توسعه نامه ای سرگشاده به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نوشت. این نامه به شرح ذیل است:

جناب رئیس جمهور؛
این نامه سرگشاده را به دلیل این که ۶ سال با یکدیگر همکاری داشته و از نزدیک به ابعاد سیاسی و فلسفی یکدیگر آشنا هستیم؛ می نویسم. شناختی که در چند سال از یکدیگر به دست آورده ایم این امکان را به ما می دهد تا تحلیلی صحیح از ابعاد اجتماعی – روانشناختی یکدیگر داشته باشیم. قبل از هر چیزی این نامه را به خاطر ارزشی که برای آینده کشورم قائل هستم و منافع ملت ترکیه را بالاتر از هر چیزی در نظر می گیرم و می دانم که شما هم چنین نظری دارید می نویسم. نادیده گرفتن اتفاقاتی که در روزهای اخیر در کشورمان رخ داده است غیر ممکن است. بازی خطرناکی در ترکیه به راه انداخته شده است. ابعاد مسئله وقتی خطرناک تر و بزرگتر می شود که در کنار بازیگران داخلی در این بازی به راه انداخته شده به دلیل بحرانی بودن منطقه خاورمیانه بازیگران خارجی نیز به بازی ترکیه اضافه شده و این مسئله را بسیار جدی تر و وخیم تر از هر حادثه دیگر کرده است.

از ۶ ماهه دوم سال ۲۰۱۵ میلادی در ترکیه به خصوص با فرا رسیدن انتخابات پارلمان ترکیه یک بسیج گسترده برای آغاز یک بازی خطرناک در ترکیه در حال آماده شدن بود. بنده این مسئله را حس کرده بودم. قبل از انتخابات حملات و بمبگذاری های کاملا حرفه ای به ساختمان های حزب دموکراتیک خلق ها و در پی آن بمبگذاری میتینگ حزب دموکراتیک خلق ها در دیاربکر زنگ خطری برای هرج و مرج در داخل ترکیه بود. در واقع قتل عام سوروچ در ۲۰ جولای ۲۰۱۵ و کشته شدن دو پلیس ترکیه دو روز بعد از این بمبگذاری در جیلا پینار شانلی اورفا تداوم حملات قبل از انتخابات و ادامه بخشیدن به بازی خطرناک در ترکیه بود. بمبگذاری سوروچ از کانال های مختلف به گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و دشمنی با کردها و کشته شدن دو پلیس ترکیه در جیلان پینار به پ.ک.ک ربط داده شد. ولی علی رغم گذشت روزها از کشتار سوروچ دولت اسلامی عراق و شام (داعش) مسئولیت این بمبگذاری را برعهده نگرفت. پ.ک.ک نیز آشکارا اعلام کرد دستور کشته شدن دو پلیس در جیلان پینار ترکیه از جانب مرکز فرماندهی پ.ک.ک صادر نشده است. آن چیزی که درنزد افکار عمومی و بنده نیز سوال است این است که این دو حادثه تلخ در راستای اهداف داعش و حزب کارگران کردستان (PKK) نبود. این دو حادثه به منافع هیچ کدام از آنان خدمت نکرد. لاکن این دو حادثه تلخ به کسانی خدمت کرده است که در تلاش بودند ترکیه را به هرج و مرج سوق داده و درگیری هایی که اکنون شاهد آن هستیم را به وجود آورند. در مقابل این حملات رفتار شما به عنوان رئیس جمهور کشور به جای اتحاد و برابری ملت ترکیه، باعث ایجاد رقابت های سیاسی شد. مشخص نشدن عاملان اصلی این دو حادثه نیز باعث به وجود آمدن ابهامات بیشتر در کشور شده است.

متاسفانه دوران عدم درگیری ها که با تلاش های بسیاری به وجود آمده بود جای خود را به دوران جنگ و درگیری در ترکیه داده است. کشورمان بار دیگر گرفتار جنگ شده است و در پی آن متاسفانه مادرانمان بار دیگر شروع به اشک ریختن کرده اند.

جناب رئیس جمهور محترم؛
بنده معتقد هستم رقیب بودن با حزب دموکراتیک خلق ها و رئیس مشترک این حزب که بنده منصوب به آن هستم هیچ همخوانی با منافع ملت ترکیه ندارد. حزب دموکراتیک خلق ها برای تاسیس صلح پایدار در ترکیه یک حزب سیاسی مهم بوده و با اخذ ۶ میلیون رای در انتخابات اخیر توانسته نقش مهمی در سیاست ترکیه کسب کند. خواهش بنده از شما در نظر گرفتن تمام این موضوعات است. حزب دموکراتیک خلق ها تا هر اندازه هم به حرکت های سیاسی کرد سابق در ترکیه شبیه باشد باز هم بسیار متفاوت از سلف های خود بوده و دارای یک پایه وسیع در ترکیه است. سیاست های حزب دموکراتیک خلق ها در مسیر تبدیل شدن به حزبی سراسری در ترکیه که بعضا مورد انتقاد هواداران خود حزب نیز بوده است یک اقدام مهم در ترکیه است. این سیاست برای حفظ آرامش و صلح در ترکیه و همچنین حفظ برابری و تمامیت ارضی ترکیه یک اقدام حیاتی است. این حزب از یک طرف برای تبدیل شدن به حزب سراسری در ترکیه تلاش کرده و از یک سیاست تکثرگرایانه پیروی می کند و از سوی دیگر برای خارج شدن کشور از متن درگیری ها از هیچ تلاشی دریغ نمی کند. حزب دموکراتیک خلق ها دارای هیچ شاخه نظامی و مسلح نیست. به شمار آوردن پ.ک.ک به عنوان شاخه نظامی حزب دموکراتیک خلق ها تصور اشتباهی است. سیاستی که حزب دموکراتیک خلق ها اتخاذ کرده است یک سیاست واقع گرایانه است. موجودیت حزب دموکراتیک خلق ها در ترکیه به عنوان یک حزب کلیدی در ترکیه دارای اهمیت فراوان است.

جناب رئیس جمهور؛
تحولاتی که در چند هفته اخیر در ترکیه به وجود آمده است و درگیری هایی که رخ داده است پیروزی در بر نخواهد داشت. توقف درگیری ها و وضعیت جنگی موجود و آغاز دوباره روند مذاکرات صلح یک جبر و یک مسئولیت تاریخی است. روند مذاکرات صلح از بیانیه مشترک کاخ دلمه باغچه از سر گرفته شود و مذاکرات و دیدارها آغاز گردد. فراموش نکنید که شما یکی از مهمترین معماران روندی هستید که رسیدن به صلح در ترکیه را هدف خود قرار داده بود. اثری را که با تمام تلاش آغاز کرده اید باید با تاسیس صلح در کشور به پایان برسانید. شما بهتر از ما می دانید که این روند از هر سیاستی بالاتر و مهم تر است. چیزی که شما در این دوران احتیاج دارید افرادی نیست که «از پاپ کاتولیک تر رفتار کنند» شما به دوستانی نیاز دارید که با تفکر صحیح شما را در این راه پر مشقت همراهی کنند. تا زمانی که شما با اختیاراتی که دارید به این اقدامات پایان نداه اید مطمئن باشید روابط اجتماعی شما با جامعه تخریب خواهد شد. باور کنید جنگ ساده ترین انتخاب و صلح سخت ترین انتخاب است. بگذارید رقابت های سیاسی میان احزاب سیاسی پیگیری شود. شما به عنوان رئیس تمام جمهوری ترکیه رفتاری صلح آمیز اتخاذ کنید. اگر چنین کنید حزب دموکراتیک خلق ها بزرگترین حامی شما خواهد بود. شما به عنوان یکی از مسئولین اصلی روند مذاکرات صلح روشنایی را به کشورمان بازگردانید. باور دارم که شما انتخاب سخت یعنی صلح را انتخاب می کنید و در این راه سخت قدم برخواهید داشت.
امیدوارم در تاریخ به عنوان یکی از شخصیت هایی که صلح را در یکی از سخت ترین دوران ها ثبت کرد ماندگار شوید.

با احترام.
دنگیر میر مهمت فرات
نماینده شهر مرسین از حزب دموکراتیک خلق ها
۱۴ آگوست۲۰۱۵

ترجمه: خبرگزاری کردپرس/بخش ترکیه
منبع: خبرگزاری TimeTurk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا