خبر های جدید

جمعیت و پراکندگی جغرافیایی مسلمانان در جهان

جمعیت و پراکندگی جغرافیایی مسلمانان در جهان

با نگاهی گذرا به تاریخ چند دهه گذشته اسلام در می یابیم که رشد اسلام در دنیا نه به دنبال کشورگشایی بلکه بر اثر نفوذ در میان انسان ها و بدون جبر بوده است.

به گزارش رحماء بر خلاف بسیاری از کارشناسان تاریخ که البته بیشتر آنها کسانی هستند که در دانشگاههای غربی نقشه های اسلام هراسی در نظر جهانیان را طراحی می کنند، رشد روز افزون اسلام و فراتر رفتن آن از مرزهای جغرافیای علی رغم سایر مذاهب و اعتقادات دینی بر اثر کشورگشایی، جبر و موروثی نبوده است بلکه ابن رشد چشمگیر بر اساس تبلیغ هایی بوده که انسان های گرویده به اسلام توانستند به سرعت با تکیه بر آن این دین را در میان انسان ها گنجانده و آن را منتشر کنند.

با گذشت زمان اسلام پا را از میان قبایلی که اسلام را از پدرانشان پذیرفته بودند، فرا تر گذاشته و ورود هر مسلمان به جماعتی غیر مسلمان حتی اگر با هدف تبلیغ و جذب به اسلام، گرویدن عده ای از آنها را به اسلام سبب می شود.

یکی ار محاسن این گونه رشد این است که افراد از روی آگاهی دین اسلام را می پذیرند و همین امر در ترویج و توجیه سایرین درباره اسلام کمک به سزایی می کند.

برخی تحلیلگران انگلیسی بر این باورند که برخی خصلت های ذاتی اسلام باعث رشد سریع آن طی سه دهه گذشته در انگلیس شده است.

نخست اینکه اسلام جدای از دین و فرهنگ یک سیستم کامل است و دارای جنبه های قانونی، سیاسی،اقتصادی و نظامی است.

اتحاد این مجموعه کامل در کنار هم و داشتن پاسخ برای هر نوع سئوال انسانها موجب دست آویز شدن انسان های بلاتکلیف در امور مختلف در جوامع به اسلام می شود.

وقتی شمار مسلمانان در یک جامعه به حد بالایی می رسد،این شمار بالا می تواند با متقاعد کردن دولت به حقوق طبیعی اسلامی خود بخشی از قوانین کشور را به نفع خود تغییر دهند.

جوامع سیاسی هنگامیکه با خواسته های به جای مسلمانان روبرو می شوند،بهانه ای برای رد آن نمی یابند و آن را اجرا می کنند و چشیدن طعم موفقیت آمیز اجرای قوانین اسلامی در جامعه به تقویت آنها منجر می شود.

سازمان سیای آمریکا در همین راستا، ابراز کرده است: زمانی که جمعیت مسلمانان به کمتر از یک درصد در هر کشوری می رسید هیچ جای نگرانی نبود اما وقتی رشد بی حد این جمعیت از کنترل سازمان ها خارج است این جمعیت مسلمان قدرت آن را دارد که در مقابل هر سازمان و قانونی قد علم کند.

بنابر این گزارش جمعیت جغرافیایی مسلمانان در برخی از کشورهای جهان به این ترتیب آمده است: کشور یمن ۹۹.۹ درصد، سومالی ۱۰۰ درصد، عربستان سعودی ۱۰۰ درصد، افغانستان ۱۰۰درصد، امارات متحد عربی ۹۶ درصد،ترکیه ۹۹.۸ درصد، تاجیکستان ۹۰ درصد،سوریه ۹۰ درصد،فلسطین ۹۹ درصد،پاکستان ۹۷ درصد، مراکش ۹۸.۷ درصد، یمن ۹۲ درصد، عراق ۹۷ درصد،ایران ۹۸ درصد، اندونزی۸۶.۱ درصد،غزه ۹۸.۷ درصد،مصر۹۰ درصد،بنگلادش ۸۳ درصد از مسلمانان را در خود جای می دهند.

و در این کشورها مسلمانان آمار زیر ۸۰درصد را به خود اختصاص می دهند: سودان ۷۰درصد،قطر ۷۷.۵ درصد،مالزی ۶۰.۴ درصد،آلبانی ۷۰ درصد، لبنان ۵۹.۷ درصد، چک ۵۳.۱ درصد، بوسنی ۴۰ درصد،اتیوپی ۳۲.۸ درصد، روسیه ۱۰ تا ۱۵ درصد، کنیا ۱۰ درصد،تایلند ۴.۶ درصد،اسپانیا ۴ درصد، انگلیس ۲.۷ درصد، آلمان ۳.۷ درصد، دانمارک ۲ درصد، نروژ ۱.۸ درصد، ایتالیا ۱.۵ درصد،چین ۲ درصد، کانادا ۱.۹ درصد، استرالیا ۱.۵ درصد، آمریکا ۱ درصد از جمعیت شان را مسلمانان تشکیل می دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،این آمار نشان می دهد که پراکندگی جمعیت وابسته به دولت های کشورهایی است که مسلمانان در آن اسکان دارند و به تبع آن دولت هایی که اسلام را خطر محسوب می کنند مسلمانان کمتری را در خود جای می دهند که کشورهای اروپایی و آمریکا در راس آنها قرار می گیرند.

اما نگاهی گذرا بر اوضاع کشورها نشان می دهد که حضور مسلمانان در کشورها برای آنها نه تنها خطر ساز نبوده بلکه تاثیرات مثبت آن به گرایش دولت ها به اسلام منجر شده است.

منبع : رحماء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا