تربیت فرزندانجوانانمطالب جدید

دینداری را چگونه در نوجوان بارور و تقویت کنیم؟

دینداری را چگونه در نوجوان بارور و تقویت کنیم؟

نویسنده: دکتر حسان شمسی پاشا /مترجم : ابراهیم زاهدی فرد فاروقی

الف. سعی کن نوجوان را هر قدر که امکان داشت به روش های غیر مستقیم و برنامه ریزی نشده به سمت دینداری و هدایت  تشویق کنی. زیرا نوجوانان نسبت به سمت دینداری و هدایت تشویق کنی، زیرا نوجوانان نسبت به روش های دیکته یی مستقیم حساس اند، امتیازشان این است که خودشان آماده می شوند، البته گاهی هم لجبازی می کنند.

ب.  عقل، عواطف و احساسات نوجوان را با سخنانی عاقلانه و حکیمانه که زود آغاز شود، چون پند و اندرز خواستن از بزرگ ترها و جهت یافتن در سنین اولیه ی نوجوانی؛ ” سیزده تا پانزده سالگی ” مفید تر است. ولی پس از آن پذیرش، کاهش و استقلال طلبی افزایش می یابد.

ج. از شرایط تنگنا، سختی ها و مصیبت ها بهره برداری کن و قدرت خداوند را توضیح بده و ضرورت پناه بردن به خداوتد را در دشواری ها و سختی ها یادآوری کن.

د. به فرزند نوجوانت یادآوری کن که خداوند متعال از او باخبر است و او همیشه از جانب خداوند تحت نظر و مراقبت است، این فرموده ی خداوند را به او یاد آوری کن:

” یَعْلَمُ خَائِنَهَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ” غافر:۱۹

“[خداوند چشم های خائن و همه ی پنهان های درون را می داند “

فرزندت را به کنترل نگاهش عادت بده و این فرموده ی خداوند را به او یادآوری کن؛

“قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ ” نور:۳۰

” به مردان مؤمن بکو: چشم فرو بندند…”

این فرموده ی پیامبر (ص) را هم به او یادآوری کن ، رسول خدا (ص) سیدنا علی (رض) را مورد خطاب قرار داد و به او فرمود: ” ای علی! دنبال مکن نگاه (اول) را با نگاه (دوم) زیرا اولی برای توست و دیگری برای تو نیست.”[۱]

و فرمود: ” هیچ مسلمانی نیست که برای اولین بار چشم اش به زیبایی های یک زن بیفتد و او نگاهش را فرو بندد، مگر این که خداوند به تلافی آن عبادتی که به او عوض می دهد، که حلاوت آن را می یابد ( و می چشد)”[۲]

و فرمود: ” نگاه از تیرهای زهر آگین شیطان است است، کسی که این که آۀن را از ترس من رها کند، در عوض به او ایمانی می دهم که حلاوت آن را در دلش می یابد ( و احساس می کند.)”

و. او را تشویق کن تا از شنیدنی های زشت و گفته های گمراه کننده که او را به پستی وا می دارد، دوری کند، و این فرموده ی خداوند را به او یادآور شو که فرمود:

” وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ لَا نَبْتَغِی الْجَاهِلِینَ”  (قصص:۵۵ )

” زمانی که ( سخن) پوچ بشنوند، ازآن روی برگیرند و گویند: ( ثمره ی) کردار ما از آن ماست و ( ثمره ی) کردار شما از خودتان است. سلام بر شما باد! ما سبک سران را نمی جوییم.”

ه. هنر و ادب اجازه خواستن را به او بیاموز تا هنگامی که خواست گوش دهد، یا نگاه کند یا بپرسد، اجازه بگیرد، چ.ن این نهایت کنترل حس کنجکاوی ست، خداوند فرمود|:

” وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنکُمُ الْحُلُمَ فَلْیَسْتَأْذِنُوا کَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ” ( نور: ۵۹)

” و چون کودکان شما به [سن] بلوغ رسیدند باید از شما کسب اجازه کنند همان گونه که آنان که پیش از ایشان بودند کسب اجازه کردند خدا آیات خود را این گونه براى شما بیان مى‏دارد و خدا داناى سنجیده‏کار است”

لذا زمانی که کودک به رشد ( که همان نوجوانی ست) رسید، هنگام ورودش به منازل یا اتاق دیگران یا همه ی محل های خصوصی، باید اجازه بگیرد تا دیگران غافلگیر نشوند یا پرده از آنان کنار نزند و چشم و گوش اش به چیزی نیفتد که درست نیست.

پیامبر ( ص) فرمود: ” اگر کسی بدون اجازه بر تو اطلاع یافت، سپس سنگریزه یی را به سمتش پرتاب کردی که در اثر آن چشم اش را در آوردی، ایرادی بر تو نیست.”

———————-

منبع : تربیت فرزند چالش ها و راهکارها / نویسنده: دکتر حسان شمسی پاشا /مترجم : ابراهیم زاهدی فرد فاروقی

[۱] روایت ترمذی

[۲] روایت احمد

مقالات مرتبط:

ای جوانان مسلمان که قبل از ورود به اینترنت مسلمان متعهدی بودید… بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا