زن خانوادهمطالب جدیدمهارتهای زندگی

زناشویی، هفت گام برا بهبنود روابط همسران

زناشویی، هفت گام برا بهبنود روابط همسران

نوشته: دکتور جاسم مطوع / ترجمه: عبدالرحمن عزام

زناشویی
رابطه همسر

مقدمه

مشکل زناشویی گاهی بزرگ تبارز می‏کند؛ اما اگر برای درمان آن برنامه ریزی درستی در نظر گرفته شود، کوچک می‏شود. این نکته ای است که من همواره هنگام بیان مشکلات، آن را متذکر می‏شوم. من مشکل را کوچک عنوان می کنم و شنونده از گفته ام تعجب می‏کند؛ زیرا به پندار او، این مشکل بس بزرگ است و علاج آن هم، بسی سخت، و یا هم گاهی شخص تلاش خویش را برای حل آن مبذول داشته است، ولی به نتیجه ای مطلوب نرسیده است؛ لذا حل آن را هفت خوان رستمی می‏داند که برای عبور از آن باید با هیولاهای فراوانی چنگ در چنگ شد. درین‏جا هفت گام برای همسرانی که علاقمند حل و چاره جویی مشکل شان اند، پیشنهاد می‏شود که با عملی نمودنِ آن، تفاوت زیادی در زندگی خویش شاهد خواهند بود و اگر مدت زمان علاج به درازا کشید، این نمایانگرِ وجود مشکلات انباشته شده ای است که از دیر زمان وجود دارد و برای علاج آن رسیدگی صورت نگرفته است؛ این گام های هفتگانه به قرار آتی است:

 

گام نخست؛ تشخیص درست مشکل

اکثر اوقات شکوه و شکایتی از زوجین می شنوم که تشخیص شاکی غلط است و به اساس آن مشکل را خیانت یا ارادۀ ازدواج دوم، عناد و ضدیت، یا هم عدم احترام توصیف می‏کند؛ اما پس از تحقیق متوجه می‏شویم که تعامل صورت گرفته از جانب یکی از زوجین از روی عناد و بی احترامی و… نیست؛ اما در حقیقت شاکی، آن را درست درک نکرده و به اساس برداشت نادرست خویش، چنین پنداشته است که در نتیجه باعث تنشی بزرگ در زندگی شان شده است. اگر ما مشکل را درست تشخیص دادیم، در واقع می‏شود گفت نصف آن را معالجه نموده ایم.

 

گام دوم؛ تغییر یکی از عادات در خلال هفته

اگر یکی از زوجین احساس نماید که همسرش در خلال هفته یکی از اوصاف و عادات خویش را گر چه کوچک هم باشد، تغییر داده است، این تغییر اندک هم که باشد، باعث خوشبینی طرف دیگر می‏شود و او این را به فال نیک می گیرد که مشکل شان در مسیر حل خویش قرار دارد و آن دو در راه درست علاج و درمان آن، روان اند.

 

گام سوم؛ مشاور قابل اعتماد

بیشتر اوقات سبب پیچیدگی مشکل زوجیت این است که یکی از زوجین رفته و از یکی از اقرباء یا والدین و یا دوستان خویش مشوره می‏گیرد؛ اما انتخاب درستی ننموده اند؛ زیرا کسی که ایشان او را مورد اعتماد دانسته و از وی درین باب مشوره می‏خواهند، خود صاحب تجربۀ ازدواج ناموفقی است که از خلال مشوره دهی خویش، همان تجربۀ ناکام را به ایشان نیز انتقال می‏دهد که این بر پیچیدگی معمای مشکل ایشان می افزاید.

باری به مشکلی ساده و بسیط در امور خانوادگی برخوردم اما من تعجب کردم که چرا زوجین این مشکل ساده را به اینجای از پیچیدگی و بغرنج برسانند؛ هنگامی که از سبب آن پرسیدم، گفتند ما به اساس مشوره و ارایه نظرِ یکی از اقارب خویش چنین و چنان نمودیم؛ او نیز فردی بوده که نسبت به همسرش از برخورد درستی برخوردار نبوده و همواره در پی انتقام از وی بوده است؛ حالا هم که ایشان از وی در باب مسائل و مشکلات همسرداری نظر خواسته بودند، او نیز با ابراز نظر و ارایۀ راه حل، همان شعور انتقام و احساس ضدیت را به ایشان منتقل نموده بود.

 

گام چهارم؛ ارتباط دیداری

ارتباطات دیداری برای بازگرداندنِ ارتباط میان زوجین و تقویۀ آن مهم است. در واقع هنگام بروز اختلاف، هر یک از زوجین چشم از دیگری فرو می‏دارد و از دیدنِ وی دوری می‏گزیند، اگر بتوانیم همسران را بران داریم در هفتۀ اول با مجاهده با نفس خویش با همدیگر ارتباط دیداری برقرار نمایند، این امر به تسریع علاج مشکل و از بین رفتن تنش پیش آمده کمک شایانی می‏نماید. و اگر آن دو هم بتوانند روزانه خود را ملزم نمایند تا با همدیگر برای ده دقیقه هم که شده در اثنای گفتگو از راه دیدار ارتباط بگیرند، این کرده هم و غم و نگرانی‏های بوجود آمده را از میان می‏برد.

 

 گام پنجم؛ توجه به ویژگی های مثبت همسر

تلاش شود تا همسر با چشم پوشی از معایب و کاستی‏ها، محاسن و خوبی‏های همسر خویش را همواره بیان کند. نکات مثبتش را متذکر شود و از ذکر نکات منفی، زبان باز دارد. او را در زندگی خویش، مهرۀ مهم جلوه دهد و همچون چشم زنبور که بر گل و ریحان می‏نشیند و عسل بهره می‏دهد، در پی شکار زیبایی‏ها باشد و نه مانند مگس که بر پلیدی‏ها نشیند و آلودگی به ارمغان آورد.

 

گام ششم؛ یادآوری روزهای خوب زندگی

یادآوری روزهای خوب زندگی، مانند بیان خاطرات روزهای نخست ازدواج. اگر نزد یکی از همسران آلبوم تصاویر و یا فیلم شب ازدواج موجود باشد، آن را نگاه کنند و از فرحت و سرور آن شب سخن به میان آورند، بازگویی این موارد در جان روح دوباره می‏دمد. اگر تصاویر سفرها و سیاحت‏ها، و یا هم نگاره های یادگاری روز تولد فرزندان شان و شادمانی‏ها و خوش و بش خانواده در دسترس باشد، آن‏ها را ببینند و در سایۀ این خاطرات زیبا، زندگی کنند.

 

گام هفتم؛ دعا سلاح پرهیزگاران است

هیچ معضل و مشکلی وجود ندارد مگر اینکه دعا یکی از وسایل علاج آن است. خداوند متعال هنگامی که صداقت بنده اش را در دعا ببیند، خواسته اش را رد نمی‏کند.

این موارد، گام‏های هفتگانه ای بود که برای بهبود زندگی زناشویی در نخستین هفتۀ درمان مشکل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا