خبر های جدید

ده تحول جالب سال۲۰۱۰ که به آن توجه نشد

ده تحول جالب سال۲۰۱۰ که به آن توجه نشد
یک مجله آمریکایی با پرداختن به مجموع تحولات سال ۲۰۱۰ از ۱۰ رویدادی گزارش داد که رسانه‌های جهان توجه چندانی به آنها نشان ندادند.
فارین پالیسی در توضیح این ۱۰ رویداد می‌‌نویسد:
۱- ببر اندونزی
در حالی که اقتصاددانان جهان در حال بررسی این نکته بودند که از میان هند و چین کدامیک می‌تواند اقتصاد جهان را در قرن ۲۱ تحت سلطه خود بگیرد، کمتر کسی بود که به قدرت جدیدی که در آسیا آرام آرام در حال ورود به عرصه جهانی بود توجه می‌کرد.
اندونزی با پشت سر گذاشتن مشکلات خود در سال جاری میلادی رشد اقتصادی ۶.۱ درصدی را برای خود ثبت کرد و در سال آینده نیز پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی این کشور ۶.۳ درصد باشد که این میزان رشد یکی از سریعترین پیشرفت‌ها در اقتصاد آسیا محسوب می‌شود.
 
۲- راه طولانی (مسیر دیگری) به افغانستان
۹ سال جنگ و دو رئیس‌جمهور؛ شاید به‌نظر برسد که جنگ افغانتسان چندان هم پیچیده نیست اما حقیقت آن است که آمریکا در افغانستان نتوانسته به اهداف خود در این کشور برسد و ناآرامی در آن همچنان ادامه دارد.
علاوه بر آن پاکستان که به عنوان مهمترین مسیر تامین نیازهای ناتو در افغانستان مطرح است نیز خود با چالش‌های امنیتی متعدد مواجه است و مرز این کشور با افغانستان نیز همواره با حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا مواجه است.
 
۳- موضوع داغ اسکنرهای بدن‌نما در آمریکا
 
زمانی که اداره امنیت حمل و نقل آمریکا به دلیل حادثه بمب‌گذاری روز کریسمس در دیترویت اقدام به نصب اسکنرهای بدن‌نما در فرودگاه‌های این کشور کرد، قانون شهروندی و حریم خصوصی افراد را زیر پا گذاشت.
موضوع نگران‌کننده درباره این اسکنرها ان است که این دستگاه‌ها قابلیت ذخیره تصاویر گرفته شده از بدن برهنه افراد را دارند و فقط در فلوریدا ۳۵هزار قطعه عکس از اسکنرها به‌دست آمده و هر کدام از این اسکنرها از ۱۰ هزار تا ۱۷۰ هزار دلار قیمت دارند که در ۵۸ فرودگاه آمریکا نصب شده و در انگلیس، فرانسه، آلمان، هلند و نیجریه نیز این دستگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
همان‌گونه که اشاره شد این اسکنرها قابلیت ذخیره عکس‌های گرفته شده از بدن افراد را دارند و در حال حاضر گزارش‌هایی در مورد سوءاستفاده از این تصاویر ذخیره شده وجود دارد که رسانه‌های توجه زیادی به آنها نکرده‌اند.
 
۴- آفریقا هسته‌ای می‌شود
خبر ساخت آسیاب‌های بادی برای تولید برق در آفریقا بدون شک با استقبال خوبی از سوی غرب مواجه می‌شود اما حقیقت آن است که آفریقا به‌شدت به دنبال آن است تا نیاز روز افزون خود به انرژی را تامین کند. و در این راه انرژی هسته‌ای موردی است که کمک زیادی به این قاره می‌کند.
در هر حال حاضر فقط دو نیروگاه هسته‌ای در قاره آفریقا وجود دارد که هر دوی آنها در آفریقای جنوبی قرار دارند اما شکی در آن نیست که به زودی اغلب کشورهای این قاره همچون مصر حرکت شتابان خود به سمت هسته‌ای شدن را سرعت خواهند بخشید.
 
۵- افزایش استفاده از گوشت بره و گوسفند
تجارت نفت و طلا را فراموش کنید زیرا ممکن است به زودی سرمایه‌گذراران سرشناس به سمت ساخت مراتع و دامداری‌های بزرگ برای پرورش گوسفند بروند.
برای اولین بار در تاریخ استرالیا در سال جاری میلای استرالیا هر یک از گوسفندان خود را به بهای بیش از ۱۰۰ دلار فروخت و فائو (سازمان کشاورزی و غذای سازمان ملل) پیش‌بینی کرده که در پنج سال آینده جهان با کمبود ۳۰۰ هزار راس گوسفند مواجه خواهد بود. و این خبر بدی برای مصرف کنندگان گوشت گوسفند در خاورمیانه و آسیا است که ذائقه آنها به گوشت گوسفند عادت دارد.
 
۶- پایان سیاست تک‌فرزندی
سرانجام پس از سال‌ها کشمکش، چین در ماه سپتامر اعلام کرد که سیاست تک‌فرزندی خود را کنار گذشته و از این پس خانواده‌های چینی می‌توانند بیش از یک فرزند داشته باشند.
چین این سیاست را سال‌ها قبل با هدف کنترل جمعیت خود به اجرا گذاشت اما اکنون که سن جمعیت این کشور رو به‌پیری است و اقتصاد پویای چین نیاز به نیروی فعال دارد پکن سیاست تک فرزندی را لغو کرده است.
 
۷- اخبار خوب از آمازون
از نشت نفت گرفته در خلیج مکزیک تا اقدامات آمریکا در کنترل تولید گازهای گلخانه‌ای، اغلب اخبارهای مربوط به محیط زیستی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد اگر نگوئیم وحشتناک اخبار ناخوشایندی بودند. اما اقدامات انجام شده توسط برزیل در آمازون را می‌توان به عنوان یک خبر خوب در نظر گرفت خبری که رسانه‌ها توجه چندانی به آن نشان ندادند.
مجموع تصاویر ماهواره ای تهیه شده از فراز برزیل نشان می‌دهد که روند تخریب جنگل در این کشور در سال ۲۰۱۰ تقریبا به نصف رسیده و در مقایسه با سال ۲۰۰۴، کاهش ۸۵ درصدی را نشان می‌دهد.
 
۸- جنگ قبیله‌ای مواد مخدر
در حالیکه خشونت‌های مربوط به مواد مخدر در شمال مکزیک از کنترل دولت این کشور خارج شد و ایالت آریزونا قانون جدیدی را برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی مکزیکی به داخل آمریکا وضع کرد اما با این وجود تنش‌های بوجود آمده در این رابطه هیچ‌گاه به پای بحران موجود در جنوب مرزهای آمریکا نرسید.
"تونو اودهوم" جایی بود که خشونت‌های مربوط به مواد مخدر در آن بیداد می کرد. تونو اودهوم منطقه ای در دو طرف مرز آمریکا با مکزیک است که تنها مانع قاچاقچیان برای انتقال مواد مخدر از این منطقه حصارهایی است که توسط دو کشور در این منطقه کشیده شده است.
در حالی که آمریکا در دهه ۱۹۹۰ و به ویژه بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر تلاش زیادی برای حفاظت از مرزهای خود کرد اما این منطقه از توجه مقامات مرزی آمریکا دور ماند و نتیجه آن شد که اکنون اغلب قاچاقچیان تونو اودهوم را برای انتقال مواد خود در نظر می‌گیرند و بین ۵ تا ۱۰ درصد از ماری جوانای تولید شده در مکزیک از این منطقه وارد آمریکا می‌شود.
بر اساس این گزارش، قاچاقچیان برای هر راننده‌ای که بتواند به مدت ۴۵ دقیقه در این مرز رانندگی کند مبلغ دو هزار دلار می‌پردازند و این موضوع تبدیل به رقابتی خطرناک در میان ساکنان منطقه شده است.
 
۹- گردشگر سلول‌های بنیادی
یکی از اولین اقدامات اوباما پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری آمریکا لغو کردن محدودیت‌های موجود در آمریکا در مورد تحقیقات پزشکی بود. سال‌ها قبل این نکته ثابت شده بود که با استفاده از سلول‌های بنیادی که از جنین انسان به‌دست می‌آید بیمارهای متعددی از قبیل پارکینسون، دیابت و ..و را حل می‌کند اما به دلیل محدودیت‌هایی که از سوی کلیسا و دولت آمریکا موجود بود برخی بیمارن برای بهره‌مند شدن از مداوا با استفاده از سلول‌های بنیادی تصمیم به ترک آمریکا گرفتند.
در همین رابطه در ماه آگوست گزارشی در انگلیس منتشر شد که نسبت به افزایش "گردشگران سلول‌های بنیادی" هشدار می‌داد. در این گزارش همچنین به سوءاستفاده شیادان از این گردشگران هشدار داده شده و به مواردی اشاره شده بود که به دلیل کم آگاهی منجر به مرگ بیماران در پی مداوا از طریق سلول‌های بنیادی شده بود.
 
۱۰-رشد افراط گرایی و تروریسم در جنوب هند
پدیده افراط‌گرایی در جنوب هند رشد زیادی در سال‌های اخیر داشته و القاعده تبلیغات بسیار گسترده ای در این منطقه انجام می‌دهد.
در ماه‌های گذشته خبرهای متعددی درباره حملات افراط‌گرایان دینی در جنوب هند وجود داشت اما رسانه‌های غربی توجهی به آن نکردند و توجه آنها به موضوع کشمیر و حادثه تروریستی بمبئی بود و این در حالی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان مسائل هند موضوع افراط‌گرایی در جنوب می‌تواند حتی منجر به سقوط این کشور شود.
منبع : آفتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا