رمضانمطالب جدید

درس هایی از آیه رمضان سوره بقره آیه ۱۸۵ – بخش اول ، وظیفه ما در برابر رمضان

درس هایی از آیه رمضان سوره بقره آیه ۱۸۵ – بخش اول ، وظیفه ما در برابر رمضان

قسمت اول: اولین وظیفه ما در رمضان، تلاش به فهمِ قرآن است.

نویسنده: استاد نعمان علی خان /مترجم: نورِ قرآن

 

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ ۖ وَمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ ۗ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (۱۸۵/بقره)

در قرآن فقط یک آیه هست که به طور واضح از رمضان صحبت میکند. آیه ۱۸۵ سوره ی بقره که آیه‌ای نسبتا طولانی هست و عبارات زیادی در آن وجود دارد که هر عبارت دارای درسهایی برای ما می باشد.

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ …ماه رمضان ماهی است که  در آن قرآن نازل شده است.

الف: نگفت: “الله قرآن را نازل کرده است” بلکه گفت:” قرآن نازل شده است” ، از نگاه گرامری وقتی فاعل یعنی “الله” ذکر نشده به این معناست که خداوند از ما خواسته تا در این ماه روی مفعول که خود قرآن است تمرکز کنیم. در ماه رمضان معمولا چیزی که به فکر ما می رسد، روزه گرفتن و خرید و روخوانی و ختم قرآن است. درست است که قرائت و ختم قرآن کار خوبی هست اما قرآن برای روخوانی و قرائت نازل نشده بلکه قرآن دارای پیام هست و برای فهمیدن نازل شده است. پس رمضان ماهی هست که نه تنها با قرائت قرآن بلکه مهم تر از آن باید با پیام قرآن آشنا شویم.

ب: عرب ها می گویند: “خیر الکلام ما قل و دل” بهترین سخن آن است که کوتاه و گویا باشد. اما خداوند از لغات بیشتری استفاده کرد و به شرح بیشتر آن پرداخت که این به معنای این است که تمرکز و هدف اصلی آیه، بیانِ نخست آن است که عبارت از “ماه رمضان” است. پس موضوع اصلی این آیه روزه گرفتن و وحی نیست بلکه ماه رمضان هست. قبلا در جاهایی دیگری از قرآن مثلا (انا انزالناه فی لیله القدر)، ( انا انزالناه فی لیله مبارکه) در مورد زمان نزول قرآن سخن گفته بود اما از ماه آن چیزی نگفته بود که در این آیه از آن سخن گفت.

ج: کلمه “فیه” از نگاه گرامری مقدّم گفته می شود یعنی به ویژه و به طور اختصاصی قرآن در این ماه نازل شد که نشانگر اهمیت و نقش این ماه هست.

د: کلمه رمضان از رمض یعنی گرما و حرارت شدید گرفته شده که اینجا نوعی تشبیه به این است که مردم از شدت گرمای شدید سوخته و بیچاره منتظر باران و رحمتی هستند تا راحت شوند و الله متعال برای زدودن اندوه و سختی های مردم قرآن را به مانند باران رحمتی برای آنان در این ماه فرستاد. پس اینجا نوعی تشبیه زیبا حتی در خود کلمه رمضان وجود دارد.

ه: خداوند به جای استفاده از کلمه “کتاب” از کلمه “قرآن”  استفاده نموده که به معنای  “بلند خوانی” یا “چیزی که بلند قرائت شود” میباشد. پس در این ماه باید ارتباطی حقیقی و ویژه با قرآن داشته باشیم و گوش کنیم و بفهمیم که خداوند به ما چه گفته. تصور کنید قرآنی که از فاصله خیلی دور با گذشتن از هفت آسمان نازل شده و به ما رسیده است. امروزه  توسط مبایل یا در خانه های ما بسیار به آسانی در دسترس ما قرار دارد که نوعی امتیاز ویژه هست پس باید در هر رمضان نوعی حیات دوباره با قرآن را تجربه کنیم.

—————————-

نویسنده: استاد نعمان علی خان /مترجم: نورِ قرآن

fb.com/noore.qoran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا