خبر های جدید

ناگفته‌هایی از ربع آخر حکمرانی دیکتاتور تونس

ناگفته‌هایی از ربع آخر حکمرانی دیکتاتور تونس

  دست یافتن به زوایای فرار دیکتاتور تونس از این کشور و نقل قول‌های گوناگون از آن، همچنان ادامه دارد و این مسأله به معمایی برای مردم این کشور و رسانه‌ها تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»، یک منبع تونسی آگاه در مصاحبه با روزنامه «القدس العربی»، چاپ لندن اعلام کرد: «زین العابدین بن علی»، رئیس جمهوری مخلوع تونس، بر خلاف شایعاتی که بین مردم پخش شده، صبح روز جمعه و نه شامگاه این روز، از تونس فرار کرد؛ این منبع تونسی برای نخستین بار، اطلاعات بسیاری درباره «یک ربع آخر» حضور بن علی در تونس منتشر کرده است.

این منبع که به شدت و به دلایل امنیتی اصرار داشت نامش فاش نشود، بازداشت ژنرال «علی السریاطی»، مدیر سابق گارد امنیتی ریاست جمهوری، سه روز پس از فرارش را تکذیب کرد.

وی گفت: اطلاعاتی که در اختیار وی است، حاکی از آن است که بن علی، صبح روز جمعه، چهاردهم ژانویه، سوار بر هواپیمای شخصی خود، از پادگان العوینه که در مجاور فرودگاه تونس قرطاج است، از کشور فرار کرد.

در همین باره، پایگاه خبری «العالم» در گزارشی نوشت: منابع نزدیک به ادارات دولتی اعلام داشتند، بن علی به همراه همسر، چند تن از دختران خود و شماری از گارد ریاست جمهوری و با حفاظت شدید خودروهای امنیتی ریاست جمهوری به ریاست ژنرال السریاطی از تونس فرار کرد.

منبع «القدس العربی» افزود: ژنرال «السریاطی»، شامگاه جمعه پس از اینکه مشخص شد در تجهیز گروه‌های مسلحی که شهروندان را می کشت و اموال آنان را غارت می کرد، دست دارد، به دست ارتش بازداشت شد، ولی بازداشت وی، سه روز پس از فرار بن علی رسما اعلام و اطلاعات و خبرهای ضد و نقیضی درباره ساعت ها و لحظات حساس تاریخ معاصر تونس منتشر شده است.

این منبع، از نشست جنجالی در کاخ ریاست جمهوری قرطاج، ۲۴ ساعت پس از اعلام فرار بن علی و پس از ضبط آخرین سخنرانی رئیس جمهوری مخلوع ـ که شامگاه پنجشنبه پخش شد ـ خبر داد.

وی گفت: در این نشست حساس، سه نفر از جمله بن علی و ژنرال السریاطی و ژنرال رشید عمار، فرمانده ستاد ارتش حضور داشتند که آخرین نفر، سابق بر این، از دستورهای بن علی مبنی بر همکاری با ارتش برای سرکوب جنبش مردمی نافرمانی کرده بود.

بنا بر اعلام این منبع، حاضران در این نشست به توافق رسیدند، در صورتی که بن علی نتوانست با سخنرانی خود از اعتراض‌های مردمی جلوگیری کند، از فردا (جمعه) منع آمدوشد شبانه اعلام شود. این در حالی است که منع آمدوشد روزانه پیشتر اعمال می‌شد و به مراحل خطرناکی نیز رسیده بود.

این آخرین سخنرانی بن علی بود که کاملا شکست خورده و لرزان بر صفحه تلویزیون ظاهر شد، به گونه‌ای که مردم تونس و جهان پیش از این ندیده بودند.

این منبع گفت: محمد الغریانی، دبیر کل تجمع دمکراتیک قانون اساسی (حزب حاکم وقت) سومین فردی بود که در زمان نشست در کاخ ریاست جمهوری در انتظار بن علی بود.

وی گفت: الغریانی پس از این نشست با بن علی دیدار کرد و از وی خواست، شماری از افراد خود را با چندین خودرو برای یاری وی و برگزاری تظاهراتی برای تأیید سخنرانی به خیابان «الحبیب بورقیبه» در مرکز پایتخت بفرستد.

به نظر می رسد، این خواسته عملی شد، زیرا تلویزیون تونس در برنامه شبانه خود صحنه شادی ده‌ها نفر از افرادی را که عکس بن علی را در دست داشتند و از سخنرانی وی در خیابان بورقیبه استقبال می‌کردند، به معرض نمایش گذاشت.

این منبع گفت: رخدادهای فردا (جمعه) حاکی از آن بود که سخنرانی بن علی در آرام کردن مردم با شکست روبه رو شده؛ بنابراین، بن علی با توصیه ژنرال السریاطی تصمیم گرفت صبح بدون تلف کردن وقت از تونس فرار کند.

السریاطی نیز شامگاه جمعه در منطقه «العوینه» به دست ارتش که در پایتخت به شکل گسترده ای مستقر شده بودند، بازداشت شد.

این منبع افزود: مدیر گارد امنیتی ریاست جمهوری، چهار ماه پیش از آغاز اعتراض های مردمی، بر آموزش شبه نظامیان ویژه که بیرون از گارد امنیت ریاست جمهوری بودند، نظارت می کرد که فرماندهان دستگاه امنیتی ریاست جمهوری در این آموزش‌ها کمک و همکاری می کردند.

آموزش و به کارگیری این شبه نظامیان، مسأله قابل فهمی نبود، ولی چیزی که روشن بود، این که به دستور مستقیم بن علی انجام می شد.

وی افزود: نیروهای امنیتی عادی، مسئول برخورد با اعتراض کنندگان بودند، ولی بن علی همزمان با حضور دوباره در تلویزیون از طریق ژنرال السریاطی به شبه نظامیان مسلح اختیار عمل داد تا به کشتار و چپاول غیر نظامیان اقدام کنند.

این منبع درباره هدف این تغییرات خطرناک بن علی گفت: وی تلاش می‌کرد از راه تبلیغاتی رسانه‌ای این گونه القا کند که گروه‌های تروریستی نقاب‌دار به مردم حمله می‌کنند و در امنیت کشور خلل پدید می آورند تا بتواند با سوءاستفاده از مترسک تروریسم، سرکوب اعتراض ها را توجیه کرده و چهره جنبش مردمی را خدشه‌دار کند. بن علی تظاهر کنندگان را در سخنرانی پیشین خود تروریست و مزدور بیگانه توصیف کرده بود.

وی افزود: این گروه‌ها سلاح‌های تک تیرانداز دقیق و اموال هنگفتی دارند و پس از بازداشت السریاطی و شماری از فرماندهان گارد امنیتی ریاست جمهوری، بدون رهبر و فرمانده در کشور جولان می‌دهند، ولی نیروهای ارتش و امنیت، توانسته اند در ۲۴ ساعت گذشته، شماری از افراد آنها را در برخی شهرها بازداشت کنند.

این منبع گفت: السریاطی به فکر کودتا علیه بن علی نبوده، زیرا از پیش می دانست هر کودتا باید با تأیید و همراهی ارتش باشد و تجهیز شبه نظامیان مسلح به دستور بن علی صورت گرفته تا در مواقع حساس و احتمال کودتا به کمک وی بیایند.

وی گفت: هنگامی که بن علی در سخنرانی اخیر خود می‌گفت، تیراندازی باید متوقف شود، می‌دانست که شبه نظامیان به تیراندازی خود به شهروندان معترض ادامه می‌دهند.

 

وی گفت: برخی از دامادهای بن علی، حتی پیش از فرار بن علی نسبت به ماندن در تونس تهدید شده بودند که تعدادی از آنها فرار کردند و فرصت فرار برای برخی دیگر فراهم نشد.

این منبع افزود: لیبی، تنها کشوری بود که با فرود هواپیمای بن علی و همراهان وی و میزبانی از آنها مخالفت نکرد، ولی بن علی با توجه به نزدیکی لیبی به تونس، تصمیم گرفت به مالت برود و از دوستی محکم خود با رئیس جمهوری مالت بهره مند شود که با مخالفت وی روبه رو شد؛ بنابراین، بن علی در اندیشه رفتن به فرانسه بود، اما این کشور نیز مخالفت کرد، پس ناچار شد به عربستان برود که این کشور نیز با شروط زیاد موافقت کرد.

وی گفت: ارتش و نیروهای امنیتی با پراکنده کردن شبه نظامیان و بازداشت دامادهای بن علی، نقش برجسته‌ای در دور کردن کشور از بروز ناامنی خطرناکی که تونس با آن روبه رو می‌شد، داشتند.

وی گفت: بن علی هرگز به فکر بازگشت به تونس نیست و از پیش می‌دانست که هرگز به تونس باز نخواهد گشت.

این منبع افزود: «فواد المبزع»، رئیس سابق مجلس و «محمد الغنوشی» وزیر اول، نه از فرار بن علی آگاهی داشتند و نه با وی هماهنگ کرده بودند، در حالی که وی در اندیشه فرار بود.

وی گفت، آنها وقتی از فرار بن علی آگاه شدند و با مردم سخن گفتند، الغنوشی از فرار بن علی خبر داد و به عهده گرفتن وظایف او را به طور موقت بر پایه ماده ۵۶ قانون اساسی تونس اعلام داشت؛ آن هم پیش از اینکه صبح جمعه اعلام انصراف دهد و المبزع را بنا بر ماده ۵۷ قانون اساسی، رئیس جمهوری موقت کشور معرفی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا