جهان اسلاممطالب جدید

تحلیلی بر بازگرداندن و بازگشایی مسجد ایاصوفیه…

تحلیلی بر بازگرداندن و بازگشایی مسجد ایاصوفیه …

✍️نویسنده:  مهندس صلاح الدین عباسی

 

?مسلمانان چند سال بعداز سقوط اندلس پذیرفتند که این شبه جزیره مهم و دروازه ورود به اروپا و فتح روم, منطقه ای اسلامی نیست.

اکنون از هر مسلمانی سوال کنید, سیاستمدار یا تاریخ شناس, مسلمان عادی یا مجتهد در فقه, آیا اسپانیا و پرتغال سرزمینی اسلامی است یا مسیحی, پاسخ می دهند: مسیحی است.

 

در این مورد بخوانید: مسجد ایاصوفیه استانبول با امضای جعلی تبدیل به موزه شده است

 

?در اسپانیا صدها مسجد به کلیسا و مغازه و منزل مسکونی تبدیل شدند. هنوز هم آثار متعددی ازین مساجد مشاهده می شوند. یا اینکه علارغم شکوه معماریشان تخریب گشتند. در حالیکه اسپانیا مدفن هزاران نفر از اصحاب رسول و علما و اندیشمندان و فقهای مسلمان است.
اما قرنهاست که قسطنطنیه به دست مسلمانان فتح شده است. نامش به اسلامبول و استامبول تغییر یافته است.

اقلیت ضعیفی از مسیحیان در آن به سر می برند. ساکنینش به اسلام گرویدند و معدودی هنگام فتح, فرار یا مهاجرت کردند. اما هنوز جهان مسیحیت استامبول را به عنوان شهری مسیحی و حتی پایتخت مسیحیت ارتدوکس می داند. از هر فرصتی برای تغییر واقعیت اسلامی بودن استامبول استفاده می کند.

از هر فرصتی برای مخدوش کردن چهره اسلامی استامبول استفاده می کند. حتی یکی از شروط تایید آتاتورک را خارج کردن ایاصوفیه از مسجد بودنش قرارداده بود. اجرای جلسات و راهپیمایی سالیانه همجنسگرایان نمونه ای ازین شیطنتهاست.

? در اینجا بحث تقابل دو حوزه تمدنی اسلام و مسیحیت مطرح است. باید غرب و حوزه تمدنی مسیحیت بپذیرند که استامبول شهری است در حوزه تمدن اسلامی و این واقعیتی انکار ناپذیر است.

نظام فعلی حاکم بر ترکیه با تعطیل کردن اقدام آتاتورک, اقدامی بس مهم و استراتژیک انجام داد. انتظار می رود با اعلام نام اسلامبول این اقدام استراتژیک را کامل کند.

مخالفتهای دنیای مسیحیت به همان اندازه طبیعی است که ناله های شیفتگان غرب در داخل حوزه تمدن اسلامی غیر طبیعی. سیاستهای دوگانه غرب در مورد شهر استامبول و منطقه اسپانیا هر انسان منصف و رهیده از دگماتیسم را متوجه یک واقعیت می کند.
این که غرب هنوز سیاستها و اخلاقیات استعمار گریش را کاملا کنار ننهاده است.

?علارغم اینکه در باور و اخلاق اسلام تغییر عبادتگاه سایر ادیان بعداز فتوحات به مسجد امری نادر و احتمالا مکروه بوده است, اما در مورد ایاصوفیه و شرایط سیاسی حوزه تمدن اسلامی این اقدام بسی شایسته و قابل تقدیر و مبارک است. جمهوری ترکیه با این اقدام در واقع کلیسایی را به مسجد تبدیل نکرده است.

بلکه مسجدی با سابقه چندین قرن را که کاربری آن, توسط دشمنان اسلام کمتر از یک قرن بود تغییر داده شده بود, مجددا احیا کرده است. بدون شک صدها میلیون انسان مسلمان ازین اقدام خوشحال هستند و روز اولین نماز در آن مسجد, روز جشن و سرورشان خواهد بود. و از اقدامگرانش متشکر خواهند شد.

? @ikhwani
نقل از نوگرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا